Artsen vertellen over fouten boek
Plaats een reactie
Dat openheid een conditio sine qua non is voor veiliger patiëntenzorg mag inmiddels een open deur heten. In het boekje Dit nooit meer. Artsen vertellen over hun incident, dat elke lezer van Medisch Contact volgende week bij zijn lijfblad aantreft, vertellen artsen over een ‘incident’ waarbij ze betrokken waren. Persoonlijke verhalen, met niet zelden een behoorlijke impact – ook op de lezer.
Het idee is dat vrijwel elke arts in zijn of haar loopbaan wel eens een fout maakt, te maken krijgt met een klacht of betrokken is bij een onfortuinlijk incident. En dat al deze verhalen dus herkenning zullen oproepen of op zijn minst tot lering kunnen strekken. Of een hart onder de riem steken. Toch is het nog altijd niet gemakkelijk met collega’s en andere betrokkenen te delen wat er is voorgevallen. Openheid vergt hoe dan ook moed, zeker als het om medische fouten gaat. En het is altijd oppassen: openheid is geen biecht, noch een aflaat. De erkenning dat er ‘echt’ een fout is gemaakt, staat voorop.
Het boekje is een uitgave van Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO en kwam tot stand in samenwerking met Ian Leistikow van het UMC Utrecht en Harry Molendijk van de Isala klinieken Zwolle. HM
Te bestellen via
en kost 6,95 euro. Zie ook het interview met Ian Leistikow en Harry Molendijk op blz. 2006.
- Er zijn nog geen reacties