Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Mathijs Smit
14 mei 2013 3 minuten leestijd
Nieuws

Analyse: ruzie Catharina kent geen winnaars

Plaats een reactie

Vandaag gaat bestuursvoorzitter Piet Batenburg van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven in gesprek met de vier ondernemende dermatologen, met wie hij al acht maanden ruziemaakt. Dat bevestigen bronnen tegenover Medisch Contact. De kans op een succesvolle uitkomst is miniem. Een analyse.

In september meldde Medisch Contact dat de vier dermatologen met het ziekenhuis in aanvaring waren geraakt, als gevolg van hun omstreden commerciële activiteiten. In november ging bestuursvoorzitter Batenburg daadwerkelijk over tot de opzegging van hun toelatingsovereenkomst per half mei. In maart werden de medisch specialisten bovendien per direct op non-actief gezet, als gevolg van een waslijst aan aanvullende klachten van het ziekenhuis. Die schorsing werd in april door het Scheidsgerecht Gezondheidszorg ongedaan gemaakt.

Het arbitragecollege oordeelde begin deze maand in de tweede zaak, over de opzegging van de toelatingsovereenkomst, dat de strijdende partijen opnieuw met elkaar aan tafel moeten om te zoeken naar een oplossing. Dat ziekenhuistopman Batenburg en de specialisten elkaar na dat gesprek – dat vanmiddag dus plaatsvindt – elkaar weer vergevingsgezind in de armen sluiten, lijkt uitgesloten. Daarvoor is er het afgelopen jaar te veel gebeurd. Het mag een klein wonder heten als de partijen überhaupt een werkbare oplossing vinden die de dermatologen voor het ziekenhuis kan behouden.

Wat valt er van de ruzie in Eindhoven te leren? Een analyse van de gebeurtenissen leidt tot de conclusie dat bestuursvoorzitter Batenburg in deze zaak wel erg snel naar de wapens heeft gegrepen. Dat suggereren althans de uitspraken van het Scheidsgerecht. In april oordeelde het arbitragecollege dat er te weinig grond was voor de schorsing. En uit het tussenvonnis begin deze maand valt af te leiden dat de zaak tegen de specialisten niet zo keihard is dat de verregaande opzegging van hun toelatingsovereenkomsten direct het groene licht van de arbitragerechter kreeg. Bronnen die Batenburg goed kennen, omschrijven de ziekenhuistopman als een emotionele man met een kort lontje. Omdat hij bij conflicten zwaar inzet, zou hij daarna moeilijk een stap terug kunnen doen.

Ook de dermatologen valt echter iets te verwijten. In de eerste plaats de manier waarop zij vorig jaar aan de slag gingen met een eigen praktijk voor cosmetische zorg binnen het ziekenhuis, zonder te wachten op kristalheldere toestemming. En in de tweede plaats hun reactie op de voorgenomen opzegging van hun toelatingsovereenkomst. Zij weigerden het gesprek met het ziekenhuis, dat van die procedure deel uitmaakt. In plaats daarvan kozen zij voor een persoonlijke tegenaanval op Batenburg, door in de media aan te kondigen dat zij hem bij de rechter aansprakelijk zouden stellen voor hun schade.

Als gevolg van de onverzoenlijke houding van beide partijen is nu een patstelling ontstaan, die met een gesprek niet eenvoudig ongedaan kan worden gemaakt. Het is daarom waarschijnlijk dat de bijeenkomst vanmiddag eerder in de richting zal gaan van een onderhandeling over de voorwaarden van het vertrek van de dermatologen. Lees: de hoogte van hun schadeloosstelling. De vier dermatologen werken gezamenlijk 25 jaar in het ziekenhuis. Uitgaande van de kantonrechtersformule als indicatieve maatstaf zal de schadeloosstelling al snel in totaal vier ton bedragen. Als het ziekenhuis verwijtbaar heeft gehandeld, kan het bedrag nog fors hoger uitvallen. En dan moet er nog overeenstemming worden bereikt over de goodwill die de dermatologen bij het intreden in hun praktijk hebben betaald. Conservatief geschat kan de zaak het ziekenhuis tussen een half en één miljoen kosten, en mogelijk meer. Jammer, want dat is allemaal geld dat niet ten goede komt aan patiëntenzorg.

Het conflict is al even schadelijk voor de reputaties van Batenburg en de dermatologen. Ook dat is jammer, want zowel de bestuurder als de specialisten hadden tot dusverre een glanzende staat van dienst. Batenburg heeft de afgelopen vijf jaar veel goeds gedaan door het Catharina Ziekenhuis meer bedrijfsmatig aan te sturen, waardoor zowel omzet als winst flink zijn gestegen. De dermatologen versterkten het ziekenhuis door een goedlopende praktijk op te bouwen, die zich specialiseerde in de behandeling van huidkanker. Kortom: de zaak in het Catharina Ziekenhuis kent alleen maar verliezers. Het is te hopen dat de groei van de markt voor privéklinieken en zelfstandige behandelcentra niet leidt tot meer van zulke conflicten.

Mathijs Smit

Lees ook:

Piet Batenburg© Catharinaziekenhuis
Piet Batenburg© Catharinaziekenhuis
Nieuws Catharina Ziekenhuis
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.