Laatste nieuws
Joost Visser
2 minuten leestijd
Nieuws

AMC onderzoekt feedback aan opleiders

Plaats een reactie

Het AMC krijgt 850.000 euro subsidie om te onderzoeken wat het effect is als opleiders feedback krijgen van hun aiossen.

Het geld is afkomstig van het ministerie van VWS en is bedoeld voor onderzoek naar de kwaliteit en het effect van de SETQ, de Systematic Evaluation of Teaching Qualities. Dat is een door het AMC ontwikkeld, getest en geëvalueerd systeem dat de opleiderskwaliteiten van medisch specialisten meet door middel van vragenlijsten die zijzelf én de door hen opgeleide aiossen invullen. Inmiddels gebruiken 1400 opleiders en 1200 aiossen de SETQ, niet alleen in het AMC maar ook in 23 andere opleidingsziekenhuizen; samen hebben zij al zo’n 8000 aios-evaluaties geproduceerd. Deze en alle nog komende evaluatierapporten zullen de basis zijn voor het onderzoek, dat vier jaar zal duren. Ook de Faculty of Health, Medicine en Life Sciences van de Universiteit van Maastricht doet eraan mee.

De SETQ-vragenlijst meet het opleidingsklimaat, de bejegening van de aios, communicatie over leerdoelen, het geven van feedback aan en de toetsing van de aios. Deels worden daarbij uniforme vragen gebruikt, maar deels variëren de vragen per specialisme. Een eerste doel van het onderzoek is dan ook om het systeem goed te valideren, ook voor de specialismen waarin dat nog niet is gebeurd. Daarnaast wordt onderzocht wat het directe effect is van de feedback door aiossen. ‘We willen weten of die herkenbaar is, of ze aankomt bij de opleiders en wat die er vervolgens mee doen’, zegt Kiki Lombarts, onderzoeker en projectleider SETQ aan het AMC.

Een derde onderzoeksdoel is de vraag of de kwaliteit van de opleiding door het systeem verbetert. Lombarts: ‘Het systeem lijkt invloed te hebben op de cultuur van een afdeling. Er is meer openheid, ook al omdat de feedbackrapporten worden gebruikt in de jaargesprekken met de opleiders. Dat willen we nader onderzoeken.’

Tegen het einde van het vierjarige traject wordt de hamvraag onderzocht: leidt een betere kwaliteit van de opleiding ook tot betere patiëntenzorg? Lombarts: ‘Er zijn natuurlijk al manieren om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, zoals het IFMS en de kwaliteitsvisitaties. Wij willen de rol van de specialist als zorgverlener echter koppelen aan diens rol als opleider. Wij zullen dus niet alleen kijken naar de zorgverlening door de aiossen, nu en als zij eenmaal medisch specialist zijn geworden, maar ook naar die door de opleiders.’

Het bestaan van de SETQ en ook het onderzoek krijgen een plaats in de zogeheten opleidingsetalage waarin – zoals ook de andere faculteiten dat doen – ook het AMC de vervolgopleiding zal aanprijzen. Lombarts: ‘Alles wat je doet om de kwaliteit van de opleiding te borgen en verbeteren, kan in die etalage komen.’

Joost Visser

Lees ook:

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Nieuws aios
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.