Laatste nieuws
Nieuws

Administratie vergt 40 procent van tijd specialist

4 reacties

Medisch specialisten zijn 38 procent van hun werktijd kwijt aan administratieve handelingen en aiossen zelfs 46 procent. En het merendeel van die handelingen ervaren ze als onzinnig. Dat blijkt uit een enquête waar ruim 3000 specialisten en aiossen aan meewerkten.

De enquête is een initiatief van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) en zorgdienstverlener VvAA om de werkbelasting als gevolg van administratieve taken in beeld te brengen. Daarmee werd aangehaakt bij de actie die VvAA en artsencollectief Het Roer Moet Om eerder dit jaar in gang zetten tegen de administratiedruk in de zorg, onder de noemer ‘(Ont)regel de zorg’. Aan de enquête deden 2449 medisch specialisten en 624 aiossen mee.

Medisch specialisten besteden per week gemiddeld 15 uur aan administratie en aiossen 19 uur. De specialisten vinden gemiddeld slechts 35 procent van hun administratieve handelingen zinnig, aiossen 38 procent. Volgens FMS-voorzitter Marcel Daniëls zijn deze cijfers ‘een bevestiging van de frustratie en ergernis die artsen voelden en onderschrijven ze wat al werd gedacht’.

De meest onzinnige taken die werden genoemd zijn handelingen voor indicatoren voor toezicht en transparantie, kwaliteitskeurmerken, machtigingen, informatieverzoeken van zorgverzekeraars en ziekenhuisbrede kwaliteitssystemen.

Administratietaken – zowel de zinnige als de onzinnige – nemen volgens de artsen bovendien te veel tijd in beslag: specialisten en aiossen vinden zo’n 61 procent van de handelingen te tijdrovend. Ze gaven aan welke taken volgens hen meer tijd kosten dan nodig geacht. Ook daar wordt het aanleveren van indicatoren voor toezicht en transparantie het vaakst genoemd.

Een groot deel van de artsen (69% van de specialisten aan en 75% van de aiossen) stelt dat ze bepaalde handelingen dubbel moeten uitvoeren voor verschillende partijen. Minder dan een kwart van de artsen heeft het gevoel heeft zelf iets te kunnen doen aan het verminderen van de hoeveelheid handelingen. Zo’n driekwart van de respondenten vindt dat de ict-systemen onvoldoende steun bieden bij deze taken. Dat alles heeft gevolgen voor de werkplezier: voor het merendeel van zowel specialisten als aiossen wordt dat door de administratiedruk aangetast.

Om het probleem aan te pakken, opperden artsen drie soorten oplossingen. Zo moet de ICT worden verbeterd, met name de gebruiksvriendelijkheid en inhoud van elektronische patiëntendossiers. Ook is er behoefte aan meer personele ondersteuning. Daarnaast kunnen er administratieve handelingen worden afgeschaft. Volgens FMS-voorzitter Marcel Daniëls en VvAA-voorzitter Gerlach Cerfontaine is het nu zaak ‘stap voor stap obstakels uit te weg te ruimen’ door alle betrokken partijen. De resultaten worden deze zaterdag gepresenteerd op een conferentie, waar ook gesproken wordt over vervolgstappen.

De resultaten sluiten aan bij een peiling die een denktank namens Het Roer Moet Om en de VvAA onder zo’n 100 zorgprofessionals hield. Zij ondervroegen MDL-artsen, psychiaters, wijk- en ziekenhuisverpleegkundigen, apothekers en fysiotherapeuten naar hun administratiebelasting. Ook daar kwam uit dat zorgverleners gemiddeld zo’n 40 procent van hun tijd aan administratie besteden. Uit deze peiling blijkt een wijkverpleegkundige maar liefst 49 procent van de werkweek kwijt te zijn aan administratie, wat neerkomt op 17 uur. De MDL-arts volgt met 43 procent van zijn werkweek, wat neerkomt op 23 uren per week – wat in urenaantal de meest omvangrijke belasting is van de zes ondervraagde groepen. Psychiaters steken 39 procent van hun tijd, oftewel 17 uur, in zaken als verzamelen, bewerken en registreren van informatie. Daarmee nemen ze relatief en absoluut gezien een (gedeelde) derde plek in. Aan de peiling deden vijftien MDL-artsen en dertien psychiaters mee.

Volgende week besteedt Medisch Contact in Achter het Nieuws meer aandacht aan dit onderwerp.

Lees ook
Nieuws enquête ICT Het roer moet om administratie
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    @Keuter: Bondiger kan ik het niet verwoorden: Virtuele zorgkermis en vergadercircuits. Dat zijn inderdaad de grootste boosdoeners...

  • emile keuter

    neuroloog, meppel

    "Om het probleem aan te pakken, opperden artsen drie soorten oplossingen. Zo moet de ICT worden verbeterd, met name de gebruiksvriendelijkheid en inhoud van elektronische patiëntendossiers. Ook is er behoefte aan meer personele ondersteuning. Daarnaa...st kunnen er administratieve handelingen worden afgeschaft." Is dit echt wat onze vertegenwoordigers hebben gezegd? We hebben betere ICT dan de tweede kamer en de belastingdienst. We hebben niet meer personeel nodig. Dat versterkt alleen maar de virtuele zorgkermis. Het enige dat er moet gebeuren is het afschaffen van de administratieve handelingen. Als ze het zo doen, kunnen onze vertegenwoordigers wat mij betreft beter aan het werk gaan in de zorg dan in dat vermaledijde vergadercircuit.

  • JMGroen

    Uroloog bd, Bennebroek

    Een goede vriend van mij, destijds werkzaam bij de belastingsdienst afdeling invoer en accijnzen, zei: 10% van de mensen zijn niet te vertrouwen en daar controleren wij op. Onze taak is om die andere 90% daar geen of zo min mogelijk last van te bezo...rgen.

  • jan keppel hesselink

    arts-pijnbehandelaar, bosch en duin

    Aanleveren van indicatoren voor toezicht en transparantie het vaakst genoemd als onzinnig en tijdrovend. Een resultaat dat we verwachten, maar erg goed dat dit nu hard gemaakt is. Het aanleveren van dat soort indicatoren is eigenlijk in essentie een ...gevolg van wantrouwen in wat artsen doen. Opdat anderen, die daar veel voor betaald krijgen het handelen van de artsen kunnen controleren, en ze erop kunnen aanspreken en afrekenen.
    Wat heeft al die transparantie nu eigenlijk opgeleverd? Zeker wel iets, maar is de tijd die daarin gestoken wordt evenredig aan de opbrengst? Zeker niet. Het zal goed zijn als de maatschappij wakker wordt, en stopt met onnodige controles en transparantie eisen. Gewoon vertrouwen op de professionaliteit van de arts en die overbodige handelingen zo veel mogelijk schrappen. Kunnen we niet besluiten soms gewoon enkele steekproeven te doen in dit of dat ziekenhuis met indicatoren, en de rest gewoon lekker laten werken, opdat de patient centraal blijft staan in plaats van de administratie centraal? Het is maar een ideetje.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.