Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
kwaliteit

Patiënt wenst meer informatie over huisarts

17 reacties

Patiënten hebben moeite om van huisarts te wisselen. Dat blijkt uit een inventarisatie van patiëntenorganisatie NPCF. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Vier op de tien mensen die dat willen, slaagt daarin niet. De eigen huisarts werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe dokter laat weten dat zijn praktijk vol zit.

Uit het onderzoek van de patiëntenfederatie onder een kleine veertienduizend patiënten blijkt dat ‘veel mensen’ meer informatie wensen over de kwaliteit van hun huisarts.

In het onderzoek zegt iets minder dan 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn huisarts. NPCF-directeur Dianda Veldman: ‘De patiënt wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de huisartsen op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de huisartsen? Terwijl dat de poortwachters van de zorg zijn.’

Marieke van Twillert

 

Lees ook:

 

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock
print dit artikel kwaliteit
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • B.C. Michel, revalidatiearts, AMSTERDAM Nederland 05-03-2016 00:00

    "Ik vind dat het tijd wordt om marktwerking te introduceren in het Tramwezen. Die vaste prijs per gereisde kilometer kan natuurlijk niet meer. Bovendien kan de reiziger er ook niets aan doen dat hij of zij zich moet verplaatsen.
    Vanaf 2017 moeten trambestuurders onderhandelen met de reiziger over de reisprijs. Omdat iedereen begrijpt dat het voor een reiziger ondoenlijk is om met iedere trambestuurder in onderhandeling te gaan worden reizigers verplicht zich aan te sluiten bij 1 van de 5 reiscollectieven. De reiziger betaalt voortaan een jaarprijs waarvoor hij het hele jaar vrij kan reizen, daarnaast een eigen risico om het reizen een beetje af te remmen en een eigen bijdrage voor willekeurige nader te bepalen tramtrajecten.
    De trambestuurder onderhandelt met ieder van de 5 reiscollectieven. De reiscollectieven geven bij de trambestuurder aan hoeveel zij bereid zijn te betalen per rit. Is de trambestuurder daar niet mee accoord dan reizen de reizigers van het betreffende collectief dat jaar gratis of voor een veel lager reistarief, het moet wel marktwerking zijn. Trambestuurders, immers gedreven mensen, zijn per 1-1-2017 zelfstandig ondernemer. Zij huren een tram. Worden daarnaast persoonlijk aansprakelijk voor alles wat een passagier tijdens de rit overkomt. Hiervoor wordt de Inspectie voor het Tramwezen ingesteld. Trambestuurders die moeten verschijnen voor het Tramtuchtcollege krijgen in principe een berisping, tenzij ze kunnen aantonen dat zij er alles aan hebben gedaan om de veiligheid van de reiziger te garanderen.
    "

  • Bart Bruijn, Tramreiziger en woordvoorder "de Zwijgende Mee, STREEFKERK Nederland 04-03-2016 00:00

    "@Meijman @Neijens.

    Ik ben verbijsterd over de helderheid van uw oproep en steun deze van ganser harte. Wij van de regelmatige tramreizigersorganisatie "de Zwijgende Meerderheid" zijn hard op zoek naar kwaliteitsinformatie en vooral een begrijpelijke en transparante weergave van deze informatie. Een kwaliteitsregister zou helpen, maar vooral een trambestuurderskwaliteitsapp, een electronisch volgsysteem van de veranderingen in kwaliteit en natuurlijk een interactieve kaart op de smartphone die in real time vertelt over de kwaliteiten van de verschillende bestuurders en hun werktijden en hun routes zouden geweldig helpen.

    Wij, reizenden van "de Zwijgende Meerderheid" zouden dan ons tramgebruik kunnen aanpassen aan de kwaliteiten van de bestuurders, zodat wij van de tram gebruik kunnen maken waar en wanneer de bestuurders met de hoogste kwaliteiten rijden. Het is bekend dat tramreizigers het niet erg vinden een stukje te moeten reizen als ze elders hogere kwaliteit kunnen vinden.

    Hulde! Ga door met uw heilzaam werk. Uw salaris kan niet hoog genoeg zijn!
    "

  • GJ Bonte, Neuroloog, Dalfsen Nederland 04-03-2016 00:00

    "@Meijman @Neijens. Wat een prachtige stukjes! Ik ga ze uitprinten en op ons prikbord ophangen. Wat de tram betreft, met zoveel "kwaliteit" ga ik maar liever lopen..."

  • GJ Bonte, Neuroloog. , Dalfsen Nederland 04-03-2016 00:00

    "Waar blijft de treinmachinist. Die kan natuurlijk niet achterblijven, want dan gaat er niemand meer met de trein, en dreigt overbevolking van bus en tram!"

  • M.E.C. Neijens, huisarts, AMSTERDAM Nederland 04-03-2016 00:00

    "Geachte collegae Meijman en Bruijn, ik ben blij met zoveel bijval voor een dergelijk gedegen kwaliteitssysteem. U begrijpt dat de kwaliteitscyclus een doorontwikkelagenda heeft en ik zou deze graag met suggesties willen vullen.
    Ik vind namelijk dat de trambestuurders, als ze eenmaal aan het registreren gewend zijn, en het dus eigenlijk bij hun normale werk hoort, hiervoor geen extra werktijd/beloning meer behoeven. Het hoort dan gewoon bij hun standaardwerk, bij hun basiskwaliteit zeg maar. Ze behoren de tram dan weer net zo vlot te laten rijden als nu, maar dan inclusief die registratie. Ze kunnen dan wel een extraatje verdienen met wat meerwerk. Dat extraatje halen we dan eerst van hun basissalaris af natuurlijk, de bestuurders die niets extra's doen krijgen gewoon wat minder salaris, anders zou er geld bij moeten.
    Want als het zo is dat passagiers kunnen kiezen met welke trams ze gaan reizen, dan moeten ze weten wie de allerbesten zijn.
    Om excellent genoemd te worden moeten de bestuurders niet alleen aangeven OF ze voor een rood stoplicht moesten stoppen, maar ook motiveren als ze dat toch niet deden. En datzelfde geldt natuurlijk voor het remmen bij overstekende voetgangers. Ik bedoel maar, het zijn wel regels, maar ze mogen er van afwijken, mits gemotiveerd. En alleen als we daar ook inzicht in hebben kunnen we begrijpen waarom de een iets minder scoort dan de ander. Dus graag bij het rijden door rood licht gelijk stoppen om de registratie bij te werken. En dat geldt natuurlijk ook als niet geremd is voor een overstekende voetganger. Anders weten we nog niet waarom de ene trambestuurder korter doet over het traject tussen twee haltes dan de andere.
    We moesten maar eens rustig denken over nog meer manieren waarop de bestuurders kunnen uitblinken. En, uit datzelfde budget natuurlijk, een centje kunnen bijverdienen. Want goed is goed genoeg, maar excellentie is een keuze. De Zwijgende Meerderheid is gelukkig, wie zwijgt juicht deze verbeteringen van harte toe.
    "

dit artikel delen