Laatste nieuws
Marieke van Twillert
Marieke van Twillert
1 minuut leestijd
kwaliteit

Patiënt wenst meer informatie over huisarts

17 reacties

Patiënten hebben moeite om van huisarts te wisselen. Dat blijkt uit een inventarisatie van patiëntenorganisatie NPCF. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Vier op de tien mensen die dat willen, slaagt daarin niet. De eigen huisarts werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe dokter laat weten dat zijn praktijk vol zit.

Uit het onderzoek van de patiëntenfederatie onder een kleine veertienduizend patiënten blijkt dat ‘veel mensen’ meer informatie wensen over de kwaliteit van hun huisarts.

In het onderzoek zegt iets minder dan 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn huisarts. NPCF-directeur Dianda Veldman: ‘De patiënt wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de huisartsen op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de huisartsen? Terwijl dat de poortwachters van de zorg zijn.’

Marieke van Twillert

 

Lees ook:

 

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock
kwaliteit patiënten patiëntenfederatie
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert is sinds eind 2015 journalist bij Medisch Contact. Arbeidsmarkt en internationale gezondheidszorg hebben haar speciale aandacht, maar ze volgt ook het levenseindedebat, medische technologie en internationale gezondheid. Marieke is een van de presentatoren van MC de Podcast en schrijft geregeld een bijdrage voor de rubriek Media en Cultuur.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • B.C. Michel

    revalidatiearts, AMSTERDAM Nederland

    Ik vind dat het tijd wordt om marktwerking te introduceren in het Tramwezen. Die vaste prijs per gereisde kilometer kan natuurlijk niet meer. Bovendien kan de reiziger er ook niets aan doen dat hij of zij zich moet verplaatsen.
    Vanaf 2017 moeten tra...mbestuurders onderhandelen met de reiziger over de reisprijs. Omdat iedereen begrijpt dat het voor een reiziger ondoenlijk is om met iedere trambestuurder in onderhandeling te gaan worden reizigers verplicht zich aan te sluiten bij 1 van de 5 reiscollectieven. De reiziger betaalt voortaan een jaarprijs waarvoor hij het hele jaar vrij kan reizen, daarnaast een eigen risico om het reizen een beetje af te remmen en een eigen bijdrage voor willekeurige nader te bepalen tramtrajecten.
    De trambestuurder onderhandelt met ieder van de 5 reiscollectieven. De reiscollectieven geven bij de trambestuurder aan hoeveel zij bereid zijn te betalen per rit. Is de trambestuurder daar niet mee accoord dan reizen de reizigers van het betreffende collectief dat jaar gratis of voor een veel lager reistarief, het moet wel marktwerking zijn. Trambestuurders, immers gedreven mensen, zijn per 1-1-2017 zelfstandig ondernemer. Zij huren een tram. Worden daarnaast persoonlijk aansprakelijk voor alles wat een passagier tijdens de rit overkomt. Hiervoor wordt de Inspectie voor het Tramwezen ingesteld. Trambestuurders die moeten verschijnen voor het Tramtuchtcollege krijgen in principe een berisping, tenzij ze kunnen aantonen dat zij er alles aan hebben gedaan om de veiligheid van de reiziger te garanderen.

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Geachte collega Neijens,

    Als eerste aanzet kunnen we dit in een pilot testen maar het lijkt me duidelijk dat de reiziger echt veel meer transparantie mag verwachten. Er moet ook een Trambestuurderskaart Nederland komen waar de reiziger anoniem via ...internet complimenten en kritiek kan geven over trambestuurders. Uiteraard wordt de bestuurder met naam en toenaam genoemd. Daarnaast zijn centrale databases nodig waarin alle mogelijke informatie van bestuurders op zoveel mogelijk aspecten worden verzameld zodat altijd goede analyses over alles uitgevoerd kunnen worden indien nodig. Ook de etalage informatie over de trambestuurder en zijn/haar conducteur moet veel meer uitgewerkt op duidelijke sites van het vervoersbedrijf zichtbaar zijn zodat de reiziger veel beter kan kiezen of je wel met bepaalde trams wilt reizen. Natuurlijk is heel belangrijk dat ook transparant gemaakt wordt hoe de bestuurders multidisciplinair samenwerken met brugwachters, verkeerspolitie en taxi's die op de trambaan rijden. Het zou goed zijn als hiervoor duidelijke uitkomstindicatoren beschikbaar zijn. Eigenlijk is het een omissie dat deze kwaliteitsindicatoren nog niet bekend zijn. Wat dat betreft kan die hele tramwereld nog zoveel van de medische wereld leren

  • A. van Strien-van Merkestein

    Specialist Ouderengeneeskund, ZOETERMEER Nederland

    Als Busbestuurster kijk ik vol belangstelling naar de ontwikkelingen bij onze collega trambestuurders. Ben ervan overtuigd dat wij hen op zeer korte termijn gaan volgen. Boeiende ontwikkelingen in ons mooie vak.

  • M.E.C. Neijens

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Collega Meijman, ik heb hier de GOUDEN OPLOSSING voor !

    Trambestuurders moeten bij elke halte registeren hoe lang ze er over gedaan hebben van de vorige halte tot deze halte.
    Hoe vaak moesten ze tussen deze haltes stoppen voor een rood stoplicht ?
    ...Hoe vaak moesten ze tussen deze haltes plotseling remmen voor een overstekende voetganger ?
    Hoe lang duurde het bij deze halte voordat hij iedereen had laten instappen en inchecken en weg kon rijden van de halte?
    We laten ze dat alles netjes en eerlijk opschrijven, pas als het genoteerd is mag hij weer verder rijden.
    Kost een beetje reistijd maar dan kan iedereen zien welke trambestuurder de beste kwaliteit levert. Dat vinden de passagiers fijn.
    We gaan de trambestuurders uit verschillende steden met elkaar vergelijken.
    De trambestuurders en de steden die het het beste doen krijgen extra beloning.
    De trambestuurders moeten twee keer per jaar naar het hoofdkantoor komen om samen over de verschillen te praten.
    Op die dagen rijdt de tram even niet.
    En ze moeten gaan opschrijven hoe ze hun kwaliteit gaan verbeteren.
    Dat is werktijd, dan rijdt de tram dus ook even niet.
    Alle trambestuurders gaan nu beter worden.
    De tramreizigersfederatie kan zien wie de beste trambestuurders zijn.
    De reizigers kunnen tevreden zijn over zoveel transparantie.
    Iedereen is blij. Ook als de tram even niet rijdt want dan wordt er hard aan de kwaliteit van de trambestuurders gewerkt.

    Top toch ?

  • GJ Bonte

    Neuroloog. , Dalfsen Nederland

    @Bruin: Waar kan ik me aanmelden voor de "Zwijgende Meerderheid"?? Ik wil er ook bij!

  • M.E.C. Neijens

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Geachte collegae Meijman en Bruijn, ik ben blij met zoveel bijval voor een dergelijk gedegen kwaliteitssysteem. U begrijpt dat de kwaliteitscyclus een doorontwikkelagenda heeft en ik zou deze graag met suggesties willen vullen.
    Ik vind namelijk dat ...de trambestuurders, als ze eenmaal aan het registreren gewend zijn, en het dus eigenlijk bij hun normale werk hoort, hiervoor geen extra werktijd/beloning meer behoeven. Het hoort dan gewoon bij hun standaardwerk, bij hun basiskwaliteit zeg maar. Ze behoren de tram dan weer net zo vlot te laten rijden als nu, maar dan inclusief die registratie. Ze kunnen dan wel een extraatje verdienen met wat meerwerk. Dat extraatje halen we dan eerst van hun basissalaris af natuurlijk, de bestuurders die niets extra's doen krijgen gewoon wat minder salaris, anders zou er geld bij moeten.
    Want als het zo is dat passagiers kunnen kiezen met welke trams ze gaan reizen, dan moeten ze weten wie de allerbesten zijn.
    Om excellent genoemd te worden moeten de bestuurders niet alleen aangeven OF ze voor een rood stoplicht moesten stoppen, maar ook motiveren als ze dat toch niet deden. En datzelfde geldt natuurlijk voor het remmen bij overstekende voetgangers. Ik bedoel maar, het zijn wel regels, maar ze mogen er van afwijken, mits gemotiveerd. En alleen als we daar ook inzicht in hebben kunnen we begrijpen waarom de een iets minder scoort dan de ander. Dus graag bij het rijden door rood licht gelijk stoppen om de registratie bij te werken. En dat geldt natuurlijk ook als niet geremd is voor een overstekende voetganger. Anders weten we nog niet waarom de ene trambestuurder korter doet over het traject tussen twee haltes dan de andere.
    We moesten maar eens rustig denken over nog meer manieren waarop de bestuurders kunnen uitblinken. En, uit datzelfde budget natuurlijk, een centje kunnen bijverdienen. Want goed is goed genoeg, maar excellentie is een keuze. De Zwijgende Meerderheid is gelukkig, wie zwijgt juicht deze verbeteringen van harte toe.

  • GJ Bonte

    Neuroloog. , Dalfsen Nederland

    Waar blijft de treinmachinist. Die kan natuurlijk niet achterblijven, want dan gaat er niemand meer met de trein, en dreigt overbevolking van bus en tram!

  • Bart Bruijn

    Tramreiziger en woordvoorder "de Zwijgende Mee, STREEFKERK Nederland

    @Meijman @Neijens.

    Ik ben verbijsterd over de helderheid van uw oproep en steun deze van ganser harte. Wij van de regelmatige tramreizigersorganisatie "de Zwijgende Meerderheid" zijn hard op zoek naar kwaliteitsinformatie en vooral een begrijpelijke... en transparante weergave van deze informatie. Een kwaliteitsregister zou helpen, maar vooral een trambestuurderskwaliteitsapp, een electronisch volgsysteem van de veranderingen in kwaliteit en natuurlijk een interactieve kaart op de smartphone die in real time vertelt over de kwaliteiten van de verschillende bestuurders en hun werktijden en hun routes zouden geweldig helpen.

    Wij, reizenden van "de Zwijgende Meerderheid" zouden dan ons tramgebruik kunnen aanpassen aan de kwaliteiten van de bestuurders, zodat wij van de tram gebruik kunnen maken waar en wanneer de bestuurders met de hoogste kwaliteiten rijden. Het is bekend dat tramreizigers het niet erg vinden een stukje te moeten reizen als ze elders hogere kwaliteit kunnen vinden.

    Hulde! Ga door met uw heilzaam werk. Uw salaris kan niet hoog genoeg zijn!

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen Nederland

    @Meijman @Neijens. Wat een prachtige stukjes! Ik ga ze uitprinten en op ons prikbord ophangen. Wat de tram betreft, met zoveel "kwaliteit" ga ik maar liever lopen...

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Reiziger snakt naar kwaliteitsinformatie trambestuurder

    29 feb 2016
    Reizigers willen graag weten hoe goed hun trambestuurder is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Tramreizigersfederatie onder een kleine veertienduizend... reizigers.

    De directeur van de Tramreizigersfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Reizigers snakken naar informatie over de kwaliteit van trambestuurder. Maar de trambestuurders geven die niet. Het wordt tijd dat trambestuurders met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere trambestuurders.”

    Kwaliteit
    In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn trambestuurder.

    Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun trambestuurder is ten opzichte van andere trambestuurders. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn trambestuurder heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen zoals op tijd remmen en rustig optrekken zodat niemand valt in de tram. En een nog grotere groep wil weten hoe vaak een trambestuurder op tijd zijn route aflegt.

    Poortwachter
    De Directeur: “De reiziger wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de trambestuurders op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de trambestuurders. Terwijl dat de leiders van openbaar vervoer zijn.”

    Uit het onderzoek blijkt ook dat reizigersnog steeds grote moeite hebben om van bestuurder te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen bestuurder werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe bestuurder laat weten dat zijn tram vol zit.

    De Directeur: “Twee jaar geleden beloofden de bestuurders al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Reiziger snakt naar kwaliteitsinformatie trambestuurder

    29 feb 2016
    Reizigers willen graag weten hoe goed hun trambestuurder is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Tramreizigersfederatie onder een kleine veertienduizend... reizigers.

    De directeur van de Tramreizigersfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Reizigers snakken naar informatie over de kwaliteit van trambestuurder. Maar de trambestuurders geven die niet. Het wordt tijd dat trambestuurders met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere trambestuurders.”

    Kwaliteit
    In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn trambestuurder.

    Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun trambestuurder is ten opzichte van andere trambestuurders. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn trambestuurder heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen zoals op tijd remmen en rustig optrekken zodat niemand valt in de tram. En een nog grotere groep wil weten hoe vaak een trambestuurder op tijd zijn route aflegt.

    Poortwachter
    De Directeur: “De reiziger wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de trambestuurders op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de trambestuurders. Terwijl dat de leiders van openbaar vervoer zijn.”

    Uit het onderzoek blijkt ook dat reizigersnog steeds grote moeite hebben om van bestuurder te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen bestuurder werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe bestuurder laat weten dat zijn tram vol zit.

    De Directeur: “Twee jaar geleden beloofden de bestuurders al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Reiziger snakt naar kwaliteitsinformatie trambestuurder

    29 feb 2016
    Reizigers willen graag weten hoe goed hun trambestuurder is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Tramreizigersfederatie onder een kleine veertienduizend... reizigers.

    De directeur van de Tramreizigersfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Reizigers snakken naar informatie over de kwaliteit van trambestuurder. Maar de trambestuurders geven die niet. Het wordt tijd dat trambestuurders met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere trambestuurders.”

    Kwaliteit
    In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn trambestuurder.

    Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun trambestuurder is ten opzichte van andere trambestuurders. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn trambestuurder heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen zoals op tijd remmen en rustig optrekken zodat niemand valt in de tram. En een nog grotere groep wil weten hoe vaak een trambestuurder op tijd zijn route aflegt.

    Poortwachter
    De Directeur: “De reiziger wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de trambestuurders op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de trambestuurders. Terwijl dat de leiders van openbaar vervoer zijn.”

    Uit het onderzoek blijkt ook dat reizigersnog steeds grote moeite hebben om van bestuurder te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen bestuurder werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe bestuurder laat weten dat zijn tram vol zit.

    De Directeur: “Twee jaar geleden beloofden de bestuurders al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Reiziger snakt naar kwaliteitsinformatie trambestuurder

    29 feb 2016
    Reizigers willen graag weten hoe goed hun trambestuurder is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Tramreizigersfederatie onder een kleine veertienduizend... reizigers.

    De directeur van de Tramreizigersfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Reizigers snakken naar informatie over de kwaliteit van trambestuurder. Maar de trambestuurders geven die niet. Het wordt tijd dat trambestuurders met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere trambestuurders.”

    Kwaliteit
    In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn trambestuurder.

    Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun trambestuurder is ten opzichte van andere trambestuurders. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn trambestuurder heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen zoals op tijd remmen en rustig optrekken zodat niemand valt in de tram. En een nog grotere groep wil weten hoe vaak een trambestuurder op tijd zijn route aflegt.

    Poortwachter
    De Directeur: “De reiziger wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de trambestuurders op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de trambestuurders. Terwijl dat de leiders van openbaar vervoer zijn.”

    Uit het onderzoek blijkt ook dat reizigersnog steeds grote moeite hebben om van bestuurder te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen bestuurder werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe bestuurder laat weten dat zijn tram vol zit.

    De Directeur: “Twee jaar geleden beloofden de bestuurders al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

  • H.J. Meijman

    huisarts, AMSTERDAM Nederland

    Reiziger snakt naar kwaliteitsinformatie trambestuurder

    29 feb 2016
    Reizigers willen graag weten hoe goed hun trambestuurder is, maar weten dat doorgaans niet. Dat blijkt uit onderzoek van de Tramreizigersfederatie onder een kleine veertienduizend... reizigers.

    De directeur van de Tramreizigersfederatie noemt de uitkomsten van het onderzoek “zorgwekkend”. “Reizigers snakken naar informatie over de kwaliteit van trambestuurder. Maar de trambestuurders geven die niet. Het wordt tijd dat trambestuurders met de billen bloot gaan en laten zien hoe goed ze zijn, vergeleken met andere trambestuurders.”

    Kwaliteit
    In het onderzoek zegt nog geen 60 procent van de ondervraagden dat hij (een beetje) weet heeft van de kwaliteit van zijn trambestuurder.

    Maar meer dan de helft zegt dat zij willen weten hoe goed hun trambestuurder is ten opzichte van andere trambestuurders. 70 procent van de ondervraagden wil weten hoeveel ervaring zijn trambestuurder heeft met bepaalde behandelingen en ingrepen zoals op tijd remmen en rustig optrekken zodat niemand valt in de tram. En een nog grotere groep wil weten hoe vaak een trambestuurder op tijd zijn route aflegt.

    Poortwachter
    De Directeur: “De reiziger wil dolgraag kwaliteitsinformatie. Ik roep de trambestuurders op die informatie te geven. Waarom kan ik over van alles vergelijking op kwaliteit vinden, maar niet over de trambestuurders. Terwijl dat de leiders van openbaar vervoer zijn.”

    Uit het onderzoek blijkt ook dat reizigersnog steeds grote moeite hebben om van bestuurder te wisselen. Bijna 10 procent van de ondervraagden zegt te (hebben) willen overstappen in 2015. Maar vier van elke tien mensen slaagt daar niet in. De eigen bestuurder werkt niet mee aan zo’n overstap. Of de beoogde nieuwe bestuurder laat weten dat zijn tram vol zit.

    De Directeur: “Twee jaar geleden beloofden de bestuurders al beterschap. Maar in de praktijk komt daar nog maar bitter weinig van terecht. Daar moeten we nu echt werk van gaan maken.”

  • van Haastrecht

    bedrijfsarts n.p., SWIFTERBANT Nederland

    Het inkomen van een huisarts bestaat niet alleen uit een vergoeding voor de bij de huisarts ingeschrevene die een verzoek om een consult etc. gehonoreerd ziet, maar ondermeer ook uit een inkomen uit de gelden van de zorgverzekeraar voor al diegenen d...ie geen beroep op de huisarts doen en slechts staan ingeschreven in diens praktijk; uit extra vergoedingen naargelang afhankelijk van de (ingeschatte) aanwezigheid van chronisch zieken, van ouderen. Wellicht kan iemand met meer kennis van zaken omtrent de inkomstenbronnen eens reageren en inzicht geven op de financiele stromen binnen een huisartspraktijk waar - bijna uitzonderlijk in deze tijd - nog enige vorm van solidariteit bewaard lijkt te zijn gebleven in de vorm waarin de kosten van hulp door een huisarts worden berekend?

  • S. Wierckx-Mentink

    huisarts, DRIEBERGEN-RIJSENBURG Nederland

    En wat is kwaliteit? We kunnen op onze website aangeven welk zorgaanbod we in onze praktijk hebben. We kunnen de openingstijden en bereikbaarheid aangeven. Het wordt lastiger om te vermelden hoe "goed" een dokter is in het verwijderen van moedervlekk...en of het plaatsen van spiraaltjes. Zeker als er regelmatig extra dokters worden ingehuurd om de wachttijden tijdens vakanties kort te houden.
    De belangrijkste kwaliteit is het lastigste te meten. De arts patientrelatie is namelijk persoonsgebonden. Zowel vanuit de dokter als vanuit de patient. Een goede match is goed voor de kwaliteit. Een slechte match maakt het moeilijker om goede kwaliteit te leveren. Maar hoe geef je dat nu weer op een website? Kennismaking is te verkiezen, maar dat is ook geen garantie op een goede match.
    Het probleem dat huisartspraktijken gesloten zijn is herkenbaar. Als je je kwaliteit hoog wil houden, moet je ervoor zorgen dat de werkdruk hanteerbaar is. En dat kan goed door de patientenpopulatie te begrenzen.

  • G.R.I. Slock

    ha, SLUIS Nederland

    Het lukt al niet betrouwbare kwaliteitsinformatie over 1 specifieke dbc in de ziekenhuiszorg te vinden, het is een illusie dat een bont allegaartje aan pathologie dat we in de huisartsenpraktijk tegenkomen op een serieuze manier kwantificeerbaar is.
    ...We hebben al een 5-jaarlijkse herregistratie met visitatie erbij, Inspectie en ook tuchtcolleges kijken over onze schouder mee maar blijkbaar is dit voor NPCF nog niet voldoende.
    NPCF mag in deze tijden van marktwerking al lang blij zijn dat een professional voor 9 euro nog een patient wil zien en voor 13 euro nog aan huis komt, veel registratie verwachten is dan ook niet realistisch.
    Gezien bovenstaande tarieven is het voor de huisarts ook niet aantrekkelijk om arbeidsintensieve patienten van een collega over te nemen, meestal betekent dit ook extra (niet vergoede) reistijd.
    Daarnaast vergaan we als huisarts al in het werk dankzij de afbraak van de GGZ de bejaardenzorg.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.