Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Heldhaftig

2 reacties

Onlangs is het mij twee keer overkomen dat tegen een patiënt die ik had ingestuurd naar het ziekenhuis, werd gezegd: ‘Dit had geen minuut langer moeten duren!’

Zo’n mededeling komt natuurlijk pas nadat alle diagnostiek rond is, en niet op het moment dat de patiënt de EHBO wordt opgereden.

Voor de specialist of aios in kwestie voelt zo’n uitspraak ongetwijfeld heel heldhaftig; immers deze gaat nu het leven van de patiënt redden. Maar als huisarts ben je in de ogen van de patiënt per definitie te laat geweest. Dit kan de huisarts-patiëntrelatie flink onder druk zetten.


Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • B. Bruijn

    , Streefkerk

    Mij is het nog niet zo lang geleden driemaal overkomen dat een patient werd verteld: "Moest de huisarts nu echt hiervoor met spoed insturen? Er is iets aan de hand, dit had hij makkelijk zelf afgekund."

    Natuurlijk werd dit ook niet gezegd voordat d...e hele batterij aan diagnostiek en onderlinge DBC-verwijzingen had plaatsgevonden en nauwkeurig was geevalueerd.

  • B. Bruijn

    , streefkerk

    Sorry, in vorige reactie moet staan.. "...Er is Niets aan...."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.