Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Laatste nieuws
Nieuws

Utrechts gezondheidscentrum moet huisartsenzorg staken

1 reactie

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft het Utrechtse Gezondheidscentrum MediMel een bevel opgelegd om de huisartsenzorg per direct te staken.

Tijdens een onaangekondigd bezoek op vrijdag 18 mei stelde de inspectie vast dat er geen huisarts in de praktijk in de Utrechtse wijk Kanaleneiland aanwezig was die dag. De huisarts die volgens de bestuurder beschikbaar was voor directe consultatie bij spoed, bleek dat niet te zijn en toegezegde waarneming voor die dag vanaf 11.30 uur kwam er niet, aldus de inspectie.

Volgens de IGJ zijn de geconstateerde tekortkomingen zo ernstig dat maatregelen in verband met gevaar voor de veiligheid of de gezondheid geboden zijn. De ‘onjuist gebleken verklaringen’ van de zorgaanbieder tijdens het bezoek op 18 mei 2018, ‘maar ook op eerdere contactmomenten’ nam de IGJ mee in haar afwegingen. ‘Deze gedragingen zijn in strijd met hetgeen van een integere en betrouwbare zorgaanbieder verwacht mag worden’, licht de IGJ bij het bevel toe.

De toezichthouder ontving op 16 mei een melding van zorgen over de continuïteit van zorg bij de zorgaanbieder. Naar aanleiding van deze melding ging de inspectie langs. Volgens een IGJ-woordvoerder waren dus ‘eerder al signalen ontvangen’ dat er iets loos was in het centrum.

Er mag pas weer zorg worden verleend bij MediMel als de praktijk voldoet aan artikel 2 en 3 van de Wkkgz ten aanzien van de continuïteit van spoedzorg. Het bevel geldt voor een week. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kan dat nog verlengen.

Lees ook:

Nieuws
  • Eva Nyst

    Eva Nyst (1973) is journalist bij Medisch Contact en heeft als aandachtsgebieden veiligheid, recht, ethiek en preventie.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Ria van Bodegom, Huisarts, Utrecht 27-05-2018 02:43

    "Na vele klachten bij de IGJ over gezondheidscentrum Medimel sluit de inspectie tijdelijk dit gezondheidscentrum. De inspectie heeft echter geen actie ondernomen om te zorgen dat de zorg aan de patiënten wordt gecontinueerd. Desgevraagd stelt de inspectie dat dit de verantwoordelijkheid is van de zorgverzekeraar. Echter noch de zorgverzekeraar, noch de huisartsen in Utrecht stad werden door de inspectie geïnformeerd dat de patiënten opeens zonder huisartsgeneeskundige zorg overdag zaten. De mededeling op het bandje van dit gezondheidscentrum: “bij spoed belt u 112” is niet toereikend om de continuïteit voor de huisartsgeneeskundige zorg te waarborgen. Het heeft ons zeer bevreemd dat de Inspectie zich wel verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van de zorg, maar niet voor de continuïteit. Om te zorgen dat deze gedupeerde patienten toegang houden tot huisartsgeneeskundige zorg moet dit dus beter afgestemd worden."

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.