Laatste nieuws
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

Spijt

2 reacties

Oma (84) heeft een kleine TIA gehad. Het was gelukkig vrij snel voorbij en zonder ernstige gevolgen.

Ze moet meteen medicatie gaan gebruiken, maar die geeft de apotheker niet mee omdat ze bij een ander staat ingeschreven.

Dan maar naar de andere apotheek gereden. In overleg met een neuroloog krijgt ze de volgende dag de definitieve medicatie van de apotheek, maar die moet ze wel zelf betalen. De assistente zegt erbij dat ze het bedrag kan terugvorderen van de verzekering. Die stelt echter dat er een schriftelijke aanvraag voor moet worden ingediend, maar constateert tegelijk dat dit specifieke medicijn niet betaald had hoeven worden. Oma kan het geld weer terugvragen aan de apotheek. ‘Tjonge-jonge, wat een gedoe’ zucht oma, ‘als ik dat had geweten was ik nooit aan die TIA begonnen.’

Heeft u ook iets meegemaakt dat in de rubriek praktijkperikeeln niet zou misstaan? Zend uw tekst naar redactie@medischcontact.nl

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Petra Ganani

    Verzekeringsarts, Rotterdam

    Bij dergelijke discussies speelt de apotheek mijns inziens geen nette rol. Zodra hij ofwel niet het preferente middel kan leveren, ofwel er een nieuwe 'medische indicatie' is voor een niet-preferent middel dat wel in het basispakket zit, is de apothe...ek kennelijk veel tijd kwijt aan het vergoed krijgen bij de verzekeraar.
    Maar om dit nu op de patiënt af te wentelen, acht ik onjuist. De patiënt is hierin de zwakste partij, en de apotheek dient zijn strijd met de verzekeraar zelf te voeren.
    Waarbij ook de verzekeraar overigens die strijd, zodra die bij hem bekend wordt, niet terug hoort te beleggen bij de patiënt.
    Het begint echter bij de apotheek. Die hoort gewoon te leveren en zelf achter zijn geld aan te gaan. Dat hoort nu eenmaal bij het ondernemerschap. Als dat te zwaar wordt, kunnen apothekers een vuist maken, maar patiënten niet of nauwelijks. Hoevelen weten welk bedrag uit welk potje al dan niet moet worden vergoed?
    Helaas is dit fenomeen erg wijd verbreid. Naar mijn ervaring hebben zeer velen hiermee regelmatig te maken, en velen doen niet eens de moeite om het terug te halen, zijn zich niet bewust van het onrecht, of geven het op omdat het te ingewikkeld wordt.
    Toen ik mijn eigen apotheek meldde, dat het niet mijn, maar zijn probleem met de verzekeraar was en dat ik dat dus niet voor hem ging oplossen, betaalde hij snel het door mijn man teveel betaalde terug. Misschien een tip voor alle patiënten?

  • Matthijs Janssen

    Reumatoloog, Bennekom

    Weer een voorbeeld van 'zorg' , die de zorgen van mensen groter maakt. De definitie van gezondheidszorg zal binnenkort herzien moeten worden.......

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.