Federatienieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Transparantieregister en Gedragscode geneesmiddelen-reclame: makkelijker dan u denkt!

Plaats een reactie

Onlangs publiceerde de stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) de resultaten van de enquête naar de bekendheid van de regels rondom geneesmiddelenreclame en het Transparantieregister Zorg. Enkele van de meest opvallende uitkomsten van deze enquête zijn dat het merendeel van de artsen op de hoogte is van de inhoud van de gedragscode, maar de bekendheid van het transparantieregister voor verbetering vatbaar is. Ook denkt een aantal artsen dat de gedragscode en de regels daarin over openbaarmaking in het transparantieregister strikter zijn dan het geval is. Daarnaast geeft 18 procent van de artsen die geregistreerd zijn in het transparantieregister aan daarvan zelf niet op de hoogte te zijn.

Geneesmiddelenfabrikanten richten hun reclame op zorgverleners en op het publiek. Om daarbij ongewenste beïnvloeding tegen te gaan, bestaan er regels voor geneesmiddelenreclame. Zodat
patiënten erop kunnen vertrouwen dat het voorschrijven van medicatie objectief
gebeurt.

De CGR en KNMG en andere partijen in de zorg doen periodiek onderzoek naar de bekendheid van de regels rondom geneesmiddelenreclame en over het Transparantieregister Zorg.

Uitkomsten van het onderzoek
Vrijwel alle artsen (n=687) weten dat de regels van de CGR betrekking hebben op de waarde van geschenken van de farmaceutische industrie. Circa 80 procent weet dat deze regels ook gaan over het betalen voor deelname aan congressen/nascholing en het vergoeden van werkzaamheden. In vergelijking met vijf jaar geleden is het kennisniveau redelijk stabiel: kennis over reclame-uitingen is wat toegenomen, terwijl de vragen over geschenken en nascholing dit jaar iets lager scoorden.

Sommige artsen denken dat de gedragscode en de regels daarin over openbaarmaking in het transparantieregister strikter zijn dan het geval is. Mogelijk gaan zij ervan uit dat de gedragscode een verbod op gunstbetoon inhoudt. Dit is echter niet het geval: de gedragscode heeft tot doel ongewenste beïnvloeding te voorkomen door strikte voorwaarden aan gunstbetoon te stellen.

Codecommissie en Transparantieregister Zorg
Het werk van de codecommissie die klachten over het overtreden van de gedragscode behandelt, is nog vrij onbekend. De meeste artsen weten bijvoorbeeld niet dat de codecommissie uitspraken doet die bindend zijn. De codecommissie is van belang omdat deze commissie zelfregulering bevordert: in
een klachtenprocedure kunnen handelingen op het gebied van gunstbetoon aan de gedragscode getoetst worden.

Tot slot is bekendheid van het Transparantieregister Zorg voor verbetering vatbaar: 54 procent weet van het bestaan van het register. Bovendien weet 18 procent van de artsen geregistreerd in het transparantieregister, niet dat ze erin staan.

Hoe zit het ook al weer: download de app!
Om zorgprofessionals en instellingen te ondersteunen bij de toepassing van de gedragsregels over financiële relaties met leveranciers van geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, hebben CGR en Stichting Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH) gezamenlijk een website en een speciale app ontwikkeld. Deze zijn gelanceerd op 15 mei 2014 tijdens de lustrumbijeenkomst van de CGR en te bereiken via: financielerelatieszorg.nl

De Gedragscode geneesmiddelenreclame is in 1998 opgesteld door acht partijen uit het veld, waaronder de KNMG, verenigd in de Stichting Code Geneesmiddelenreclame. De code bevat regels voor de omgang tussen de farmaceutische industrie en artsen, om ongewenste invloed van de industrie op het voorschrijfgedrag van artsen te voorkomen.

Het Transparantieregister Zorg is in april 2013 op initiatief van de CGR gelanceerd en bevat gegevens over samenwerkingen tussen zorgaanbieders en farmaceutische bedrijven. Medici, apothekers en ziekenhuizen werken samen met farmaceutische bedrijven in het belang van de verbetering van de zorg en behandelmethoden. Aan deze samenwerkingen zijn in bepaalde gevallen geldstromen verbonden. Om onduidelijkheid over de doelstelling van de samenwerkingen te voorkomen, biedt het transparantieregister openheid over de aard en omvang daarvan.

<b>Federatienieuws 3-2015</b>
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.