Federatienieuws
1 minuut leestijd
Federatienieuws

Tijdelijke, beperkte vergoeding voor tolkentelefoon in de huisartsenpraktijk

Plaats een reactie

Vanaf 1 mei 2017 kunnen huisartsen voor hun gesprekken met recente statushouders gebruikmaken van een tolkdienst die vergoed wordt door het ministerie van VWS. Er gelden strikte voorwaarden voor het gebruik van deze regeling. De LHV adviseert huisartsen daarom om goed te controleren of uw patiënt in aanmerking komt voor deze vergoede tolkentelefoon.

Het ministerie van VWS heeft een contract gesloten met Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) voor het bieden van gratis tolkdiensten voor huisartsen. De voorziening is beschikbaar van 1 mei 2017 tot 1 mei 2019. Vanaf maandag 1 mei kunnen huisartsen(praktijken) zonder te betalen de tolkdiensten van TVcN inzetten in gesprekken met personen die recentelijk een verblijfsvergunning hebben gekregen.

Wanneer komt een patiënt in aanmerking?

De regeling van VWS is vrij complex, dus het is belangrijk dat u goed nagaat of uw patiënt wel voor vergoeding in aanmerking komt. De vergoeding geldt namelijk alleen:

1.Voor statushouders die ná 1 juli 2016 een (voorlopige) verblijfsvergunning hebben gekregen;

2.En als zij nog niet langer dan 6 maanden bij uw praktijk staan ingeschreven;

3.En mag gedurende 6 maanden vanaf het moment van inschrijving worden gebruikt.

Alleen als aan alle voorwaarden is voldaan, wordt de inzet van de tolk vergoed. Alle informatie over deze regeling en het gebruik van de tolkdiensten vindt u op de website van TVcN: anderstaligenloket.nl/huisartsen

Zet de tolkdienst tijdig in

Omdat het belangrijk is dat u een goed beeld krijgt van uw patiënten en omdat met elkaar kunnen communiceren daarvoor essentieel is, raden wij u aan om tijdig contact te zoeken met nieuwe statushouders in uw praktijk. Als een nieuwe statushouder zich inschrijft bij uw praktijk, plan dan op korte termijn een kennismakingsgesprek in. U kunt dan gebruikmaken van de vergoede tolkdiensten en weet zeker dat u en de patiënt elkaar kunnen verstaan.

Wat vindt de LHV

De LHV maakt zich al lange tijd hard voor (her)invoering van een structurele vergoeding van de tolkentelefoon in de zorg. Niet alleen voor huisartsen, maar ook voor fysiotherapeuten, psychologen, tandartsen, apothekers, verloskundigen, ggz en de GGD. Daar pleiten wij onverminderd voor, samen met de vertegenwoordigers van die beroepsgroepen. De regeling die VWS nu heeft ingesteld, is beperkter dan waar wij voor pleiten.

pdf federatienieuws

Federatienieuws LHV
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.