Federatienieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

Pop-upcafé Herregistratie RGS

Wegwijs in de regels

Plaats een reactie

Waarnemende huisartsen ervaren de herregistratie-eisen vaak als extra belasting. Maar tijdens het pop-upcafé waar de RGS en het NHG uitleg en handvatten geven, slaat de stemming om van ergernis naar begrip. ‘De patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat er een bekwame huisarts tegenover hem zit.’

Is visitatie en ‘Individueel functioneren huisarts’ nou hetzelfde als praktijkaccreditering? Hoe zit het met de verhouding tussen het aantal diensturen in de dagpraktijk tegenover de avond-, nacht- en weekenddiensten (ANW-diensten)? En waarom mag je geen facturen of contracten opsturen als bewijs voor de urennorm? Er leven veel vragen rondom de herregistratie-eisen.

Alles digitaal

Voor zes waarnemend huisartsen waren dit soort vragen aanleiding om begin februari een pop-upcafé te organiseren waarin waarnemend huisartsen antwoord kregen op alle vragen, en informatie over de nieuwe eisen die per 1 januari 2020 gelden. Aan de drukte te zien – elke stoel in de zaal is bezet – hebben ze die behoefte goed ingeschat. ‘Het is allemaal zo omslachtig’, verzucht een huisarts. ‘Nu kun je dankzij MijnRGS bijvoorbeeld alles digitaal indienen, maar dat kan niet door elke week het document in te sturen dat je dan hebt laten tekenen, want het kan alleen in één keer. Dan moet ik dus 500 documenten inscannen.’

Wensenlijstje

Jurist Rian van Hekezen van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS), de instantie waar specialisten hun herregistratie moeten regelen, herkent die kritiek wel: ‘Het staat op ons wensenlijstje, maar het kan nu nog niet.’ Samen met secretaris Herman Bueving van de RGS en Sabine van Logtestijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) geeft zij uitleg over de regels rond herregistratie en het visitatieprogramma. ‘Het kan veel ellende geven als je pas kort voor je herregistratie ontdekt dat je niet aan de eisen kunt voldoen. Daarom informeren we liever vooraf: nu hebben artsen nog vijf jaar de tijd om het goed te regelen.’

Bijzondere situaties

Want herregistratie is meestal niet het eerste waar beginnende huisartsen aan denken, zegt Herman Bueving. ‘Terwijl je er wel je hele loopbaan mee te maken krijgt en de regels best ingewikkeld zijn, zeker voor wie als waarnemer werkt. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn. En te weten dat de RGS echt niet alleen maar na vijf jaar de situatie beoordeelt. Voorzie je een bijzondere situatie – bijvoorbeeld door ziekte, een lang verblijf in het buitenland of omdat je in een andere setting werkt, zoek dan op tijd contact. Dan kunnen we meedenken over de mogelijkheden om je herregistratie toch te behouden.’

Vragenvuur

Daar maken de huisartsen direct gebruik van: tijdens en na hun presentaties krijgen Rian van Hekezen, Herman Bueving en Sabine van Logtestijn veel vragen. Zelfs de pauze wordt ingekort om iedereen te woord te kunnen staan. Maar met resultaat. ‘Het blijft een hoop gedoe, maar ik snap wel beter waarom het nodig is’, reageert een van de huisartsen na afloop. ‘Patiënten moeten er tenslotte wel op kunnen vertrouwen dat ze een huisarts tegenover zich krijgen met genoeg ervaring en actuele kennis. Dat zou ik zelf ook willen.’

Lees meer over de (nieuwe) eisen aan herregistratie op de

website van de RGS: knmg.nl/herregistreren.

Liever een persoonlijke uitleg? De RGS komt graag naar uw locatie om de (nieuwe) herregistratie-eisen toe te lichten en vragen te beantwoorden. Neem hiervoor contact op met het secretariaat van de RGS via: 088 440 4300. Voor vragen over het visitatieprogramma: info@mijnvisitatie.nl.

In het kort

Om de herregistratie als huisarts te behouden, kijkt de RGS over de periode van de voorafgaande vijf jaar naar:

• werkzaamheden: gemiddeld 16 uur per week dagpraktijk (4160 uur per 5 jaar) en gemiddeld 50 uur per jaar ANW-diensten (250 uur per 5 jaar)

• deskundigheidsbevordering gemiddeld 40 uur per jaar bij- en nascholing (200 uur per 5 jaar) waarvan gemiddeld 2 uur per jaar intercollegiale toetsing (10 uur per 5 jaar)

(Deels) nieuwe eisen vanaf 1 januari 2020:

• evaluatie van het individueel functioneren (viamijnvisitatie.nl) of praktijkaccreditering. Deze regeling loopt nog tot 1 januari 2024.

• externe kwaliteitsevaluatie; als huisarts via deelname aan intercollegiale toetsing.

Federatienieuws 11 - 2019 (pdf)

Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.