Federatienieuws
Federatienieuws

Met de nadruk op basis

Voorzitter De Geneeskundestudent

Plaats een reactie

Aan het eind van dit jaar is het de bedoeling dat er een nieuw raamplan ligt voor de opleiding geneeskunde. Iets wat geen gemakkelijke opgave is. Allerlei medische specialisaties en organisaties hebben een duidelijke mening over wat cruciale kennis is die een basisarts moet bezitten. Zelfs de overheid mengt zich in de discussie. Geef je gehoor aan al deze meningen, zou de opleiding minstens twee keer zo lang duren. De belangrijkste vraag die daarom gesteld moet worden is: waar ligt de grens in de kennis die je als basisarts en als specialist moet te beheersen? Als je het mij vraagt, ligt de verhouding nu scheef.

Recentelijk ben ik begonnen aan de coschappen; het moment dat je de theoretische kennis die je in de bachelor hebt opgedaan in praktijk brengt. De huidige bachelor geneeskunde zit prop- en propvol met feiten. Mocht je als student of arts het idee hebben dat er iets mist in het curriculum, dan word je onmiddellijk gevraagd aan te geven wat er dan geschrapt dient te worden, omdat er niks meer bij kan. Iets waar de meesten, waaronder ik, niet makkelijk antwoord op kunnen geven.

Van net zo groot belang is het dat je weet hoe de zorg georganiseerd is

Nu, na mijn eerste coschap, heb ik wel wat schrapsuggesties. Want hoewel ik met goede moed de coschappen begon, zakte deze mij pijnlijk in de schoenen op de eerste dag. Nog nooit had ik tijd besteed aan het werken in een elektronisch patiëntendossier. Laat staan wat ik hierin moet schrijven. Ik had de eerste dag van mijn coschap ‘grote visite’. Geen idee wat je tijdens zo’n visite moet doen. Vrij beschamend om dan tijdens deze grote visite te ontdekken dat je geen flauw benul hebt van infuusbeleid. Terwijl nagenoeg elke patiënt een infuus heeft.

Ik heb in mijn bachelor meer tijd besteed aan neuro-endocriene tumoren dan aan infusen. Ik heb geleerd wat specifieke TNM-stadia waren van maligniteiten en welke soorten chemotherapieën gegeven worden bij verschillende lymfomen. Kennis die je, tenzij je specialist wordt in de betreffende richting, haast nooit gaat toepassen. Natuurlijk is het van belang hier de basisbeginselen van te kennen, maar van net zo groot belang is het dat je weet hoe de zorg georganiseerd is. Dat je weet welke mogelijkheden er bestaan met thuiszorg, revalidatie en wat hier de indicaties voor zijn. Dat je weet wat de taken zijn van verpleegkundigen en alle paramedici, die blijkbaar ook in een ziekenhuis werken.

Het gebrek aan deze basale kennis tijdens de eerste coschappen ervoer ik als dermate groot dat het je verhindert om als coassistent de kennis toe te passen waar je zo hard voor gestudeerd hebt. Deze achterstand zorgt ervoor dat je de eerste weken wel op een krukje moet zitten. Het is dan ook dit wat ik meeneem als ik meepraat over het raamplan. Wij moeten niet opgeleid worden tot minispecialisten, maar tot basisartsen, met de nadruk op basis. Misschien mis ik dan die porfyria acuta intermittens bij een acute buik, maar weet ik in ieder geval op welke stand de infuuspomp moet voor adequate pijnstilling.

Amir Abdelmoumen, voorzitter De Geneeskundestudent

Federatienieuws 15 - 2019 (pdf)

Federatienieuws
  • Dores van der Geest

    Dores van der Geest (1998) studeert in Leiden. Ze is vijfdejaars, bestuurslid van De Geneeskundestudent en als onderdeel van die functie redacteur van Arts in Spe.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.