Federatienieuws
Federatienieuws

Medisch leiderschap verdient een belangrijke rol in de basisopleiding

Plaats een reactie

Een nieuwe generatie artsen staat op: één die niet alleen het belang van medisch leiderschap in de basisopleiding erkent, maar ook actief betrokken wil zijn bij de vormgeving van hun eigen opleiding tot arts. De behoefte aan onderwijs in leiderschaps- en managementvaardigheden vanuit studenten groeit. En dat is niet voor niets.

Zowel studenten zelf, als hun (toekomstige) collega’s en patiënten, hebben er baat bij als er tijdens de opleiding geneeskunde al een brede basis wordt gelegd met betrekking tot leiderschapsvaardigheden. Hierbij gaat het om de vaardigheden die nodig zijn om verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor de kwaliteit van zorg voor patiënten, zoals feedback geven en nemen, samenwerken, timemanagement en een transparante houding. Ook in de medische vervolgopleiding wordt er momenteel hard gewerkt aan implementatie van medisch leiderschap. Het is essentieel dat de basisopleiding geneeskunde hier goed op aansluit.

Met deze insteek is de werkgroep Studenten van het Platform Medisch Leiderschap, bestaande uit onder andere vertegenwoordigers van De Geneeskundestudent, LOCA, IFMSA-NL en LMSO, het afgelopen jaar dan ook vol enthousiasme aan de slag gegaan met het uitwerken van hun visie op de rol van medisch leiderschap in de basisopleiding geneeskunde. Het eindproduct is een helder visiedocument dat herkenbare praktijksituaties, voorbeelden uit binnen- en buitenland en suggesties voor onderwijselementen bevat.

Aan de hand van het recentelijk geïntroduceerde Raamwerk Medisch Leiderschap van het Platform Medisch Leiderschap, nemen zij de lezer mee langs de drie kernelementen van medisch leiderschap: persoonlijk leiderschap, de ander en de maatschappij. Elk hoofdstuk is voorzien van casuïstiek, die illustreert in welke praktijksituaties medisch leiderschap voor studenten belangrijk is. Aan het einde van ieder hoofdstuk zetten zij hun visie om in een duidelijke stip op de horizon: de situatie zoals de studenten die over vijf jaar op élke geneeskundefaculteit in Nederland hopen terug te zien. Ten slotte hebben zij ter inspiratie zogenaamde ‘best practices’ verzameld: interessante voorbeelden die laten zien hoe sommige faculteiten nu al tegemoet komen aan de behoefte van studenten om leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen.

Het visiedocument presenteerden zij tijdens het symposium ‘Medisch Leiderschap: Begin bij de Basis!’ op 12 mei 2016. De studenten roepen hun huidige en toekomstige collega’s op om het belang van medisch leiderschap voor geneeskundestudenten te erkennen en uit te dragen. Ook nodigen zij eenieder uit om met hen in gesprek te gaan over de verdere invulling en implementatie van leiderschapsvaardigheden in de basisopleiding geneeskunde.

Anna Verhulst, Judith Voogt en Jesse Habets



Het visiedocument is online te downloaden op platformmedischleiderschap.nl/studenten. Volg de werkgroep op Twitter via @StudentenPML of stuur een mail naar studenten@platform-medischleiderschap.nl met uw ideeën en suggesties!

Beeld: ISTOCK
Beeld: ISTOCK
<b> Federatienieuws 22, 2016 </b>
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.