Inloggen
Federatienieuws
2 minuten leestijd
Federatienieuws

In De Dokter: ‘Weer langere wachttijd voor ggz-patiënten’

Plaats een reactie

De problemen rond de zorg voor patiënten met ernstige psychische klachten zijn het afgelopen jaar weer verergerd. Er zijn forse wachtlijsten voor gespecialiseerde hulp en zelfs de praktijkondersteuner-ggz bij de huisarts heeft al een wachttijd. In De Dokter dringt de LHV samen met GGZ Nederland aan op een structurele oplossing.

‘Kon je bij eerdere peilingen nog stellen dat het mogelijk om kinderziektes van een nieuw systeem ging, inmiddels gaat de vergelijking met een chronische ziekte beter op,’ constateert LHV-bestuurslid Geert-Jan van Loenen na de vierde LHV-ledenpeiling rondom ggz. Volgens de helft van de huisartsen moeten patiënten langer dan 8 weken wachten voordat ze terecht kunnen in de gespecialiseerde ggz.

Van Loenen noemt het ‘onverteerbaar’ dat huisartsen niet worden gesteund door voldoende en tijdig beschikbare plekken in de gespecialiseerde ggz. Huisartsen zelf kunnen haast niet meer doen: 95 procent van hen werkt inmiddels samen met een praktijkondersteuner: de POH-ggz. En volgens bijna de helft van de ondervraagden heeft deze praktijkondersteuner nu ook al een wachttijd.

Ook huisarts Arie de Lange heeft een POH-ggz in dienst. ‘De meerwaarde van de POH-ggz is dat zij meer tijd kan uittrekken voor een gesprek en daar ook voor is opgeleid. Patiënten gaan naar haar toe met levensfaseproblematiek, rouwverwerking en licht depressieve en somberheidsklachten. Het gaat om kortdurende behandelingen. Mensen met ernstiger klachten verwijzen we door.’

Ook het terugverwijzen levert problemen op, zo blijkt uit de peiling. De Lange: ‘Wij zijn natuurlijk bereid om patiënten in onze praktijk op te nemen die uit de gespecialiseerde ggz komen, als hun klachten stabiel en chronisch zijn. Het blijkt alleen ontzettend lastig om hen weer terug te verwijzen naar de gespecialiseerde ggz als ze toch weer ontsporen. Dan moeten ze helemaal opnieuw beginnen met een intake en behandelplan en alle wachttijden die daarbij horen. Het zou enorm helpen als patiënten in zo’n geval direct terug kunnen naar hun eerdere behandelaar.’

Ook in De Dokter:

Verder in de juli-editie van De Dokter:

• Wat verandert er met de nieuwe klachtenregeling?

• De stelling: ook in vakantie moeten patiënten bij eigen praktijk terechtkunnen

• Zo haalt u (nog) meer uit uw praktijkwebsite

• Eerstelijnspartijen vragen meer aandacht voor vluchtelingenzorg

De nieuwste editie van De Dokter valt op 7 juli bij alle LHV-leden op de mat.

download dit artikel (PDF)
Federatienieuws LHV
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.