Federatienieuws
3 minuten leestijd
Federatienieuws

‘Ik wil het gesprek graag opnemen’… handreiking voor artsen

2 reacties

Een nieuwe KNMG-handreiking biedt artsen handvatten om het opnemen van gesprekken door patiënten op een goede manier te integreren in de praktijk. Op een manier die de patiënt helpt, past bij de arts en de zorg verder helpt.

Veel artsen hebben wel eens meegemaakt dat een patiënt een gesprek in de spreekkamer wil opnemen, zo blijkt uit onderzoek onder het KNMG-artsenpanel en eerder onderzoek onder medisch specialisten. De KNMG wil artsen ondersteunen bij het goed integreren van het opnemen van gesprekken in de praktijk en geeft in de handreiking aan wat de regels zijn en hoe hiermee om te gaan.

Wat kan en mag?

Een patiënt mag volgens de wet een gesprek met een arts voor privégebruik opnemen. De patiënt hoeft dit niet vooraf te melden, maar het komt de verstandhouding ten goede als de patiënt dit wel doet. Een open, uitnodigende communicatie met de patiënt bevordert dit en kan heimelijke opnames voorkomen. Denk aan een aankondiging in de wachtkamer dat geluidsopnames zijn toegestaan, maar dat het prettig is dit vooraf te melden. Vervolgens kan samen worden bekeken welke behoefte de patiënt heeft en welke manier van informatieoverdracht hier het beste bij past. Zo kan de arts voorstellen aan het eind van een gesprek een samenvatting te geven die kan worden opgenomen.

Openbaarmaking van een geluidsopname, bijvoorbeeld via sociale media, mag alleen als de arts hiermee heeft ingestemd. Voor het maken van beeldopnames zijn de regels strenger. Dit en meer staat uitgewerkt in de handreiking Opnemen van gesprekken door patiënten.

Voorbeeldtekst voor in de wachtkamer

U mag geluidsopnames maken van het gesprek met uw zorgverlener, bijvoorbeeld met uw telefoon. Wel willen wij u vragen dit vooraf te melden. Het verspreiden van de opname buiten de privésfeer zonder onze toestemming is wettelijk niet toegestaan.

Alex Poppelaars, huisarts in Breda en huisartsopleider, in De Dokter van 25 oktober 2017: ‘Er zitten zeker positieve kanten aan het opnemen van een gesprek. Wij zijn voor transparantie en we vinden het ook prima dat iemand die moeite heeft om alles te onthouden het gesprek nog eens terug luistert, desgewenst met familieleden. Tegelijkertijd zit er ook een keerzijde aan. Als een consult wordt opgenomen door de patiënt ben je daar al snel meer tijd aan kwijt. Je gaat je iets anders gedragen, je wilt alles afdichten. Ik denk dat je er wat voorzichtiger van wordt.’

Paul Brand, kinderarts, in De Specialist van 25 september 2017: ‘Patiënten onthouden slechts 10 procent van de informatie die artsen hen geven, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Soms interpreteren ze de informatie anders dan wij het bedoelen. Als ze de informatie thuis nog eens beluisteren, kunnen mensen een beter gefundeerd besluit nemen.’

Kno-arts Robert van Haastert, in De Specialist van 25 september 2017: ‘Ik wil eerst weten waarom de patiënt het gesprek wil opnemen: is het om het thuis terug te luisteren, om te overleggen met naasten, om aan de huisarts te laten horen, of is de patiënt het niet eens met de gekozen koers en is er sprake van een conflict? Dat maakt nogal uit. Ik vind dat je per patiënt en situatie moet bekijken of opnemen nuttig is of dat een andere manier beter het uiteindelijke doel dient.’

Drie belangrijke tips bij het opnemen van consulten

1 Onderzoek de behoefte achter de vraag

Als een patiënt het gesprek wil opnemen, dan kun je dat niet weigeren. Toch is het ook van belang om te vragen waarom iemand dat wil. Het kan zijn dat er een andere vraag achter zit. Mogelijk wilde een naaste van de patiënt bij het consult zijn, maar was die op dat moment verhinderd. Je kunt dan voorstellen om een afspraak te maken waar die persoon wel bij aanwezig kan zijn. Misschien wordt ook in de behoefte van de patiënt voorzien als alleen de samenvatting van het consult wordt opgenomen.

2 Meld open en eerlijk dat patiënten het gesprek mogen opnemen

Meld op de website of in de spreekkamer dat patiënten het gesprek kunnen opnemen, maar alleen voor privégebruik. Een consult mag dus bijvoorbeeld niet via social media worden verspreid. Door hier open over te zijn, voorkom je dat een patiënt het gesprek stiekem opneemt.

3 Zie het opnemen als opstapje voor een volgend gesprek

Het opnemen van een gesprek kan voor de arts zelf ook wat opleveren. Je kunt er namelijk nog eens op terugkomen bij de patiënt: ‘U heeft het gesprek de vorige keer opgenomen. Heeft u of een naaste van u naar aanleiding daarvan nog vragen?’ Dan gebruik je het als opstapje om het gesprek verder te brengen en om samen met de patiënt tot beslissingen te komen.

Download de handreiking en de infographic op knmg.nl/opnemen-gesprekken.

lees ook
Federatienieuws KNMG
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • jos rensing

    huisarts, den haag

    Collega Dral neemt zich voor zijn/haar lidmaatschap van de KNMG op te zeggen.
    Dat zal niet meevallen, want de KNMG kent al vele jaren geen individueel lidmaatschap meer.
    De KNMG is een federatie van beroepsverenigingen.
    Onvrede over KNMG-beleid of... -uitingen kan dus formeel alleen via een beroepsvereniging geuit worden en dan maar hopen dat het tot hogere regionen doordringt....

  • M. H. Dral

    Huisarts, Nijmegen

    Ik vind het goed en belangrijk dat gesprekken opgenomen worden door patiënten. Echter zou het verplicht moeten zijn om dit aan de arts te melden. De KNMG laat de artsen in deze handleiding in de kou staan. Ik zal daarom mijn lidmaatschap van deze ver...eniging per direct opzeggen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.