Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
naar overzicht
07 juni 2016 1 minuut leestijd
Federatienieuws

Geschillencommissie opgericht voor problemen bij contractering

Plaats een reactie

Geschillen

Op 2 juni is de ‘Geschillencommissie voor de zorgcontractering’ gelanceerd. De geschillencommissie moet zorgen dat geschillen tussen zorgverleners en zorgverzekeraars voortaan sneller en laagdrempeliger kunnen worden opgelost. Bovendien moet deze onafhankelijke commissie het contracteringsproces in de zorg gelijkwaardiger helpen maken, een van de doelstellingen van het huisartsen-manifest ‘Het roer moet om’.

De LHV is blij dat er met de komst van de geschillencommissie nu een goed alternatief is voor de vaak dure gang naar de rechter.

Mediation, bindend advies en arbitrage

Zorgverleners kunnen vanaf nu problemen met zorgverzekeraars oplossen via mediation, een bindend advies of arbitrage. Niet alleen nadat het contract is gesloten, maar ook al in de onderhandelingsfase.

Voor huisartsen zullen in de regel mediation en bindend advies de beste wegen zijn. De kosten hiervan zijn gemaximeerd. Er is ook de mogelijkheid tot arbitrage, maar dat is mogelijk een meer kostbare weg. Voor kleinere zorgaanbieders, waar huisartsenpraktijken in veel gevallen onder vallen, is er gezorgd voor een tegemoetkoming in de kosten.

Welke geschillen worden behandeld?

De geschillencommissie behandelt een veelheid aan geschillen. U kunt zich bijvoorbeeld tot de commissie richten als:

• u het niet eens bent met de algemene voorwaarden;

• u samen met de verzekeraar niet uit het tarief voor een M&I komt;

• u niet kunt overstappen naar een andere preferente zorgverzekeraar;

• u van mening bent dat het geboden tarief niet kostendekkend is.

Heeft u hulp nodig bij het beoordelen of u uw geschil kunt melden bij deze commissie, neem dan contact op met de LHV.

Nederlands Arbitrage Instituut

Het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) gaat de geschillencommissie uitvoeren. Zorgverleners kunnen zich nu al bij het NAI melden. De komende tijd worden de afspraken verder uitgewerkt. De LHV zal ook scherp in de gaten houden of de geschillencommissie echt de laagdrempelige oplossing biedt die we voor ogen hebben. Meer informatie over de werkwijze van de geschillencommissie vindt u zo spoedig mogelijk op de LHV-website.

<b>Federatienieuws 23 - 2016</b>
print dit artikel
Federatienieuws LHV
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.