Federatienieuws
Edwin Duijzer
2 minuten leestijd
Federatienieuws

Feedback van coassistenten? Maak er gebruik van! - Voorzitter DG

Plaats een reactie

Het is al een aantal keren aangekondigd tijdens de ochtendoverdracht. En de gezonde spanning bij de medische staf van de afdeling neemt iedere dag merkbaar iets toe. Deze week komt de visitatiecommissie langs om alle werkwijzen binnen de maatschap langs de kritische meetlat van beroepsgenoten te leggen. ‘We gaan er uiteraard vanuit dat jullie de zaken niet rooskleuriger voorspiegelen dan ze zijn. Vertel straks vrijuit wat jullie ervaringen zijn en wat jullie van het opleidingsklimaat vinden’, is het advies van het stafhoofd aan de aiossen. De daadwerkelijke visitatie gaat aan mij als coassistent geheel voorbij. En dat is eigenlijk best jammer.

Bijna overal krijg je als coassistent de unieke kans om een kijkje achter de schermen van de zorg te nemen. Of het nu in de operatiekamer is of tijdens het spreekuur van de bedrijfsarts. Tijdens de coschappen zie je bijvoorbeeld hoe verschillend de manier van werken kan zijn tijdens de ochtendvisite van diverse afdelingen. Of hoe de theorie in de collegezalen zich verhoudt tot de routine van de dagelijkse praktijk. Voor mij als coassistent zijn deze ervaringen onmisbaar in het opdoen van praktische kennis en vaardigheden en in het oriënteren op een toekomstige carrière en bij mij passende werkstijl.

Dezelfde waardevolle ervaringen zouden echter ook benut kunnen worden door de afdelingen en teams waar coassisenten begeleid worden. Er zijn al initiatieven die precies dit beoogen. Een mooi voorbeeld zijn de zogenaamde spiegelgesprekken. Aanvankelijk was deze manier van feedback bedoeld als middel waarmee patiënten hun ervaringen kunnen terugkoppelen aan zorgprofessionals. In 2012 startte het Radboudumc in Nijmegen echter een pilot waarin coassistenten hun begeleiders een spiegel konden voorhouden. Tijdens zo’n spiegelgesprek delen coassistenten onder leiding van een deskundig gespreksleider hun ervaringen tijdens hun stageperiode. De betrokkenen van de afdeling, veelal specialisten en aiossen, zijn tijdens de spiegelgesprekken enkel aanwezig als toehoorders en krijgen alleen gelegenheid om vragen ter verduidelijking te stellen. De pilot leverde verrassende nieuwe gezichtspunten en praktische verbeterpunten op. Inmiddels heeft deze pilot navolging gekregen in verschillende andere ziekenhuizen.

De coassistent heeft een bijzondere positie als relatieve outsider die net komt kijken en tegelijkertijd als relatieve insider met al het onderwijs nog vers op het netvlies. En er zijn nog veel meer kansen om de ervaringen en feedback van coassistenten te benutten in het streven naar de best mogelijke kwaliteit van zorg. Het zou goed zijn als geneeskundestudenten betrokken worden bij audits, visitaties en benchmarks. Naast het perspectief van de vaak ervaren beroepsgenoten kan de frisse blik van een toekomstig beroepsgenoot een interessante aanvulling zijn op de visitatiecommissie.

Het mes snijdt dan aan twee kanten: voor coassistenten is het een mooie manier om alom­tegenwoordige, maar abstracte, begrippen als kwaliteit van zorg, patiëntveiligheid en prestatieindicatoren een concrete invulling te geven. Deze begrippen gaan pas leven als je van dichtbij ziet hoe er structureel wordt gewerkt aan de verbetering van de zorg. Laat geneeskundestudenten hier al zo vroeg mogelijk aan bijdragen en vraag ook de coassistent eens om feedback.

Edwin Duijzer, voorzitter De Geneeskundestudent

<b>Federatienieuws 33/34 - 2015</b>
Federatienieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.