Federatienieuws
Federatienieuws

Een weg vol dilemma’s - voorzitter De Geneeskundestudent

Voorzitterscolumn

Met zijn wapperende witte jas, stethoscoop om de nek, begeleid door het constante geluid van de pieper, vliegt de dokter de gang door. Achter dit universele beeld gaat een diversiteit aan artsen schuil. Tijdens de opleiding geneeskunde staat niet alleen het leren van de benodigde basiskennis centraal, maar wordt ook elke student gevormd tot dokter met de bijkomende verantwoordelijkheden.

Lang niet iedere arts past in het geschetste beeld, toch is dit het beeld dat ook onder veel geneeskundestudenten nog leeft. Onbekend maakt onbemind, waardoor er een duidelijke discrepantie ontstaat tussen de vraag en het aanbod van kandidaten voor verschillende specialismes. Ook geneeskundestudenten hebben nog vooroordelen over bepaalde specialismes en na de basisopleiding heeft menig student nog verkeerde verwachtingen bij de dagelijkse praktijk van het vak.

‘Wat voor arts wil ik worden?’ is de kernvraag die iedere student voor zichzelf dient te beantwoorden. Dat is alleen niet zo simpel als het lijkt. Antwoorden variëren van dermatoloog tot tropenarts, van verzekeringsarts tot geriater. Steeds eerder moeten studenten kiezen welke richting ze ambiëren, bijvoorbeeld door invoering van bepaalde profielen in de bachelor en het dedicated schakeljaar (waarin alvast competenties voor de vervolgopleiding in het laatste jaar van de basisopleiding kunnen worden behaald). Maar ook door de grote competitie voor populaire opleidingsplekken: van sollicitanten wordt verwacht dat ze ieder uitzonderlijk en uniek zijn. Het goed afronden van de geneeskundestudie biedt geen garantie meer op een opleidingsplaats. Ervaring in onderzoek, of andere extracurriculaire activiteiten lijken een must geworden. Tijd om te twijfelen is er haast niet. Door de krapte op de arbeidsmarkt waren er in 2014 ruim 400 werkloze basisartsen.¹ En is eenmaal die begeerlijke opleidingsplek bemachtigd, dan blijkt ongeveer 10 procent van de aiossen vroegtijdig met de opleiding te stoppen.²

In de lange weg naar het verwerven van het artsendiploma, en de carrière daarna, lijkt soms weinig tijd weggelegd voor reflectie. Natuurlijk worden we dagelijks aangemoedigd om elkaar feedback te geven, maar wordt er nou echt de tijd genomen om aan je eigen ontwikkeling als arts te denken? Wat jij belangrijk vindt in je carrière, en welke richting daarbij past?

In dit dilemma hebben verschillende partijen een taak. In eerste instantie de geneeskundestudenten: die allen met een brede blik, proactieve houding en vol enthousiasme zo veel mogelijk uit de coschappen moeten halen en zelf bewust moeten nadenken over hun ambities en verwachtingen. Dan de faculteiten die het belang van beroepskeuze tijdens de opleiding naar voren moeten brengen en dit actief moeten stimuleren. Ook artsen hebben een belangrijke rol. Als supervisor fungeren ze niet alleen als begeleider, maar ook als mentor en voorbeeld. Zij zijn vaak ook de mensen die inspireren, niet de dagelijkse handelingen van het vak. De studie geneeskunde opent jaarlijks voor duizenden studenten de deuren tot een prachtige carrière in de gezondheidszorg. Laten we er samen voor zorgen dat al deze studenten op een passende plek terechtkomen.

Claudia van Woerkom, voorzitter De Geneeskundestudent

Voetnoten:

1. http://www.medischcontact.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/148195/Arbeidsmarktmonitor-20144-Vooral-veel-basisartsen-in-de-WW.htm

2. https://www.ntvg.nl/artikelen/stoppen-met-de-opleiding/volledig

Claudia van Woerkom: Er lijkt soms weinig tijd voor reflectie
Claudia van Woerkom: Er lijkt soms weinig tijd voor reflectie
<b> Pdf van het Federatienieuws</b>
Federatienieuws
  • Dores van der Geest

    Dores van der Geest (1998) studeert in Leiden. Ze is vijfdejaars, bestuurslid van De Geneeskundestudent en als onderdeel van die functie redacteur van Arts in Spe.  

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.