Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Federatienieuws
15 november 2016 2 minuten leestijd
Federatienieuws

Een tuchtklacht, wat nu?

praktijkdilemma

Plaats een reactie

Casus

‘Er is een klacht tegen mij ingediend bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Ik moet binnen vier weken schriftelijk reageren op het klaagschrift. Wat moet ik doen?’

Advies KNMG

Bij een tuchtklacht luidt ons eerste advies om dat niet voor u zelf te houden, maar te delen met uw werkgever en uw collega’s. Het is van belang dat zij weten wat er speelt, zodat zij u daarbij kunnen steunen. Weet ook dat u op grond van uw toelatings- en arbeidsovereenkomst vaak ook verplicht bent uw leidinggevende of directie te informeren.

Zorginstellingen kunnen u ook juridische bijstand verlenen, bijvoorbeeld via hun jurist of verzekeraar. De ervaring leert dat rechtsbijstandsverzekeraars van het begin af aan betrokken willen zijn bij de ondersteuning van uw klacht. Hou daar rekening mee. Dit alles geldt ook indien u een beroep wilt doen op uw persoonlijke rechtsbijstandsverzekeraar. Kortom, houd een tuchtklacht niet voor u en informeer werkgever, collega’s en rechtsbijstandsverzekeraar.

Als u geen rechtsbijstandsverzekeraar heeft en ook anderszins geen juridische ondersteuning ontvangt, maar lid bent van één van de federatiepartners van de KNMG, dan kan een jurist van de KNMG u adviseren bij het opstellen van uw verweer en het verloop van de procedure. Zo nodig kan dan worden besloten om een advocaat in de arm te nemen, die voor uw kosten komt. Deze kan u bijstaan als het tot een zitting komt. De KNMG heeft helaas geen mogelijkheid een dergelijke begeleiding te bieden of u bij te staan op een zitting.

Een procedure bij het tuchtcollege is in beginsel kosteloos, de kosten voor een raadsman en eventueel door hen opgeroepen getuigen en deskundigen zijn echter voor rekening van de partijen. Houd u er rekening mee dat een procedure bij het tuchtcollege een jaar in beslag kan nemen, afhankelijk van onder andere de complexiteit van de zaak. Veelal is er dan hoger beroep mogelijk. Ook die procedure kan een jaar duren.

Vraag? KNMG Artseninfolijn

Bent u arts en lid van één van de federatiepartners van de KNMG, dan kunt u met vragen op ethisch en gezondheidsrechtelijk (juridisch) terrein kosteloos advies krijgen van de KNMG Artseninfolijn. Op werkdagen tussen 9.30 en 16.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 282 3322.

Alle praktijkdilemma’s vindt u op knmg.nl/praktijkdilemma.

pdf federatienieuws

Federatienieuws KNMG
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.