Inloggen
Dossiers
dossier

E-health

E-health is een breed begrip. Er valt veel onder. Zoals het gebruik van allerlei informatie- en communicatietechnologie om de gezondheidszorg te ondersteunen en te verbeteren. Zo zijn er zorgverleners die e-consulten aanbieden voor patiënten, artsen die elkaar ontmoeten op het digitale dorpsplein of in LinkedIn-groepen. Ook apps voor de smartphone met monitorfuncties of als naslagwerk zijn niet meer weg te denken. En met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) moet het straks voor de patiënt mogelijk zijn al zijn medische gegevens online op een plek te vinden.

  • Smartwatch kán waardevol medisch hulpmiddel zijn

    De 56-jarige heer Willemsen* heeft een kleine week in het ziekenhuis gelegen in verband met een covid-19-infectie. Hij is hier klinisch goed van hersteld. Na zijn ontslag heeft hij voor de zekerheid een nieuwe smartwatch aangeschaft, vooral vanwege de saturatiefunctie ervan.

  • Eigen beheer medische gegevens komt nog niet van de grond

    Waar in verschillende landen al voortvarend wordt gewerkt met (varianten van) de persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo), blijft Nederland achter. De overheid moet de regie oppakken en zorgverleners moeten stappen gaan zetten.

  • ‘Teleconsultatie voorkomt onnodige verwijzingen’

    Teleconsultatie is in de praktijk geen directe vervanger voor een fysieke verwijzing, maar deze relatief nieuwe vorm van contact tussen huisarts en neuroloog of aios kent wel verschillende voordelen. Dat concluderen een aios en een neuroloog van het Alrijne Ziekenhuis na een analyse van alle teleconsulten uitgevoerd in het eerste kwartaal van 2021.

  • ‘Durf het goede te doen’

    Veel mensen vinden ergens wat van, maar laten het daar vervolgens bij. Zo niet chirurg en hoogleraar Marlies Schijven, tech-nerd, liefhebber van puppy’s en medeoprichter van Prullenbakvaccin. ‘Je moet je melden in het leven.’

  • Teleconsult een blijvertje? Leg dan eerlijk uit waarom

    Onderzoek door Groningse studenten laat zien dat patiënten en zorgverleners totaal verschillend denken over de telefonische follow-up. Dus als we deze na corona willen handhaven, is eerlijke voorlichting over de (vermeende) voor- en nadelen wel een vereiste.

  • Dossier: Onlinecontact

    Onlinecontact in de zorg neemt snel toe. Denk aan teleconsultatie tussen artsen, telemonitoring, onlinespreekuur, patiëntportalen waarin artsen deelnemen. Ook het gebruik van sociale media als Twitter en Facebook groeit.

  • ‘Digitale zorg moet geen plicht zijn’

    Zorgverleners moeten niet worden gedwongen om digitale zorg te verlenen, patiënten niet om er gebruik van te maken. Dat gaven kandidaten van politieke partijen aan bij het zorgdebat dat maandag werd gehouden op initiatief van een twintigtal zorgorganisaties.

  • Geef huisarts spilfunctie in epd

    Een landelijk elektronisch patiëntendossier (epd) is er nog steeds niet, terwijl de behoefte eraan steeds groter wordt. De oplossing: laat alle artsen met een actieve behandelrelatie het epd van de huisarts als database gebruiken. Daarvoor is zelfs geen expliciete toestemming van de patiënt nodig.

  • Blended learning bewijst zijn meerwaarde

    De geneeskundeopleiding van de Vrije Universiteit Amsterdam deed in coronatijd een pilot met drie coschappen via blended learning. Dat beviel zo goed dat ze er als aanvulling op het reguliere programma mee doorgaan, ook nu de coschappen weer opgestart zijn.

E-health

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.