Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Dossiers
dossier

E-health

E-health is het gebruik van allerlei informatie- en communicatietechnologie om de gezondheidszorg te ondersteunen en te verbeteren. Zo zijn er zorgverleners die e-consulten aanbieden voor patiënten, artsen die elkaar ontmoeten op het digitale dorpsplein of in LinkedIn-groepen. Informatie wordt toegankelijk in wiki’s en mening worden verspreid via Twitter of weblogs. Ook apps voor de smartphone met monitorfuncties of als naslagwerk zijn niet meer weg te denken.

  • Teleconsult een blijvertje? Leg dan eerlijk uit waarom

    Onderzoek door Groningse studenten laat zien dat patiënten en zorgverleners totaal verschillend denken over de telefonische follow-up. Dus als we deze na corona willen handhaven, is eerlijke voorlichting over de (vermeende) voor- en nadelen wel een vereiste.

  • Dossier: Onlinecontact

    Onlinecontact in de zorg neemt snel toe. Denk aan teleconsultatie tussen artsen, telemonitoring, onlinespreekuur, patiëntportalen waarin artsen deelnemen. Ook het gebruik van sociale media als Twitter en Facebook groeit.

  • ‘Digitale zorg moet geen plicht zijn’

    Zorgverleners moeten niet worden gedwongen om digitale zorg te verlenen, patiënten niet om er gebruik van te maken. Dat gaven kandidaten van politieke partijen aan bij het zorgdebat dat maandag werd gehouden op initiatief van een twintigtal zorgorganisaties.

  • Geef huisarts spilfunctie in epd

    Een landelijk elektronisch patiëntendossier (epd) is er nog steeds niet, terwijl de behoefte eraan steeds groter wordt. De oplossing: laat alle artsen met een actieve behandelrelatie het epd van de huisarts als database gebruiken. Daarvoor is zelfs geen expliciete toestemming van de patiënt nodig.

  • Blended learning bewijst zijn meerwaarde

    De geneeskundeopleiding van de Vrije Universiteit Amsterdam deed in coronatijd een pilot met drie coschappen via blended learning. Dat beviel zo goed dat ze er als aanvulling op het reguliere programma mee doorgaan, ook nu de coschappen weer opgestart zijn.

  • App geeft letselpatiënten zelf de regie

    Een app die patiënten met een kneuzing of botbreuk uitgebreid informeert over het letsel en het te verwachten herstel, en die controleafspraken grotendeels onnodig maakt.

  • Ggz-behandelaars willen online werken er deels in houden

    Het grootste deel van de specialistische ggz is sinds het begin van de corona-uitbraak online gecontinueerd via onder andere videobellen. Nog steeds vindt een substantieel deel van de behandelingen online plaats. Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna zeshonderd poliklinisch werkende behandelaars in de geestelijke gezondheidszorg.

  • Computer says ‘no’

    ‘Heeft u een afspraak?’ ‘Jazeker’, antwoord ik, ‘om 7.15 uur bij kinderarts A. Voor de griepprik van mijn twee kinderen.’ Mevrouw begint in het systeem te zoeken, klopt driftig op haar toetsenbord, kijkt me enigszins kritisch aan en zegt: ‘Nee hoor, u staat niet in het systeem, weet u zeker dat u een vandaag een afspraak heeft?’

  • FMS wil waar mogelijk digitale zorg

    Nu digitale zorg door de eerste coronagolf een vlucht heeft genomen, wil de Federatie Medisch Specialisten er ruim baan voor maken in het reguliere zorgproces. Waar dat kan moet digitale zorg worden ingezet, zegt FMS in een brief aan de Tweede Kamer.

  • Helft Nederlanders maakt meer gebruik van e-health

    Ruim de helft van de Nederlanders is tijdens de coronapandemie meer gebruik gaan maken van digitale communicatie in de zorg. Meer dan driekwart van hen wil dit blijven doen. Ze vonden het een prettige ervaring en stellen dat hun zorgvraag voldoende werd beantwoord. Dit blijkt uit Nivel-onderzoek met het Consumentenpanel Gezondheidszorg.

E-health
Dit artikel delen

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.