Vergankelijkheid en hoop
Plaats een reactieBerlinde De Bruyckere – Engelenkeel, Stijn Huijts en Erwin Mortier, Mercatorfonds, 144 blz., 44,95 euro.
In april 2020 vroeg de Belgische krant De Standaard aan kunstenares Berlinde De Bruyckere (1964) welk kunstwerk zij tijdens de pandemie als troost thuis aan de muur zou willen hebben hangen. Ze koos voor een schilderij uit de 16de eeuw van Giorgioni, waarop de overleden Jezus door een engel wordt ondersteund: ‘(...) Dat is het ergste, denk ik, alleen doodgaan. Gelukkig zijn er engelen. Ik zie ze overal in deze dagen.’ Hierdoor geïnspireerd maakte ze met afgietsels van dierenhuiden en stoffen nieuwe werken, die met ander werk van de laatste jaren tot 26 september 2021 worden tentoongesteld in het Bonnefantenmuseum (Maastricht). Overigens trokken engelen al eerder haar aandacht.
‘Het kunstenaarschap van De Bruyckere getuigt van een intens inlevingsvermogen in de mens, zijn wezen en zijn lotsbestemming’, schrijft museumdirecteur Stijn Huijts in het boek Engelenkeel, dat ter gelegenheid van deze expositie is verschenen. Centraal in haar confronterende, soms rauwe oeuvre (beelden, installaties en tweedimensionaal werk) staan lijden, doodsangst en vergankelijkheid, maar ook kwetsbaarheid en hoop. Religie vormt een belangrijke inspiratiebron.
Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling in het Bonnefantenmuseum.
- Er zijn nog geen reacties