Hoge en lage tonen
Plaats een reactieDe muziek van Beethoven wordt over het algemeen opgedeeld in drie stijlperioden: vroeg, midden en laat. Deze verschillende stijlen zijn het best hoorbaar in Beethovens strijkkwartetten. Edoardo Saccenti en collega’s onderzochten de strijkkwartetten om te zien of er een verband was tussen de drie stijlen en de doofheid van de grote componist. Daarbij stuitten de onderzoekers inderdaad op een verband.
In de periode tussen 1798 en 1801 nam het aantal hoge noten in Beethovens strijkwartetten af. Tussen de jaren 1824 en 1826 namen de hoge noten juist weer toe. Volgens de onderzoekers heeft dat alles te maken met Beethovens doofheid. Zijn gehoorverlies begon immers bij de hoge tonen. Later hoorde hij helemaal niets meer en was de verleiding om muziek te schrijven die hij nog wel kon horen er niet meer. Hij moest zich verlaten op andere indrukken en de innerlijke wereld in zijn hoofd. En dus schreef hij ook weer stukken waar hoge noten in zaten.
Tijdens het grootste strijkkwartetfestival ter wereld, dat tussen 25 januari en 1 februari wordt gehouden in het Muziekgebouw in Amsterdam, staan ook Beethovens strijkkwartetten op het programma. U kunt daar zelf op onderzoek uitgaan en vaststellen of de onderzoekers een punt hebben of niet.
-
Erik Fokke
Erik Fokke (1950) studeerde economie aan de VU en geneeskunde aan de UvA . Midden jaren tachtig werkte hij een aantal jaren als onderzoeker in het AMC en ook in de VS aan oncogene papillomavirussen. Sinds 1990 werkt hij als huisarts in Amsterdam en was hij lange tijd ook verbonden aan de huisartsenopleiding VUmc.
- Er zijn nog geen reacties