Boeken en films & zo
kwaliteit

Boek: Taalbarrières in de zorg - Hanneke Bot

Plaats een reactie

Tolk in de zorg

Naar schatting de helft van de patiënten met een allochtone achtergrond beheerst de taal onvoldoende voor een medisch consult in het Nederlands. Stopzetting van de vergoeding van tolkdiensten zal de toegankelijkheid en de kwaliteit van zorg voor buitenlandse patiënten dan ook onvermijdelijk negatief beïnvloeden. Vooral de ggz is in dat opzicht kwetsbaar. Dat schrijft Hanneke Bot in Taalbarrières in de zorg, waarmee ze de mening van de minister van VWS weerspreekt. Die had van de IGZ tot op heden ‘geen signalen of meldingen ontvangen van incidenten die betrekking hebben op taalproblemen in de zorg’. Bovendien zouden er ‘voldoende vangnetten en alternatieven’ zijn om eventuele taalbarrières te slechten. Bot laat aan de hand van voorbeelden zien dat de inzet van een professionele tolk inderdaad niet altijd noodzakelijk is, maar in de meeste gevallen juist wel.

Taalbarrières in de zorg biedt een prima overzicht waarin alle aspecten van ‘tolken in de zorg’ aan bod komen, inclusief taalvaardigheid, het bestaande ‘tolkenbeleid’, de bijbehorende wetgeving, de gespreksvoering en tips om een professionele tolk te vinden. HM


Taalbarrières in de zorg, Hanneke Bot, Van Gorcum, 143 blz., 26,75 euro

Media en cultuur Boeken kwaliteit tolken
  • Henk Maassen

    Henk Maassen is journalist bij Medisch Contact, met speciale belangstelling voor psychiatrie en neurowetenschappen, sociale geneeskunde en economie van de gezondheidszorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.