Meer van Denise Hilhorst

  • ‘De patiënt echt kennen is cruciaal’

    Een goede dialoog tussen arts en patiënt leidt tot de best passende behandeling. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar hoe breng je ‘samen beslissen’ in de praktijk? Huisarts Pim Keurlings en internist Prabath Nanayakkara geven een inkijkje. ‘Als je weet waarvoor iemand wil leven, kan dat helpen om de behandeling nog doelmatiger in te zetten.’

  • ‘Euthanasie is vaak een vraag om een goed einde’

    Waar de één zich in de beginjaren nog ongelooflijk eenzaam voelde als hij euthanasie uitvoerde, voelt de ander zich nu goed geholpen en gesteund. Huisartsen Flip Sutorius (70) en Marloes Tack (40) blikken samen terug op wat de euthanasiewet – die op 1 april 20 jaar bestaat – heeft veranderd.

  • ‘Niet elke klacht hoeft een tuchtklacht te worden’

    Patiënten die een klacht willen indienen bij een regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg kunnen eerst contact opnemen met een tuchtklachtfunctionaris. Die helpt hen met het formuleren en onderbouwen van hun klacht. Maar het hoeft niet altijd tot een tuchtzaak te komen. Volgens tuchtklachtfunctionarissen Monique Koiter en Charlotte de Jong kan een goed gesprek tussen patiënt en arts soms al de kou uit de lucht halen.

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.