Meer van Berber Bijma

  • Een klacht kun je maar beter met open armen ontvangen

    Vrijwel iedere huisarts krijgt weleens een klacht van een patiënt. Stress en twijfel aan het eigen functioneren kunnen het gevolg zijn. Meestal is dat niet nodig, zien de klachtenfunctionarissen van bemiddelingsinstantie skge. Een goed gesprek, met oog voor het perspectief van de patiënt, zorgt er vrijwel altijd voor dat een klacht niet uitgroeit tot een geschil of een tuchtzaak.

  • ‘Dat doet de huisarts wel’

    Steeds meer zorg gaat van de tweede lijn naar de huisarts. Dat zorgt al voor meer werk(druk) maar de huisarts krijgt daar bovenop ook nog steeds oneigenlijke taken in de schoenen geschoven. Verwijzingen, briefjes, herhaalmedicatie – iedere huisarts heeft wel voorbeelden van anderen die zeggen: ‘Dat doet de huisarts wel’. Weigeren kost vaak meer tijd dan het ‘toch maar even doen’. ‘Nee zeggen om weer ja te kunnen zeggen’, werd het genoemd in de Ja/Nee-campagne die de Landelijke Huisartsen Vereniging in het voorjaar van 2022 organiseerde.

  • Aanbod huisartsenzorg opnieuw afgebakend

    Welke zorg hoort de huisarts te leveren en voor welk zorgaanbod mág de huisarts daar bovenop kiezen? Dat is de afgelopen maanden opnieuw vastgelegd in het Aanbod huisartsgeneeskundige zorg 2022, een actualisering van de eerdere versie uit 2015. ‘Dit document geeft huisartsen munitie om beargumenteerd “nee” te zeggen of bewust voor iets extra’s te kiezen.

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.