Hoe verbeter je het leerklimaat voor arts-assistenten?
Het St. Antonius Ziekenhuis biedt met een gericht project handvatten om het leerklimaat van arts-assistenten te verbeteren.
Het St. Antonius Ziekenhuis biedt met een gericht project handvatten om het leerklimaat van arts-assistenten te verbeteren.
Nederland is één van de weinig landen waar kinderen primair worden gezien door een zorgprofessional in de eerste lijn die niet per se een kinderarts is. CB- en jeugdartsen hebben een gedegen opleiding in de niet-curatieve, meer signalerende en preventieve zorg voor kinderen. Verloskundigen zijn goed onderlegd in het beoordelen van pasgeborenen direct na de geboorte en in de perinatale fase. Maar de huisarts moet zijn kennis en ervaring opdoen in de praktijk.
Als Decaan en medisch manager van het leerhuis ben ik verantwoordelijk voor de verplichte opleidingskosten van onze aios. Ruim 3 jaar geleden hebben we samen met de aios een precieze inventarisatie gemaakt van de kosten van verplichte cursus, inclusief reis- en verblijfkosten, lidmaatschap van de wetenschappelijke vereniging, het elektronisch portfolio en verplichte examens. Deze exercitie was heel verhelderend.
Er wordt veel geschreven over zinloze behandelingen en initiatieven om de zorgkosten omlaag te krijgen. Ook het hoofd bieden aan zinloze verwijzingen hoort daarbij. Zo werd naar mij een bijna drie jaar oude dreumes verwezen, goed gezond, normale mijlpalen en wat aan de stevige kant. Verwijsreden: geruisje aan het hart.