Inloggen

Meer van Hans van der Linde

  • Hoe taalgebruik de wetenschap vertroebelt

    Uit financieel belang proberen medicijnfabrikanten uitkomsten van onderzoek te beïnvloeden. Onder meer door misleidend taalgebruik, betogen Hans van der Linde en Dick Bijl. Zij laten zien hoe negatieve onderzoeksresultaten ondergesneeuwd raken onder handige formuleringen en selectieve presentaties. Hun boodschap: laat de cijfers spreken, niet de taal.

  • Accreditatie geen garantie voor kwaliteit nascholing

    Accreditatie moet een kwaliteitsstempel voor nascholing zijn. Vreemd genoeg verleent het accrediteringsorgaan dat keurmerk ook aan nascholingen die met marketingbedoelingen worden georganiseerd door farmaceutische bedrijven. Dat kan echt niet, vindt huisarts Hans van der Linde.

  • Het vrije acade­mische woord

    75 jaar geleden kwamen dokters in opstand tegen de bezetter en ook nu zijn er artsen die opkomen voor hun collega’s, aldus Medisch Contact. Misschien was ‘met gevaar voor reputatieschade’ een goede toevoeging geweest.

  • Meer pancreatitis bij moderne antidiabetica

    Publicaties in Jama van 26 februari en British Medical Journal van 27 februari maken duidelijk dat de nieuwe antidia- betica, DPP-4-remmers en GLP-1-agonisten, de kans op pancreatitis verdubbelen en dat er een aanzienlijke kans bestaat dat ze op den duur pancreascarcinoom veroorzaken.

  • Uitspraken Van der Linde rechtmatig (2)

    Data in The Lancet Infectious Diseases tonen bescherming door influenzavaccinatie van ouderen aan, aldus de onvolprezen emeritus hoogleraar klinische genetica Martinus Niermeijer in een ingezonden brief.

  • Cardiologen boos over bestuurlijk getreuzel

    Jaarlijks overlijden minstens zeshonderd trombosepatiënten door de trage besluitvorming bij het ministerie van VWS en het College voor zorgverzekeringen over de vergoeding van anticoagulantia, meldt de MC-site op 23 juli.

  • Ga meer internetten!

    Miquel Ekkelenkamp stelt dat de enige ooit aangemelde randomised controlled trial over oseltamivir (Tamiflu) geen significante werking laat zien

  • Marketinggeweld

    “DPP-4-remmers en de plaats in de behandeling” aldus de titel van een recent bij MC ingesloten blad. Twintig pagina’s voor een vraagstelling waarop het enige antwoord luidt dat er geen plaats is voor DPP-4-remmers. Ze zijn niet bewezen effectief op harde eindpunten en niet bewezen veilig op lange termijn. Deze peperdure glucoseverlagers winnen echter zienderogen terrein want commercieel nageschoolde internisten vinden het “een interessant concept”.

  • Ghostwriters exit?

    Gratis themabijlagen bij medische bladen bevatten artikelen van ghostwriters waaraan artsen hun naam lenen.

  • Themabijlage

    Medisch Contact nummer 50 ging vergezeld van een themabijlage vol commerciële marketingboodschappen.

  • Antiwetenschap (2)

    De column van Luc Bonneux in Medisch Contact MC 45/2010 is in mijn ogen de beste die hij ooit voor Medisch Contact heeft geschreven.

  • Evaluatie influenzabeleid

    Medisch Contact en Trouw publiceerden begin december kritische reacties op het gevoerde influenzabeleid.

  • LHV boos op Klink

    De Ledenraad van de LHV is verbolgen over de koers die minister Kink vaart met de huisartsenzorg (MC 47/2009: 1942).

  • Simvastatine meestal prima start (5)

    De medisch directeur van Pfizer bedrijft damage controle (MC 42/2008: 1740) voor Lipitor naar aanleiding van mijn ingezonden brief (MC 38/2008: 1564).

  • Simvastatine meestal prima start (2)

    In de rubriek NieuwsReflex (MC 29-30/2008; 1244) staat de volgende zin: ‘Directe evidence van atorvastatine (Lipitor) en rovuvastatine (Crestor) ontbreekt echter op harde eindpunten, meent huisarts Hans van der Linde...’.

  • Open over belangen

    Vier direct betrokkenen bij de interdisciplinaire richtlijn Cardiovasculair Risicomanagement reageren op de kritiek die ik heb geuit op het NHG-congres (MC 1/2008: 14).

  • Dekmantel voor productpromotie (2)

    De heer Loevendie, advocaat van de Osteoporose Stichting, kreeg alle ruimte om te reageren op mijn artikel ‘Dekmantel voor productpromotie’ (MC 25/2007: 1090).

  • Crestor (3)

    In mijn ingezonden brief (MC 8/2005: 330) schreef ik: ‘Kerngezonde mensen worden preventief blootgesteld aan Crestor dat niet bewezen veilig is en niet bewezen effectief op harde eindpunten. Dat terwijl een veilig en effectief middel voorhanden is.’

  • Crestor

    Voor kerngezonde mensen met een risicofactor in de vorm van hoge bloeddruk of hoog cholesterol zijn preventief werkende medicijnen beschikbaar.

  • Bijlage ‘Medisch Curriculum’ (1)

    Bij Medisch Contact nr. 51 van 17 december zat een bijlage met de opdruk: ‘Bijlage bij Medisch Contact’. Een bijlage is voor mij als argeloze lezer een onderdeel van MC en geen bijgesloten mailing.

  • Nascholing als marketinginstrument

    De farmaceutische industrie heeft steeds meer belangstelling voor de nascholing aan huisartsen. Visitatie van commerciële cursussen maakt duidelijk dat deze vaak worden misbruikt om producten te promoten. Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.