Dagelijks opinie, nieuws en achtergronden

Inloggen
Casus van de week
Gezien

Kaakpijn bij een ­patiënte die langdurig prednison gebruikt

Plaats een reactie
Beeld auteurs
Beeld auteurs

Een 73-jarige vrouw komt op de polikliniek vanwege hevige kaakpijn, een trismus en gewichtsverlies. Haar klachten zijn in de afgelopen weken ontstaan en progressief. Zij gebruikt al twintig jaar ­prednison in verband met een mogelijke polymyalgia rheumatica (PMR) met ­arteriitis temporalis.

Dat laatste is nooit bewezen door een biopt. Zij probeert al jaren samen met haar huisarts te stoppen met prednison, maar omdat de klachten steeds terugkomen is dit nog niet gelukt. Momenteel gebruikt ze nog 5 milligram prednison per dag.

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

Bent u geen lid en hebt u geen interesse in een abonnement? Zes weken na publicatie wordt dit artikel voor iedereen beschikbaar om te lezen.

    Casus insturen

    Heeft u een interessante casus die u aan uw collega-artsen wilt tonen? Stuur hem in en ontvang het boek De psychiater en ik van Menno Oosterhoff.

    lees meer

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.