Tuchtrecht
1 minuut leestijd
opvallende uitspraak

Bedrijfsarts stelt kritische vragen

6 reacties

Ongegronde klacht tegen een bedrijfsarts over de communicatie en bejegening van klaagster door verweerder.

De bedrijfsarts zou namelijk het gesprek hebben gevoerd als een extreem kruisverhoor met suggestieve vragen en er zouden fouten in het verslag staan.

Volgens het tuchtcollege is niet gebleken dat de bedrijfsarts klaagster onheus heeft bejegend, ook niet dat hij te ver is gegaan in zijn kritische houding. De geluidsopname van het telefoongesprek geeft, als voorbeeld van de communicatie tussen klaagster en verweerder, geen aanleiding tot een ander oordeel. Wel blijkt daaruit miscommunicatie, die de bedrijfsarts niet heeft kunnen oplossen. Maar dit levert geen tuchtrechtelijk verwijt op. De klacht wordt afgewezen.

RTG Den Haag, 8 januari 2019

Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.

Opvallende uitspraken tuchtcolleges
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Dolf Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid - oud bedrijfsarts, Rotterdam

    @ collega Gadellaa. Helaas blijkt dat niet iedere klager - in ieder geval mijn vakgebied - 'good intentions' heeft.

    Dat is jammerlijk genoeg een gegeven waar de bedrijfsarts altijd rekening mee moet houden. Meestal speelt scala aan belangen een gr...ote rol. Regelmatig komt het voor dat er sprake van (manifest of verhuld) arbeidsconflict is.

    De groep die (beetje)vals speelt, is op zich niet groot, maar het zijn a. wel de handenbindertjes als b. de potentiële struikelblokken, die uiterst vervelend kunnen aflopen.

    Ronduit problematisch is het dat het Tuchtcollege deze realiteit niet als probleem identificeert. Zij lijkt per definitie (?) uit te gaan van ' de goede bedoelingen ' van de klager. Dat blijkt vaak uit de beschrijvingen van de praktijkcases. Zij vraagt onvoldoende door kijkt niet cq te weinig 'onder de mat' .Blijkt vaak.

    Concreet: aantal collega bedrijfsartsen zijn door het Tuchtcollege 'bestraft' nadat het Tuchtcollege door de klager 'voor het lapje is gehouden'. Om het maar geciviliseerd te zeggen. Anderen spreken gewoon van 'in het pak genaaid'.

    Kortom: of de bedrijfsarts het 'er goed vanaf brengt' bij tuchtzaak en dat er recht wordt gedaan aan de werkelijkheid - in al zijn facetten- blijkt black box. En dat is geen 'fijn' vooruitzicht

  • Marloes de Vries

    AIOS vezekeringsgeneeskunde, Amsterdam

    Beste Dolf, dank voor je reactie. Had de cijfers gevonden. Tip voor het zoeken op internetpagina’s/in PFDbestanden met veel pagina’s (zoals de jaarverslagen): Ctrl+f (van ‘find’) en dan (een deel van) de zoekterm. Ben het met je eens dat voor 2017 de... boel wel heel goed verstopt was. We wachten de cijfers van 2018 af, hopelijk zijn die minder dramatisch dan 2017.

  • Dolf Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid - oud bedrijfsarts, Rotterdam

    @ collega de Vries. Even uit mijn hoofd, terugdenkend. De cijfers per vakgebied zijn terug te vinden ergens in de bijlagen. Beste wel goed verstopt eigenlijk.

  • Gadellaa

    huisarts, nagele

    Dat het tuchtrecht bestaat om het kaf van het koren te scheiden en om lering te trekken voor ons allen is een groot voorbeeld van een geciviliseerde samenleving. Dit vraagt een hoge standaard van civilisatie van het tuchtcollege.
    Een klacht behelst ...meer dan alleen de vraag of de beroepsbeoefenaar binnen de grenzen etcetera etcetera is gebleven. Anders zou Mengele tuchtrrechtelijk correct gehandeld hebben en een klacht van iemand die het joodse geloof aanhing moeten worden afgewezen.

    Dat iemand een gesprek met voorbedachte rade opneemt is al een teken aan de wand.
    De stelling dat de bedrijfsarts de miscommunicatie niet heeft kunnen oplossen is nog een teken aan de wand.
    Deze vrouw heeft duidelijk een ander doel voor ogen en wil zelfs over de rug van de bedrijfsarts haar doelen bereiken. Dit zou ik als pathologisch gedrag diagnosticeren of om zijn minst hufterig gedrag. En deze aanklaagster, die door haar gedrag zelfs de term cliënte of patiënte niet eens verdient, zou gesommeerd moeten worden haar pardon aan te bieden.
    Dat het gesprek niet is uitgetyped weergegeven of als geluidslink is weergegeven zoals gewoonlijk gebeurd van teksten in het journaal is onder de maat van wat een tuchtcollege behoort te doen in het kader van openbaarmaking en algemeen belang om van te leren..
    En inderdaad komen er steeds meer tuchtzaken, hoe mooi iedereen het ook verbloemd in percentages etc. Als het verkeersdoden zou zijn geweest zou er allang meer zijn gedaan van overheidswege dan zoals nu: €50 euro remgeld en een vooronderzoekje op dit huftergedrag.
    Chapeau voor de collega!

  • M de Vries

    AIOS verzekeringsgeneeskunde , Amsterdam

    Beste Dolf, ik ben benieuwd naar je bronnen. Als ik de jaarverslagen zo lees was 2017 inderdaad een zwaar jaar voor de bedrijfsarts, maar dat het in 2013 allemaal meeviel kan ik niet terugvinden (45 klachten, volgens de jaarverslagen, en dat is over ...2010-2016 gezien hooggemiddeld). Tenzij je 2013 afzet tegen 2012, wat met 54 klachten het op-een-na ergste klaagjaar was. Ik ontwaar niet direct een trend?

  • Dolf Algra

    commentator, opiniemaker zorg en sociale zekerheid - oud bedrijfsarts, Rotterdam

    Verschil van inzicht tussen werknemer en bedrijfsarts. Advies en wijze van communiceren bevalt patiënt/werknemer blijkbaar niet, want .....

    ....en dus.... heeft bedrijfsarts klacht én tuchtzaak aan zijn of haar broek hangen. 'Zomaar' dus

    En zo...'n klacht wordt 'natuurlijk' 'gewoon' door Tuchtcollege in behandeling genomen. Goed geregeld in Nederland Klaagland.

    Leuk tijdverdrijf ? Zinnige zorg ? Lekker bezig ?

    Wat tuchtzaken betreft was 2017 een slecht jaar voor de bedrijfsartsen. Het aantal tuchtzaken verdubbelde in slechts één jaar tijd van 42 (in 2016) naar 81 zaken (in 2017 op bestand van 1600 bedrijfsartsen).

    Terwijl in 2013 – dus nog maar vijf jaar geleden – er ‘slechts’ zestien cases op tweeduizend bedrijfsartsen waren. Een deugdelijke verklaring daarvoor ontbreekt. Maar dat ziet er vrij beroerd uit.

    Geen wonder dat geen dokter er meer voor kiest om bedrijfsarts te worden. Je bent toch geen gekke henkie !

    Meer weten ? Lees

    https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/het-tuchtcollege-de-beroepsnorm-en-je-collega-beroepsgenoten-een-grote-blackbox.htm

    of

    https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/-nog-geen-tuchtzaak-aan-de-broek-mazzel-zeg-.htm

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.