Adequate interne klachtenprocedure is taak van de instelling
Plaats een reactieKlaagster (82 jaar) was thuis gevallen en bij onderzoek in het ziekenhuis werd geen fractuur gezien. Klaagster verbleef vervolgens in een tehuis voor revalidatie, waar de beklaagde specialist ouderengeneeskunde werkte.
Omdat klaagster pijnklachten hield, verwees deze arts haar na twaalf dagen opnieuw naar het ziekenhuis. Op basis van een nieuwe röntgenfoto bleek dat wel sprake was van een heupfractuur.
Klaagster verwijt de specialist ouderengeneeskunde dat zij 1. de pijnklachten van klaagster niet serieus heeft genomen, waardoor de fractuur te laat is vastgesteld, 2. heeft nagelaten excuses aan te bieden en dat 3. de interne klachtenprocedure niet naar behoren functioneerde en zij niet tijdig heeft gereageerd op de klacht. De arts weerspreekt de klachten 1 en 2, maar erkent dat de interne klachtenprocedure niet goed functioneerde.
Het college oordeelt dat alle drie de klachten ongegrond zijn. Hoewel het handelen van de specialist ouderengeneeskunde op bepaalde punten beter had gekund, valt de handelwijze binnen de marges van wat in een dergelijke situatie mag worden verwacht. Verder is het organiseren van een goed en tijdig verlopende interne klachtenprocedure niet een professionele taak van de specialist ouderengeneeskunde, maar van de instelling.
RTG Amsterdam, 16 oktober 2022
Meer tuchtrecht- Er zijn nog geen reacties