Alles voor jou als geneeskundestudent

Inloggen
naar overzicht
dossier

Burn-out

Ruim een derde van de coassistenten ziet de coschappen ­regelmatig niet zitten. Ze worstelen met de hoge werkdruk en hebben meer dan eens het gevoel persoonlijk te falen. Op de faculteiten denkt men goed bereikbaar te zijn voor klachten van deze studenten en voldoende ondersteuning te bieden. Maar de co’s zelf zien dat heel anders.

onlangs gepubliceerd

Feiten op een rij

Wat is burn-out?

Afgebrand, uitgeblust of emotioneel uitgeput. Allemaal synoniemen voor dé beroepsziekte van deze tijd: burn-out. Burn-out kan gemakkelijk verward worden met aandoeningen als: depressie, overspannenheid, algemene lusteloosheid, stress of chronische vermoeidheid.

In de meest gebruikte definitie van burn-out (Maslach en Jackson, 1986) worden in ieder geval de volgende kenmerken van een burn-out genoemd:

  • Emotionele uitputting: een gevoel van extreme vermoeidheid (de reserves zijn op en de batterij kan niet meer worden opgeladen)
  • Depersonalisatie: vervreemding ten opzichte van anderen (een negatieve, cynische, afstandelijke en kille houding hebben tegenover collega’s en werk)
  • Gevoelens van afnemende bekwaamheid: het gevoel dat je minder goed presteert dan in het verleden het geval was en de neiging jezelf negatief te beoordelen

Burn-out in getal

Uit resultaten van het ‘Permanent Onderzoek Leefsituatie’ van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat één op de tien werkenden de afgelopen jaren burn-out klachten heeft gehad. Uitgaande van een werkzame beroepsbevolking van 7 miljoen gaat het om 700.000 mensen die kampen met burn-out verschijnselen. Opvallend is dat het percentage mannen met burn-out klachten is even hoog als het percentage onder vrouwen.

Het CBS baseert haar gegevens op een meting aan de hand van een vijftal uitspraken die onder de noemer emotionele uitputting (als een goede indicator van burn-out) vallen:

  • Ik voel mij emotioneel uitgeput
  • Aan het eind van de werkdag voel ik mij leeg
  • Ik voel mij moe als ik ’s morgens opsta en geconfronteerd word met mijn werk
  • Ik voel mij compleet uitgeput door mijn werk
  • Ik heb het gevoel dat ik helemaal op ben

Lees ook het artikel over burnout onder aios Burnout among Dutch medical residents van Jelle Prins in het Tijdschrift voor Medisch Onderwijs (TMO).

HEB IK EEN BURN-OUT?

Heb je na het lezen van het artikel burn-out onder co’s het gevoel dat jij wel eens in de gevarenzone zou kunnen zitten? Er zijn verschillende testen op het internet beschikbaar die je gevoel kunnen bevestigen of ontkrachten.

Officiële test

De Maslach Burnout Inventory (MBI) en de Utrechtse Burnout Schaal (UBOS) is de enige internationaal geteste en goed bevonden burn-out test is de Maslach Burnout Inventory. De Utrechtse Burnout Schaal is de Nederlandse versie van de Maslach Burnout Inventory. Het instrument kwantificeert burn-out. Er is een speciale versie beschikbaar, bestaande uit 20 items, voor de contactuele beroepen. De items scoren aan de hand van een 4-puntsschaal de mate van emotionele uitputting, mentale distantie en competentie.

Meer weten

Surf naar www.psychischenwerk.nl, klik op Tools & Checklists en selecteer de UBOS voor meer informatie. Interesse in de test? De UBOS is helaas niet gratis te downloaden. Tegen betaling is deze te bestellen via www.harcourt.nl of bestelling@harcourt.nl. De MBI is helaas ook niet gratis, deze is verkrijgbaar bij Swets & Zeitlinger in Lisse. Stuur een mail naar info@nl.swets.com.

De HappyTest

Ben je wel Happy? Zit je lekker in je vel? Realiseer je je behoeften? De HappyTest vindt de onbalans en geeft de oplossingen. Om zicht te krijgen op jouw persoonlijke behoeften die je “happy” maken is door Duojob de happytest ontwikkeld. Surf naar www.duojob.nl voor meer informatie over de happy test en vele andere testen. Geïnteresseerd in deeltijdwerken? Ook daarvoor ben je bij Duojob aan het juiste adres.

Voorkomen is beter

Burnin geeft tien tips om chronische stress te voorkomen:

  • Neem tijd voor ontspanning
  • Spiegel en vergelijk jezelf niet met anderen
  • Bepaal duidelijk je grenzen, zeg geen ja als je nee bedoelt
  • Leer te luisteren en reageren naar je ‘eigen’ lichamelijke en psychische signalen
  • Niet alles hoeft perfect, goed is goed genoeg
  • Niet alles tegelijk willen doen
  • Herken de typische stress signalen, maak keuzes en doe daar iets mee
  • Doe het werk waar je echte ambitie ligt
  • Ontdek wat energie kost en wat energie oplevert
  • Geniet van het leven!



Hulp nodig?

Neem contact op met je eigen huisarts, die kan je indien nodig doorverwijzen naar een psycholoog of psychotherapeut.

Ook verschillende loopbaancoaches kunnen je helpen bij het herstellen van de balans. Neem contact op met het loopbaanbureau van de KNMG voor een verwijzing naar één van de coaches met wie de KNMG goede ervaringen heeft.

Dit artikel delen

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.