Nieuws

‘We verkopen een paar duizend sokken per maand’

Plaats een reactie
Hilbert Krane
Hilbert Krane

Daniël van der Does (25 jaar) bijna afgestudeerd aan Erasmus MC richtte anderhalf jaar geleden met zijn studievriend Miguel Jansen MedSocks op. Wat begon als ‘probeersel’ werd onverwacht een succesvol bedrijf.

Hoe is MedSocks begonnen? ‘We waren allebei gek op vrolijke sokken. Als coassistent in een wit pak kun je je niet onderscheiden met je kleding, behalve met je sokken. We ontdekten dat er helemaal geen sokken met medische thema’s bestonden, dus zo werd een idee geboren. We hebben toen sokken met een ecg-patroon erop ontworpen – gewoon zelf achter de computer. Daar hebben we er tweehonderd van besteld en zijn die gaan promoten via Instagram. We waren ze heel snel kwijt, tot onze eigen grote verrassing.’

Hoeveel sokken verkopen jullie nu? ‘We hebben inmiddels meer dan vijftig verschillende sokken – altijd met een medisch thema – in ons assortiment en verkopen er een paar duizend per maand. In december hadden we een grote uitschieter doordat één ziekenhuis zesduizend sokken in het kerstpakket wilde. We hebben ook een sokkenabonnement, waarbij je elke maand een paar sokken ontvangt.’

Verdient het goed? ‘We hebben een flinke omzet gemaakt in 2020. 10 procent van onze winst doneren we aan goede doelen. We kiezen daarbij voor medische doelen die leuk aansluiten bij het thema van de sok. In 2020 hebben we 10.000 euro gedoneerd, dus reken maar uit. Maar op dit moment houden we er zelf nog niets aan over. We hebben afgesproken het geld voorlopig nog in het bedrijf te houden en uit te breiden. We zijn nu bijvoorbeeld met een Duitssprekende geneeskundestudent uit Groningen bezig om een tak van MedSocks op te zetten in Duitsland.’

Kom je nog wel aan je studie toe? ‘Er is een tijd geweest dat we ’s avonds na onze coschappen nog urenlang bezig waren alle bestellingen in te pakken en af te handelen. Dat was wel erg druk. We hebben nu twee man in dienst. Ik ben inmiddels bijna klaar met mijn coschappen en mijn master gezondheidseconomie. De geneeskunde heeft voor mij prioriteit, maar ik wil MedSocks er zeker bij blijven doen.’

Wat is het leuke aan ondernemen? ‘Dat je heel vrij en creatief bezig kan zijn, terwijl je in het ziekenhuis juist vaak volgens protocollen te werk gaat. We zijn natuurlijk begonnen zonder enige kennis over ondernemen, websites, belastingen, marketing, et cetera. Het is heel leerzaam en leuk om steeds iets zelf uit te vinden en kennis te vergaren voor elke stap die je neemt met het bedrijf.’ 

  • Simone Paauw

    Simone Paauw deed de deeltijdopleiding journalistiek in Tilburg en werkt sinds 2008 als journalist bij Medisch Contact. Ze interviewt het liefst de ‘gewone arts’ met een bijzonder verhaal, bijvoorbeeld voor de rubriek Het Portret.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.