Nieuws
curriculum

Vóór landelijke invoering van het schakeljaar

2 reacties

In 2004 begon de eerste lichting zesdejaars geneeskundestudenten in Leiden en Utrecht aan het zogenoemde schakeljaar. Het KNMG-Studentenplatform heeft de mening van studenten en co-assistenten uit heel Nederland gepeild en is - net als die studenten - voorstander van het schakeljaar.

Allang wordt geprobeerd het opleidingstraject van artsen te verkorten. Op de leeftijd van dertig moet iedereen zijn specialisatie kunnen hebben afgerond, zo is de gedachte. De invoering van een schakeljaar kan hieraan bijdragen, doordat zo de overgang tussen basis- en vervolgopleiding wordt versoepeld. Jarenlang werken als agnio om extra ervaring op te doen is dan niet meer nodig. In zo’n schakeljaar doet de student klinische ervaring op en leert om te gaan met zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. In Leiden en Utrecht bestaat het zesde jaar dan ook uit een kleiner aantal langere stages, waarin de ‘semi-arts’ - onder supervisie - dezelfde taken heeft als een beginnend arts-assistent in opleiding.

Panel
In het voorjaar van 2004 heeft het KNMG-Studentenplatform een opinieonderzoek laten uitvoeren via het studentenpanel, dat bestaat uit studenten en co-assistenten van alle acht geneeskunde­faculteiten. Studenten en co-assistenten zijn positief over het schakeljaar: 83 procent vindt het ‘leuk om eerder zelfstandig te kunnen werken met meer verantwoordelijkheden’, 78 procent wil zich bovendien eerder verdiepen in het vak van zijn keuze. Wel maakt 37 procent van de respondenten de kanttekening dat het moeilijk is om na vijf jaar al een keuze te maken voor een vak; 46 procent vreest dat het schakeljaar ten koste zal gaan van een brede opleiding. 

Voorwaarden
Het Studentenplatform van de KNMG is voorstander van een spoedige invoering van het schakeljaar op alle acht medische faculteiten. Studenten moeten sneller dan nu hun basis- en vervolgopleiding kunnen afronden. Wel vindt het platform het belangrijk dat aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Een schakeljaar kan pas worden gerealiseerd als de voorafgaande vijf jaren van de opleiding hierop zijn aangepast. Een student moet immers aan het begin van het zesde jaar al vrij zelfstandig kunnen functioneren. De kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn, moeten dus in een kortere periode worden aangeleerd. Dit betekent dat studenten al eerder in hun opleiding meer klinische ervaring moeten opdoen.

Intensieve begeleiding is essentieel. Het schakeljaar is een onderwijsjaar en géén leverancier van gratis arbeidskrachten. Het Studentenplatform vindt het bijvoorbeeld belangrijk dat iedere student een mentor heeft die hem tijdens het hele schakeljaar volgt.

Verder is het moeilijk om al in het vijfde studiejaar een duidelijke keuze te maken voor een specialisme. Er moet dus voor de verschillende profielen die studenten kunnen kiezen volledige keuzevrijheid zijn. Bovendien mag een gekozen profiel een student niet hinderen een andere vervolgopleiding te kiezen.

Kijk op www.knmgstudentenplatform.nl voor meer informatie over het Studentenplatform.

PDF van dit artikel

anios curriculum
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Phiony

    , jvXMoGxW

    7 WB It is a myth that pure breds are stronger. The ospopite is true. Pure bred dogs and horses have higher than average genetic issues. Wanna see a genetically transmitted disease run rampant; then just keep it in the house . It is genetic ...variation that keeps the overall species strong and diminishes the impact of genetically transmitted diseases. Lets hear it for the American Mixed Breed. Simple

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.