Nieuws
Hanna van de Wetering
1 minuut leestijd
Nieuws

Vijf gratis boeken

10 reacties

‘Ziekte is als onweer. Bliksem, donder en stortbuien komen vooral op zomerse dagen voor, maar zulk weer blijft een uitzondering. En niemand die kan uitleggen waarom een onweer juist op die dag en die plaats ontstaat. Zo is het ook met ziekte: het bepalen van alle oorzakelijke factoren is onbegonnen werk’, schrijft neuroloog Jan van Gijn.

In zijn boek Lijf en Leed. Geneeskunde voor iedereen neemt hij de lezer met behulp van fascinerende casussen, een kritisch oog en prachtige metaforen mee naar het doktersvak in al zijn facetten.

Speciaal voor Arts in Spe stelt uitgeverij Atlas vijf exemplaren van het boek Lijf en Leed. Geneeskunde voor iedereen (Jan van Gijn) beschikbaar. Laat bij de reacties jouw favoriete geneeskundige metafoor achter. De vijf origineelste inzendingen belonen we met het boek.

Hanna van de Wetering

Jan van Gijn, Lijf en Leed, Geneeskunde voor iedereen, Atlas, 29,95 euro.

Nieuws boek Cultureel Actie
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Hanna van de Wetering

    Hartelijk dank voor jullie reacties. We hebben ze met veel interesse gelezen. Jullie mogen uiteraard metaforen blijven posten, maar inmiddels is het tijd om de winnaars bekend te maken. Shannon (Groningen), P.C. van der Eijk (Amersfoort), Sylvia (Wil...lemstad), R.A. Lambrechts (Groningen) en Michiel Vreeburg wil ik graag van harte feliciteren. Het boek 'Lijf en Leed. Geneeskunde voor iedereen.' wordt zo spoedig mogelijk door uitgeverij Atlas naar jullie toegestuurd.

    Hanna van de Wetering - webredacteur Arts in Spe

  • Shannon

    , Groningen

    Ik ben onlangs begonnen aan een boek van Susan Sontag, en in de inleiding maakt ze een vergelijking tussen gezondheid/ziekte en het hebben van een dubbele nationaliteit. Wij zijn allemaal zowel burger in het koninkrijk van gezonden als burger in het ...koninkrijk der zieken. Het liefst gebruiken we alleen het eerste paspoort, maar vroeg of laat worden we gedwongen ons ook met de burgers van het tweede rijk te identificeren.

    (Overigens, nog een metafoor over het leven van een medisch student die ik op een blog las: als je geneeskunde studeert is het alsof je elke ochtend vijf pannenkoeken naar binnen moet werken. Aan het begin van het studiejaar start je elke dag vol goede moed, je hebt "honger naar nieuwe kennis" en eet je ontbijt snel op. Na een tijdje begin je er tegenop te zien en kun je ook niet meer goed slapen door alle suiker, dus gun je jezelf een dagje rust. De dag erop moet je daardoor echter tien pannenkoeken wegwerken, en na een tijdje bereik je het punt dat je veertig pannenkoeken moet eten om je bord maar op tijd leeg te hebben ( = moment van tentamen). Het lijkt onmogelijk en soms word je er misselijk van, maar uiteindelijk eet je alles op en kondig je trots aan dat je het gehaald hebt. Helaas rest er dan nog één ding: je moet alles ook weer kunnen uitbraken. ;-) )

  • Sylvia

    , Willemstad, Curacao

    Een treffende metafoor over de gevolgen van het nalaten van een geindiceerd rectaal toucher: "If you don't stick your finger in the shit, you will fall into it."

  • Inge Verbeek

    , Eindhoven

    De metafoor die me het meest is bijgebleven, is de volgende, van een depressieve patient tijdens mijn coschap psychiatrie: 'Mijn leven is eigenlijk een hele langzame dood'. Een metafoor die krachtig en zeer confronterend weergeeft, hoe slecht de pati...ent zich voelde.

  • P.C. van der Eijk

    , Amersfoort

    Tijdens mijn stage klinische genetica in een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking stelde mijn supervisor de volgende metafoor.

    'Iemand met zoöfilie laten werken op de boederij is als een Prader-Willi laten werken in de keuken.'

  • R.A. Lambrechts

    , Groningen

    De spanningspneumothorax is een gevreesd traumatologisch beeld dat snel onderkend en behandeld dient te worden. Tenslotte, als de ventielwerking tussen de pleurabladen blijft bestaan, raakt de patiënt bij iedere ademtocht benauwder met alle gevolgen ...van dien.
    De traumachirurg bracht dit in zijn college over met een metafoor die zowel het mechanisme als de ernst benadrukt: zoals een boa constrictor zijn wurggreep bij iedere uitademing strakker aantrekt, zo wordt de patiënt van binnenuit fijngeknepen door de spanningspneu… De metafoor werkte, voor mij althans: het beeld is me goed bijgebleven!

  • S. Woldring

    , Amsterdam

    De metafoor van de professor gynaecologie toen ik voorstelde om een onderzoek op te zetten met 3 onderzoeksgroepen: 'Een 3-armige Randomised Controlled Trial (RCT) is net zoiets als een mens met 3 armen; dat klopt gewoon van geen kant.' Kennelijk was... dat methodologisch niet bepaald verantwoord. Het voorgestelde 3-armige onderzoek is er uiteraard nooit gekomen.

  • S. Dostmohamed

    Het metafoor wat ik tijdens het co-schap kindergeneeskunde leerde: Cellen zijn kamertjes met deuren en een slot erop. Glucose moet in de kamertjes komen, maar door een gebrek aan insuline, de sleuteltjes, lukt het niet. Insuline is er niet omdat de f...abriek (pancreas) gesloten is. Door het toedienen van insuline kunnen de deuren van de kamertjes geopend worden...

  • Michiel Vreeburg

    Mijn metafoor: 'Als het blaft, vier poten heeft en wiebelt met zijn staart, dan is het waarschijnlijk een hond.' Met andere woorden: aan de uitzondering op de regel denken is altijd verstandig, maar uitgaan van de meest waarschijnlijke diagnose is in... de praktijk vaak toch wel het handigst..

  • R. Oomen

    , UTRECHT

    Mijn favoriete metafoor is die van de hartkleppen en basisschoolleerlingen. Het onderwerp is soms moeilijk inzichtelijk te maken en met deze metafoor kan het voor medisch student of voor de patiënt een stuk duidelijker worden.

    Een voorbeeld met een ...aortaklepinsufficiëntie: welke ruis duurt het langst bij een aortaklepinsufficiëntie: een ernstige of een minder ernstige?

    Op een schoolplein (linker ventrikel) staan basisschoolleerlingen (het bloed): deze kinderen zijn liever op het schoolplein dan in de school (de druk in de school, de aorta, is namelijk groter). Onder druk van een leraar (de opgebouwde druk van de hartspier in de linkerventrikel) worden de kinderen de school (de aorta) ingeduwd. De leraar duwt de meeste kinderen de school (aorta) in en doet de deur (de aortaklep) snel dicht: zo kunnen de kinderen niet terug. Als de deur niet goed dicht kan (aortaklepinsufficiëntie) kunnen er kinderen “ontsnappen” en terug gaan naar het schoolplein (linker ventrikel). Wanneer de deur zeer slecht sluit, kunnen er sneller meer kinderen (bloed) terug naar het schoolplein (linker ventrikel). Een grote aortaklepinsufficiëntie heeft dus een kortere souffle.

    Een ander voorbeeld bij een aortaklepstenose: de kinderen maken veel lawaai (souffle) omdat ze niet goed door de deur kunnen die op een kier vast staat (de aortaklepstenose) gedrukt worden.

    Zo zijn er nog veel meer voorbeelden (zelf te bedenken) met deze metafoor!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.