Alles voor jou als geneeskundestudent

Inloggen
Nieuws
Nieuws

Utrechtse huisartsenpraktijk gaat hoofdzakelijk digitale zorg leveren

1 reactie

Beeldbellen in de zorg heeft de wind mee, sinds de coronacrisis. Veel zorginstellingen zijn rap overgeschakeld naar digitale consulten. Een nieuwe organisatie, DocLine, kondigt nu de komst aan van een ‘digital first’ huisartsenpraktijk in Utrecht. DocLine koppelt uitgebreide digitale zorgverlening aan een kleinere praktijkruimte.

‘Digital first’ houdt in dat de eerstelijnszorg in eerste instantie digitaal is, en er pas een fysiek consult plaatsvindt ‘als dat echt nodig is’, zegt Nicole van der Meulen-Diebels namens DocLine in een verklaring. De praktijk start in september. DocLine is een concept van zorgaanbieder Arts en Zorg, die eerstelijnszorg levert voor circa 200 duizend patiënten vanuit 28 gezondheidscentra en praktijken verspreid over Nederland.

De bedoeling is dat patiënten van DocLine op ieder gewenst moment in een digitale omgeving vragen stellen, een afspraak maken, medicijnen aanvragen, labuitslagen bekijken en hun medisch dossier inzien. Een eerste consult met de huisarts vindt via videobellen of telefonisch plaats zonder tussenkomst van een doktersassistent; en als het nodig is, volgt er een fysiek consult op de praktijk. Daarnaast worden de huisartsen van DocLine-praktijken ondersteund door een team van huisartsen en assistenten die buiten de reguliere praktijkuren de zorg op afstand overnemen.

Werkdruk

DocLine wijst erop dat deze vorm van zorg een uitkomst kan zijn, met name voor krimpgebieden die kampen met onvoldoende huisartsen of voor steden waar tekorten zijn aan ondersteunend personeel. DocLine verwacht later meer innovaties toe te voegen aan de dienstverlening. Zo zal er in de toekomst gebruikgemaakt worden van artificial intelligence, zodat de patiënt ‘zelf kan ontdekken wat er aan de hand zou kunnen zijn’.

Helemaal nieuw is deze vorm van zorg niet. Zo kondigde huisartsenorganisatie Huisartsen Eemland al eerder aan dat patiënten op bepaalde dagen een digitaal consult konden aanvragen. Dit was met name bedoeld om de grote werkdruk te verminderen ten gevolge van corona. En in Barger-Compascuum startte afgelopen februari een deels digitale praktijk, mede omdat er geen vervanger gevonden kon worden voor een huisarts die met pensioen ging.

lees ook
Nieuws E-health huisartsgeneeskunde
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Henk van Dijk, Huisarts, Genemuiden 16-08-2020 01:10

    "Bij ons heet dit triage...........

    In onze huisartsenpraktijk mogen patienten álle vragen, die zij op gezondheidsgebied hebben, aan ons stellen. Dat mag ook op elke manier die zij willen. Echter wij bepalen met ons team, in casu de triagisten, hoe deze vraag wordt beántwoord en wíe die vraag beantwoordt, en wie van ons team de patient behandelt, mocht behandeling nodig zijn. We proberen dat op een heel laagdrempelige manier te doen, maar zijn wel duidelijk. Onnodige zorg van een arts wordt dan bijna altijd voorkomen.

    Jammer, onnodig, waarschijnlijk slechter en zeker niet kostenefficient als, zoals in bovenstaand artikel beschreven, deze triage door artsen gaat plaatsvinden. Bovendien zonde van de dure artsentijd.

    Waar de meeste patienten behoefte aan hebben is niet de zoveelste manier om digitaal informatie over hun ziekte te verkrijgen of te worden gezien als een klácht. Zij willen geholpen worden door mensen, die hun zorgen (op tijd), vaak het liefst face-to-face aanhoren en begrijpen en helpen oplossen. En ja, dát is kern van het huisártsenvak.
    Als we als huisartsen onszelf niet meer openstellen voor de zieke of ongeruste méns en dit de klinische manier wordt waarop we ons in de maatschappij gaan opstellen, voorspel ik, dat er een groot leger aan andere hulpverleners bij moet komen. Psychologen, psychiaters, jeugdhulpverleners. En daar zijn er nu al veel te weinig van.
    Het wordt tijd, dat we als huisartsenpraktijken weer wat meer teruggaan naar de basis. Momenteel wordt met het badwater te veel kind weggegooid.
    "

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.