Nieuws
ANP
1 minuut leestijd
Nieuws

Toenemend geweld bij huisartsenposten

2 reacties

Medewerkers van huisartsenposten krijgen steeds vaker te maken met bedreigingen en geweld. Een onderzoek van Trouw toont aan dat op een derde van de huisartsenposten fysiek geweld tegen een arts of assistent eens of vaker is voorgekomen.

De krant benaderde voor het onderzoek vijftig huisartsenposten; meer dan de helft deed mee. Bijna 60 procent geeft aan dat patiënten vaker met geweld dreigen dan vijf jaar geleden. Iets meer dan 20 procent laat weten dat een of meerdere keren per week door bezoekers van de post met geweld wordt gedreigd.

Medewerkers van de huisartsenposten wijten de toename aan een ‘consumentenmentaliteit’ bij de patiënten. De posten hebben vaak te maken met angstige patiënten, mensen met psychische problemen of gebruikers van drugs of alcohol, zeggen medewerkers. Ze eisen dat ze terecht kunnen, ook als er volgens het personeel geen sprake is van spoed.

Lees ook

Nieuws HAP
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Siep de Groot

    Huisarts, niet praktiserend, Eelderwolde( Groningen)

    Een onbekende achter kogelvrij glas die de patient tegemoet treedt werkt niet. Gewoon vriendelijk zijn, ook als er iemand met een kleinigheid komt. Mensen zijn gauw angstig en voelen zich gauw gefrustreerd als het om hun gezondheid gaat. De huisartse...n roepen de agresssie een beetje over zichzelf af: geen persoonlijk contact meer buiten werktijden,,steeds weer een ander en dan wachten, wachten.
    In vroeger tijden hadden we ook te maken met agressie, maar door de persoonlijke aanpak van de huisarts in die tijd was dat een zeldzaamheid. Steeds weer een waarnemer of onbekende spoedarts
    wekt agressie. Nu nog meer barrieres opbouwen om dit in de hand te houden werkt wellicht averechts.
    Het persoonlijk contact met de eigen huisarts dient bevorderd te worden, ook in de weekenden en de avonduren.
    Ik skom regelmatig in de wachtkamer van de huisarts en hoor van andere medepatienten dezelfde kritiek.
    Huisartsen roepen door de geringe bereikbaarheid agressie op. Zij werken er mijns inziens aldus aan mee.
    Hoe zal het over 20 jaar zijn?

  • Thom van Thiel

    oud huisarts, Boxtel

    De ontevredenheid over de telefonische triage kan oorzaak zijn van boosheid van de patiënt . Triage is moeilijk, want welke criteria gebruik je ,wanneer je meent dat het goed tot maandag kan wachten. Strikt medisch niet noodzakelijk of de mening van ...de patiënt dat het wel nodig is. Dit laatste is vaak ingegeven door angst, onrust, de pijn of een andere kijk op de ernst van de verwonding . De onrust zou weg genomen kunnen worden, als de dienstdoende arts dat zelf zou doen. Het is ook niet de eigen vertrouwde huisarts, maar een anonieme vreemde, in een meestal zeer grote post. De eerste lijn en directe toegang tot de huisarts wordt toch al moeizaam bereikt door : "er zijn nog zoveel wachtend voor u " ,de autorit naar de grote stad en de volle wachtkamer. Voorlichting over het al dan niet noodzakelijk zijn van het inroepen van de hulp, kan misschien wat helpen, maar ik denk, dat ze toch blijven komen. Soepelere triage lijkt me beter. Een niet zo'n nodig consult is dikwijls snel gedaan. Ze zijn u dankbaar en geeft u voldoening en u hoeft zich niet meer te ergeren . Het heft het tekort aan triage assistenten misschien ook op.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.