Alles voor jou als geneeskundestudent

Inloggen
Nieuws
KNMG Studentenplatform
10 december 2013 5 minuten leestijd

Promoveren voor een opleidingsplek?

Plaats een reactie

Promoveren: wat houdt het precies in en is het nodig om in opleiding te komen? Op 28 november was de jaarlijkse themabijeenkomst van het KNMG Studentenplatform. Voor een volle zaal met geïnteresseerde geneeskundestudenten gaven vier sprekers hun visie op promoveren. Ze hadden ook tips: ‘Doe wat je zelf écht wilt, promoveer niet voor alleen de opleidingsplek.’

Gwendolyn van der Wilden, coassistent in Leiden, vertelde als promovendus over de praktische zaken rondom promoveren. In 2010 vertrok zij naar Boston voor een promotietraject. In het Massachusetts General Hospital (een teaching affiliatie van Harvard Medical School) deed zij ruim tweeëneenhalf jaar onderzoek naar Clostridium difficile en stomp buiktrauma. In januari 2014 verdedigt zij haar proefschrift. Gwendolyn ziet vooral de voordelen van een promotietraject: ‘Je leert ontzettend veel, je wordt specialist in één specifiek onderwerp. Evidencebased medicine is de toekomst en dat leer je praktiseren tijdens een promotietraject. Daarnaast leg je een brede basis voor klinische kennis. Je hebt veel eigen verantwoordelijkheid, je bent baas over je eigen project en bepaalt je eigen tijden. Je bezoekt congressen en kunt veel reizen. Tijdens die congressen en reizen doe je ideeën op en krijg je input. Daarnaast leer je veel interessante mensen kennen.’ Zijn er ook nog nadelen? Volgens Gwendolyn amper. Maar: ‘Het moet wel bij je passen. Het zijn vaak lange werkdagen, veel deadlines en je hebt geen garantie op goede resultaten. Je hebt veel zelfdiscipline nodig.’ Tips die Gwendolyn toekomstige promovendi meegeeft: ‘Toon veel initiatief. Spreek artsen aan of zij nog onafgemaakt onderzoek hebben liggen en arts-assistenten of zij weten of er nog een plek is in een onderzoeksgroep.’

Niet gepromoveerd, maar wel in opleiding is Marieke Zijlstra, aios kindergeneeskunde in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. In mei 2012 deed zij mee aan de sollicitaties voor de opleiding tot kinderarts in het WKZ. Zij werd aangenomen en startte in juli 2012 haar opleiding. Marieke: ‘Dat het moeilijk is om in opleiding te komen zonder promotie, dat is iets wat al jaren leeft onder de aniossen. Maar na een periode als anios gewerkt te hebben werd ik aangenomen uit een pool van tachtig sollicitanten.’ Haar tip? ‘Elk ziekenhuis heeft bepaalde voorwaarden om in opleiding te komen; informeer daarnaar als je er bijvoorbeeld je coschappen doet. In het WKZ bestaat de assistentengroep doelbewust uit gepromoveerde én niet gepromoveerde aiossen die zich allen als zeer goede klinische dokters hebben bewezen. Als je er voor gaat, kun je ook in opleiding komen zonder promotie. Het belangrijkste is: doe wat je zelf echt wilt; promoveer niet alleen voor de opleidingsplek.’

En de vaardigheden die je leert op het terrein van evidencebased medicine (EBM)? ‘Ja, een promotie maakt dat je beter wordt in EBM, maar ik krijg nu ook EBM-cursussen. Je moet er wel wat meer energie in steken om je alle EBM-kennis eigen te maken, maar het kan wel. Diversiteit maakt dat een team goed kan functioneren. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en draagt zo bij aan het compleet maken van een team.’ Waarom denkt ze dat zij is aangenomen uit die tachtig sollicitanten? ‘Moeilijk te zeggen. Ik deed ook dingen naast mijn werk, misschien heeft het daarmee te maken. Maar wat je op je werk in de kliniek laat zien, is het belangrijkste. Gebruik je opleider, die ziet hoe jij presteert en kan je vertellen of je kans maakt om in opleiding te komen. Ik had in eerste instantie zelf ook niet het idee dat het me zou lukken in opleiding te komen, maar toen mijn opleider me zei dat ik een goede kans maakte, heb ik mee gesolliciteerd.’ Als tips voor de studenten geeft zij mee om al tijdens je coschappen aan aiossen te vragen hoe het geregeld is met solliciteren. Daarnaast kun je naar een opleider toestappen en vragen welke mogelijkheden er zijn en wat specifiek bij jou zou passen. Dat kan nooit kwaad.

Groot voorstander van promoveren is professor Heineman, lid van de raad van bestuur van het AMC en hoogleraar Verloskunde en Gynaecologie bij de Universiteit van Amsterdam. ‘Promoveren voor een opleidingsplek raadt hij sterk af. Maar zegt hij: ‘Het kan wel helpen.’ Hij benadrukt dat het vooral belangrijk is dat je je onderscheidt van je omgeving. ‘De pool met promovendi is groot en er zit ook nog eens veel talent in. Uit die vijver wordt nu eenmaal vooral gevist. Maar er zijn altijd verrassingen.’ Een aantal tips van professor Heineman: ‘Neem altijd een aanbevelingsbrief mee van een goed coschap. Houding is alles, er wordt vooral geselecteerd op attitude. Laat zien dat je het kunt, wees collegiaal en organiseer dingen. Studieresultaten zijn maar betrekkelijk betekenisvol. Neem het heft in eigen handen en wees niet afhankelijk van anderen. Onderscheiden is het sleutelwoord.’

De laatste spreker van de avond, neuroloog drs. Bonte, benadrukt dat niet ieder verhaal een succesverhaal kan zijn en je ook zonder uit te blinken een hele goede dokter kunt zijn. ‘Zoals we net al hoorden: vijfenzeventig van de tachtig sollicitanten worden niet aangenomen. Een plan B is van cruciaal belang.’ Bonte staat sceptisch tegenover de vele promoties: ‘We denken dat promoveren leidt tot betrouwbare resultaten, maar soms kom je er na twee jaar achter dat je onderzoek gedoemd is te mislukken. En toch moet het dan afgemaakt worden. Een promotie afbreken staat gelijk aan mislukken.’ Daarnaast benadrukt hij dat een gepromoveerde arts zeker niet per definitie over zeer goede klinische vaardigheden beschikt en daarom niet altijd een betere arts is dan een niet gepromoveerde arts. ‘Umc’s zijn vooral gericht op het publiceren van artikelen, meer dan op excellente patiëntenzorg. De klinische praktijk is nu eenmaal niet zo specialistisch. Patiënten zijn multimorbide en passen niet in een randomised controlled trial die zojuist gedaan is op die selecte groep patiënten. Een goede dokter worden en blijven is een dagtaak en geen bijzaak!’

Aan de hand van een aantal stellingen peilen we de mening van de geneeskundestudenten in de zaal. Wie wil er promoveren, wie niet en wat vindt de zaal: moet je promoveren voor een opleidingsplek? De voorzitter van het KNMG Studentenplatform, Charlotte Kruydenberg, sluit de avond af met een tip voor alle aanwezigen: ‘Ga niet blind promoveren voor een opleidingsplek, maar kijk wat bij jou past. Ga eens praten met een opleider van jouw favoriete specialisme en vraag hem of haar eens wat nodig is om in opleiding te komen!’

Het KNMG Studentenplatform kijkt terug op een zeer geslaagde avond en bedankt alle deelnemers en sprekers voor hun bijdrage. Veel dank ook voor het KNMG district Utrecht die deze avond financieel mede mogelijk maakte!

Lees ook:

  • Meer over het KNMG Studentenplatform 
  • Volg het KNMG Studentenplatform via Facebook en Twitter.

beeld: KNMG Studentenplatform
beeld: KNMG Studentenplatform
beeld: KNMG Studentenplatform
beeld: KNMG Studentenplatform
KNMG promoveren evidence based medicine opleidingsplekken
Dit artikel delen
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.