Nieuws
Rozemarijn Haccou
1 minuut leestijd
Nieuws

Nieuwe digitale ‘urgentiechecker’ bij huisartsenposten

Plaats een reactie

Twee huisartsenposten gaan vanaf half oktober proefdraaien met een nieuwe digitale ‘check-in’ van Spreekuur.nl. Dit digitale triagemiddel is bedoeld om de lange wachtrijen bij de telefoonlijn van de huisartsenposten weg te werken, door ervoor te zorgen dat alleen mensen met medisch hoogurgente hulpvragen aan de lijn van de triagist komen. Dit stelt Eva Ouwendijk, huisarts en medisch adviseur van huisartsenposten Nijmegen en Boxmeer.

Lange wachtrij

Door een tekort aan triagisten en het grote aantal bellers is de telefonische wachtrij bij de huisartsenpost zeer lang. ‘Dit is nadelig omdat sommige mensen met acute problemen hierdoor niet snel genoeg hulp krijgen. Het kan wel een halfuur duren voordat een beller de triagist aan de lijn heeft, en dan is het soms al te laat’, aldus Ouwendijk. Om dat te voorkomen gaat haar huisartsenpost gebruikmaken van de ‘urgentiechecker’ van Spreekuur.nl. Mensen voeren op dit onlineprogramma zelf hun klachten in waarna het programma ofwel een zelfzorgadvies op maat geeft, ofwel een advies om alsnog de huisartsenpost te bellen. ‘Vervolgens hoeft de triagist de klacht alleen nog te specificeren’, legt Ouwendijk uit.

Veiligheid

De veiligheid van de digitale ‘urgentiechecker’ is volgens haar al aangetoond door resultaten van eerder onderzoek van Topicus, de ICT-leverancier van veel huisartsenposten. Of de inzet van Spreekuur.nl werkelijk bijdraagt aan efficiëntere zorg zal blijken uit de monitoring vanaf half oktober. Een einddatum of concrete eindpunten zijn niet duidelijk. Ouwendijk: ‘Hopelijk kunnen we het nieuwe jaar beginnen met een gebleken effectieve digitale triage’.

Lees ook
Nieuws triage
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.