Nieuws
Nieuws

Nieuw raamplan voor geneeskundeopleidingen

4 reacties

Preventie, innovaties, het voorkómen van onnodige zorg, samenwerken en het belang van een persoonsgerichte benadering. Dat zijn enkele van de thema’s waar het nieuwe Raamplan Artsopleiding 2020 de nadruk op legt voor geneeskundeopleidingen. Ook worden voor het eerst concrete suggesties gedaan voor het onderwijsprogramma, zoals het beperken van het aantal korte stages.

De huidige geneeskundeopleidingen zijn gebaseerd op een raamplan dat dateert uit 2009, en dat plan wachtte vanwege de snelle ontwikkelingen in de maatschappij en de zorg al enige tijd op een update. In het nieuwe Raamplan Artsopleiding 2020 is vastgelegd wat de belangrijkste competenties zijn waarover een arts moet beschikken als hij de geneeskundestudie na 2025 heeft afgerond.

Kort samengevat stelt het raamplan dat een arts na afronding van de studie medisch deskundig is op het vlak van preventie, diagnostiek en behandeling, en begeleiding. Een arts weet hoe hij zich een leven lang kan blijven ontwikkelen, kan goed samenwerken in netwerken, bevordert de gezondheid en de kwaliteit van leven van patiënten – ook in de palliatieve fase– en sluit aan op de behoefte van individuele en groepen patiënten.

Vanwege de snelle veranderingen in de samenleving en de zorg legt het raamplan niet precies de benodigde kennis en vaardigheden vast, maar focust het op zaken als het ontwikkelen van een lerende houding, probleemoplossend vermogen en informatieverwerkingsvaardigheden. De benodigde competenties zijn opnieuw gebaseerd op het CanMEDS-model.

Het raamplan gaat voor het eerst ook in op uitgangspunten voor het onderwijs. Zo wordt geadviseerd om het aantal korte stages te beperken, werkplekken aan te bieden die een zo’n breed mogelijk beeld van het werkveld geven, studenten een deel keuzevrijheid te geven in het programma en te zorgen voor een inclusief klimaat met een diversiteit aan rolmodellen. Er worden toets- en didactische suggesties gegeven. Verder wordt meer nadruk gelegd op het patiëntenperspectief tijdens de opleiding door studenten te laten leren van patiënten.

Op basis van het raamplan kunnen de acht geneeskundeopleidingen hun curriculum zelf vormgeven. Een projectgroep van ruim twintig mensen, aangestuurd door de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra, heeft het plan opgesteld na te hebben gesproken met partijen als de geneeskundeopleidingen, studentenorganisaties, vakverenigingen en patiëntraden van umc’s. Het nieuwe raamplan zou eerder dit jaar worden aangeboden aan toenmalig minister voor Medische Zorg Bruno Bruins, maar dat voornemen kwam te vervallen door coronacrisis.


lees ook
Nieuws
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Nabil

    huisarts, Rotterdam


    Is het niet tijd om een dynamisch raamplan te maken dat volgens de huidige standaard zich constant aanpast (zoals allen die de eed hebben gezworen al doen, dit impliceert de eed van Hippocrates) aan de ontwikkeling van de op dat moment geldende nor...men van de geneeskunde zonder dat daar elke 10 a 15 jaar een commissie van mensen nodig is om een formeel kader te scheppen waarin duidelijk is dat de mensen die aan dat raamplan werken niet meer zijn dan historici en proberen de toekomst te voorspellen terwijl ze eigenlijk de geschiedenis proberen te duiden.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    @Enes: Met deze correctie kan ik wel leven. Helaas is bij veel mensen het besef nog niet doorgedrongen dat ze zinloos op deze aardkloot rondlopen.

    En het doet me deugd dat je het boek gelezen hebt!

  • Enes

    algemeen betweter, Rotterdam

    Een correctie collega Bonte; in de definitie van een BS-job, volgens Graeber, is het een vereiste dat de uitvoerder zelf het eigenlijk ook een BS-job vindt. Alleen onnuttig of schadelijk werk voldoet dus niet aan de definitie. Gezien het enthousiasme... waarmee de "raamplannen" steeds weer gewijzigd worden kan er geen sprake zijn van dit inzicht bij de 'raamplanners'. Dokters moeten slechts drie dingen kunnen: preventie, diagnostiek en behandeling, zonder dat ze een eikel eerste klasse zijn. Al die andere competenties zijn buzz en bull shit.

  • GJ Bonte

    Neuroloog, Dalfsen

    Niet om het een of ander, maarre...

    Als ik het goed begrijp is het oude "raamplan" uit 2009 en dat "raamplan" had dan "toekomstbestendige" artsen moeten opleveren voor de toekomst.

    Nu kost het opleiden van een huisarts of medisch specialist to...ch al snel zo'n 9 jaar (6 jaar basisopleiding plus minstens drie jaar specialisatie), en met een ANIOS-schap gaat het al snel naar 12 jaar, en voor de langere specialisaties al snel naar 15 jaar of nog langer.

    Het oude raamplan voldeed blijkbaar niet meer "door ontwikkelingen in de maatschappij en in de zorg". Dan kunnen de artsen die volgens dit raamplan uit 2009 opgeleid zijn, en een groot aantal van deze artsen is nog niet eens klaar, dus nu al bij het grof vuil. Want ja, opgeleid volgens een raamplan dat niet meer "toekomstbestendig" is.

    En tegen de tijd dat de eerste artsen volgens het volgende raamplan opgeleid zijn, is ook dat raamplan al weer achterhaald, en niet meer toekomstbestendig. Die kunnen er maar beter helemaal niet aan beginnen.

    Of moet ik het zo zien dat alle tijd, geld en energie dat in zo'n "raamplan" wordt gestopt eigenlijk gewoon weggegooid geld is? De ambities liegen er niet om. Die zijn net zo groot als dat ze nietszeggend zijn.

    Wat een ongelofelijke kolderieke geldverspilling. Ik begrijp werkelijk niet dat de mensen die hieraan "werken" zelf niet door hebben, dat dit zo'n beetje de meest ultieme "bullshit job" is die je zou kunnen verzinnen.

    Kortom, kijk eens uit een echt raam, maak een plan en ga in Godsnaam wat nuttigs doen.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.