Nieuws
Sophie Niemansburg
Sophie Niemansburg
6 minuten leestijd
interview

‘Mijn Instagram­account is inmiddels een community geworden’

Wout Voorderhaak heeft een succesvol ­socialmedia-account voor internationale (geneeskunde)­studenten

Plaats een reactie
 Beeld Vincent van den Hoogen
Beeld Vincent van den Hoogen

Nadat geneeskundestudent Wout Voorderhaak zelf eenmaal doorhad hoe hij het beste kon studeren, wilde hij die kennis met anderen delen. Inmiddels heeft hij een socialmedia-account met bijna 300 duizend volgers, waar hij studeertips deelt en ­livestudeersessies houdt. ‘Het is inmiddels mijn bijbaan.’

‘In mijn eerste studiejaar ging het meteen mis, ik haalde bijna geen enkel tentamen. Toen wist ik dat ik een andere manier moest vinden om te studeren. En toen ik dat eenmaal doorhad, wilde ik daar anderen ook mee helpen.’ Het is aan zijn eigen ‘struggles’ te danken dat tweedejaarsstudent geneeskunde Wout Voorderhaak (22) nu een populair Instagram­account met studeertips heeft.

En waar hij ook nog een ­aardig zakcentje aan verdient. Het interview via Zoom geeft hij aan het strak opgeruimde bureau in zijn Maastrichtse studentenkamer, waar hij bijna alle video’s voor zijn account ook opneemt.

Gehoorprobleem

Zijn problemen met studeren ontstonden niet op de universiteit, vertelt Wout: ‘Het begon al op de basisschool, waar ik dyslexie bleek te hebben. Met wat hulp lukte het om naar de havo te gaan, maar daar ging het ­studeren moeizaam. Ik haalde vijfjes en zesjes. Dat kwam deels doordat ik niet goed wist hoe ik het beste moest leren, maar ook doordat ik op mijn 13de een gehoorprobleem kreeg. Na een oorontsteking raakte mijn gehoor ­blijvend beschadigd, en kreeg ik een gehoorapparaat aan de rechterkant. Omdat ik regelmatig naar het ziekenhuis moest, miste ik lessen. Maar ook kon ik de lessen zelf niet altijd goed volgen, doordat ik het niet goed hoorde. En dat is ondanks het gehoorapparaat nog steeds niet zo. Zeker als er geroezemoes is in de collegezaal, kan ik het niet altijd goed verstaan.’ Daar kwam ook nog bij dat hij rond zijn 14de regelmatig het ziekenhuis in moest vanwege een mogelijk erfelijke hartafwijking. ‘Gelukkig bleek ik die niet te hebben.’

Naar het vwo

Aan het einde van het laatste jaar van de havo raadden zijn docenten hem af om naar het vwo te gaan, omdat het hem zoveel moeite kostte om te leren. Maar Wout wilde dat ­koste wat kost doorzetten. Tijdens de ziekenhuis­bezoeken raakte hij namelijk geïnspireerd door het doktersvak. ‘Dus toen heb ik goede planningen gemaakt, ben ik studeermethodes gaan uitzoeken en redde ik het tot een 7 gemiddeld, wat ruim voldoende was voor het vwo. Eenmaal daar, moest ik nog steeds veel te hard werken: ik zat vier dagen per week tot 1.30 uur achter mijn laptop om te leren. Opnieuw ging ik op zoek naar betere studiemethoden en op een gegeven moment had ik het trucje door, waardoor ik met gemak mijn diploma haalde.’

‘Het lukte niet om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden’

Universiteit

Maar op de universiteit begon de worsteling met het studeren weer van voren af aan. Het hielp niet mee dat hij niet door de selectie van geneeskunde kwam, en eerst een jaar ­farmacie ging doen. Wout: ‘Het leren ging moeizaam, mede doordat het coronatijd was, met veel onlinelessen, maar ook doordat het weer een heel andere manier van studeren was. En toen ik de tweede keer wel werd toegelaten tot geneeskunde, lukte het ook daar niet om bijvoorbeeld hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Ik leerde te veel details. En dan ook nog eens die hoeveelheid anatomie, al die nieuwe termen.’

Hij zocht zijn toevlucht tot succesvolle ­YouTubeaccounts met studeertips van bijvoorbeeld de Engelse geneeskundestudent – inmiddels arts – Nasir Kharma (met het account KharmaMedic) en de Engelse voormalige arts Ali Abdaal. De laatste hing zijn artsentitel aan de wilgen om zich geheel te richten op een leven als youtuber en podcaster over productiviteit. Voor Wout Voorderhaak zijn deze twee mannen zijn grootste voorbeelden. ‘Ze motiveerden me voor de studie geneeskunde, en ook om nieuwe studeermethodes te vinden.’

Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat hij een soort kapstok nodig had om de kennis aan op te hangen. ‘Ik besloot eerst de anatomie heel goed te leren. En vervolgens bekeek ik per blok welke kennis ik daarvan nodig had om de fysiologie te begrijpen. En dan wordt het ook makkelijker om daar ziektebeelden, ­diagnostiek en behandeling aan te koppelen.’

Gezicht in beeld

Die methode bleek voor hem heel goed te werken, naast andere tips (zie ook kader), waardoor hij inmiddels met gemak al zijn vakken haalt. Maar om zich heen hoort hij genoeg geneeskundestudenten moeite hebben met studeren. ‘Mij leek het mooi om anderen te helpen bij dat waar ik zelf zo mee geworsteld heb. Ik had al zo’n zes jaar ervaring met accounts op social media waar ik posts plaatste om anderen te motiveren. Dan postte ik ­bijvoorbeeld een plaatje van een bekende Nederlander met een korte quote, heel simpel.
Op die accounts was ik zelf nooit met mijn gezicht in beeld.’ Voor dit account besloot hij dat het zou helpen als hij wel zelf zou figureren. ‘Dan zou ik meer een connectie krijgen met mijn volgers.’ En dus begon hij in september 2023 korte video’s van zichzelf te plaatsen, met teksten daarbij als ‘how to learn more but study less’, ‘how to deal with exam anxiety’, ‘how to level up your productivity’, of ‘five things I don’t do as a med student’.

‘Mijn telefoon ligt tijdens het studeren onder mijn dekbed en alle trilfuncties en geluidjes staan uit’

Community

En inderdaad bleek daar animo voor te zijn: binnen één weekend, in december 2023, ging het account ineens naar 30 duizend extra ­volgers. In totaal heeft hij momenteel 244 ­duizend volgers op Instagram (peildatum: 1 juli). ‘Het merendeel is geneeskundestudent,
en komt uit alle hoeken van de wereld. ­Studenten uit de Verenigde Staten, Australië,
India en Taiwan bijvoorbeeld.’ Hij heeft bewust gekozen voor een Engelstalig account om zoveel mogelijk mensen te bereiken en omdat het goed is voor zijn eigen talenkennis.

Naast de video’s, deelt Wout dagelijks zijn eigen leerschema van die dag, plus een quote.
Verder organiseert hij wekelijkse challenges – ‘zoals elke dag tien minuten wandelen’– en houdt hij livestudeersessies. ‘Dat doe ik vooral via YouTube: dan zie je mij twee uur lang studeren, en geef ik aan wanneer we gaan pauzeren en wanneer we weer verdergaan.’ Door die gezamenlijke activiteiten is het inmiddels een community geworden, vertelt Wout.

Vier studeertips van Wout

1. Ga op internet op zoek naar ­studeermethodes, probeer ze uit, en bepaal welke voor jou werkt.

2. Gebruik een actieve vorm van leren. Maak bijvoorbeeld vragen voor jezelf, zodat je jezelf kunt testen.

3. Zorg ervoor dat je niet een week van tevoren gaat leren voor een tentamen, maar verspreid dat over het blok heen. Als de week van het tentamen er eenmaal is, dan kun je die week gebruiken voor het maken van oefen­tentamens.

4. Gebruik samenvattingen van de leerstof, waardoor het ­makkelijk is hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Niet afgeleid

Alles bij elkaar ging het zoveel tijd kosten, dat hij zijn vriendin heeft gevraagd om mee te helpen, onder meer met het editen van de video’s. ‘Ieder zijn we er zo’n vijftien uur per week mee bezig, denk ik. Ook het reageren op alle individuele berichten kost bijvoorbeeld tijd. Maar ik vind het wel belangrijk iedereen te antwoorden.’

Lukt het hem zelf dan nog wel om niet afgeleid te worden door zijn telefoon, een van de obstakels om goed te kunnen leren? ‘Ik zorg er tijdens het studeren voor dat mijn telefoon echt onder mijn dekbed ligt en dat alle trilfuncties en geluidjes altijd uit staan. Inmiddels heb ik een goede discipline.’

Serieuze bijbaan

Het beheren van het account is niet alleen een leuke tijdsbesteding, het is inmiddels ook een serieuze bijbaan voor hem en zijn vriendin. Wat hij er precies mee verdient zegt hij liever niet. ‘Maar het is genoeg om bijvoorbeeld van op vakantie te gaan. Veel bedrijven hebben interesse om via een groot social­media-account hun product te promoten. Bijna dagelijks krijg ik wel een aanbieding. Mijn vriendin en ik hebben criteria ­opgesteld die helpen af te wegen op welke we ingaan. Bedrijven die gekleurde toetsenborden, tassen of telefoonhoesjes willen verkopen bijvoorbeeld niet. Maar een bedrijf dat met AI-software flashcards genereert van studiemateriaal vind ik dan wel weer nuttig.’

Behalve bedrijven waar hij soms ongewenste aanbiedingen van krijgt, zijn er ook weleens volgers die vervelende seksueel getinte opmerkingen maken. ‘Sommige berichten gaan veel te ver, die opmerkingen kunnen echt niet door de beugel.’

Toch weerhoudt hem dat er niet van om door te gaan. En met succes. Tussen het interview voor Arts in Spe en het uitwerken van de tekst – ongeveer drie weken – is zijn account alweer met meer dan 50 duizend volgers gegroeid. 

Lees ook:

interview studeren social media
  • Sophie Niemansburg

    Sophie Niemansburg werkt sinds 2022 als journalist bij Medisch Contact Ze schrijft onder meer voor de rubrieken tucht en wetenschap. Ook bespreekt ze regelmatig een tuchtzaak in de wekelijkse podcast van Medisch Contact.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.