Nieuws
KNMG Studentenplatform
3 minuten leestijd
curriculum

Meer anatomieonderwijs! Of toch niet?

Plaats een reactie

Verdieping basiskennis is gewenst, maar tijd ontbreekt

Geneeskundestudenten willen graag meer basiskennis vergaren over bijvoorbeeld anatomie en farmacotherapie. Maar als ze moeten aangeven van welke vakken die extra tijd moet worden afgeknabbeld, noemen ze alleen communicatie en professioneel gedrag. Lisanne Konings, Ilse Kleine Schaars, Maurits Buiten en Helma van Osch

De huidige verdeling van tijd over de verschillende vakken binnen de geneeskundestudie is gebaseerd op het Raamplan Artsenopleiding. Daarin zijn verschillende kerncompetenties vastgelegd waarover de jonge arts na afstuderen moet beschikken. Het Raamplan is op zijn beurt weer gebaseerd op het internationaal veelgebruikte CanMEDS-model (zie figuur 1).

Hoewel de grondregels dus vaststaan, kan elke faculteit zelf bepalen op welke manier de studenten zich deze competenties eigen moeten maken. Hierdoor ontstaan verschillen tussen de opleidingen aan de verschillende faculteiten. Als bijvoorbeeld meer studietijd aan het vergaren van medisch-inhoudelijke kennis wordt besteed, krijgt een andere competentie minder aandacht. De totale studietijd verandert immers niet.

Ideaal curriculum

In de enquête van het KNMG Studentenplatform van 2008 gaf meer dan de helft van de studenten aan niet tevreden te zijn met de aandacht die medische basiskennis in de opleiding krijgt. Bovendien vonden de respondenten dat gemiddeld 70 tot 80 procent van de tijd besteed zou moeten worden aan deze inhoudelijke vakken. Reden genoeg voor het studentenplatform om dit onderwerp in 2009 nog eens uitgebreid onder de loep te nemen.

Uit die nieuwe enquête blijkt dat het nog niet zo eenvoudig is om de onvrede te vertalen in een andere tijdsverdeling over de vakken. Sterker nog: het ideale curriculum van de respondenten uit 2009 lijkt erg veel op hoe zij hun huidige situatie ervaren. De vierduizend studenten die de enquête invulden, gaven aan hoe in hun ogen de studielast momenteel is verdeeld over de verschillende competenties van het CanMEDS-model. Vervolgens stelden ze hun ‘ideale curriculum’ samen. In beide gevallen gaven de studenten de verdeling aan in procenten van de totale studielast. Op deze manier zijn er keuzes nodig: waar moet meer tijd voor komen en – nog belangrijker – ten koste van welke vakken moet dit gaan? De uitslagen laten zien in hoeverre het ideaalbeeld overeenkomt met de huidige situatie (zie figuur 2).

Zoals gezegd liggen de tijdsverdeling zoals die nu wordt ervaren en de ideale situatie niet ver uit elkaar. De meest opvallende uitkomst is dat studenten in de ideale situatie exact evenveel tijd aan medische basiskennis toekennen als er nu in hun beleving aan wordt besteed.

Hoewel de verschillen dus klein zijn, wordt er in het ideale curriculum iets minder tijd besteed aan communicatietraining en professioneel gedrag. Die tijd kan worden benut voor meer onderwijs in farmacotherapie en klinische vaardigheden. Met name de eerste- tot en met de vierdejaars hebben meer behoefte aan klinische vaardigheden. Studenten uit jaar vijf en zes geven aan meer aandacht te willen voor farmacotherapie.

Tegenstrijdig

In 2008 was de geneeskundestudent ontevreden. 70-80 procent van de tijd in de opleiding zou besteed moeten worden aan medische basiskennis. In 2009 lijkt iedereen daarentegen tevreden over de huidige indeling. Dat is deels te verklaren doordat de enquêtes van opzet verschilden.

De respondenten uit 2008 beantwoordden ook vragen over hun eigen kennis. Daarover toonden zij zich erg kritisch. Zo gaf 53 procent van de coassistenten aan dat zijn of haar eigen kennis tekortschoot en vond slechts 23 procent dat dit ook voor mede-co’s gold.1 De vraag om meer onderwijs in medische basiskennis is daarmee beter te begrijpen.

In de enquête van 2009 werd studenten niet alleen gevraagd aan welk onderwerp ze méér tijd zouden willen besteden binnen de opleiding, maar ook welke andere onderwerpen ze ervoor op willen geven. Daardoor ontstaat een heel ander beeld. Het is goed mogelijk dat de student graag meer basiskennis wil opdoen, maar niet ten koste van bijvoorbeeld farmacotherapie of wetenschappelijke vorming. De enquête geeft aan dat alleen van vakken als communicatie en professioneel gedrag wel wat kan worden afgeknabbeld.

Uitdaging

Het is een hele uitdaging om de medisch student meer basiskennis bij te brengen zonder hiermee andere onderwerpen tekort te doen. Om dit te bereiken kan worden gekeken naar het verhogen van het leerrendement, bijvoorbeeld door de manier te veranderen waarop de leerstof wordt aangeboden. Heb jij hier ideeën over, discussieer dan mee op de webpagina's van het KNMG Studentenplatform of plaats je reactie onder dit artikel. 

1 Lambregts M, Warris L, Buiten M. Vroeger waren co’s veel beter. Geneeskundestudenten kritisch over eigen kennis. Medisch Contact 2009; 64 (8): 337-40.

CanMEDS-model
CanMEDS-model
curriculum
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.