Nieuws
Ilse Kleijne
Ilse Kleijne
1 minuut leestijd
Nieuws

KLM heeft graag sneller weet van dokter aan boord

4 reacties

KLM roept artsen op zich aan te melden bij de ‘Community of Doctors on Board’. De luchtvaartmaatschappij hoopt zo bij medische noodgevallen in een vliegtuig ‘direct en onopvallend’ een beroep op artsen te kunnen doen.

De KLM heeft de community deze week in het leven geroepen. Het idee erachter is dat van artsen die zich hiervoor aanmelden, vooraf bekend is bij de vliegtuigcrew dat zij aanwezig zijn op een vlucht. Dan hoeft op het moment dat zich een medisch noodgeval aan boord voordoet, niet eerst omgeroepen en gezocht te worden naar een eventuele passagier die dokter is. Dat brengt meer rust en anonimiteit voor een arts, en meer rust en snelheid voor de crew, licht huisarts en luchtvaartgeneeskundige Peter Nijhof toe, die werkzaam is voor Airport Medical Services (AMS), een samenwerking van KLM en Schiphol.

Zitplaats

Alle BIG-geregistreerde artsen kunnen zich voor de community aanmelden, dus ook basisartsen. KLM Health Services checkt dan de geldigheid en duur van een BIG-registratie en kijkt naar een eventueel specialisme. Als een bij de community aangemelde arts een vlucht boekt bij KLM, wordt vooraf doorgegeven aan de crew dat er een arts meevliegt, en van welk specialisme. Voor de crew is op een iPad dan ook zichtbaar waar de dokter zit in het vliegtuig. Voor die koppeling moet een arts wel aangesloten zijn bij een klantenspaarsysteem van KLM.

De crew checkt voordat een vlucht opstijgt nog bij de arts zelf of zij indien nodig een beroep op de dokter kunnen doen, licht Nijhof toe. ‘Je kunt dan nog nee zeggen, tenzij je de enige arts aan boord bent.’ Mochten deze artsen niet willen of kunnen helpen, dan gaat alsnog het omroepprotocol in werking.

Spaarpunten

Als tegengebaar krijgen dokters gratis punten op het klantenspaarsysteem dat de luchtvaartmaatschappij heeft voor vaste klanten. Airport Medical Services biedt al enkele jaren een ééndaagse nascholing aan dokters die willen leren over de specifieke medische omstandigheden en hulpmiddelen die er aan boord zijn. Het volgen van die cursus is geen voorwaarde voor aanmelding bij de community.

Lees ook
Nieuws
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen (1974) is sinds 2016 journalist bij Medisch Contact, inmiddels met het vizier op onder andere opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt. Is gefascineerd door zieke dokters en artsen die even minder succesvol durven te zijn. Kleijne werkte eerder als verslaggever voor regionale dagbladen en een energiekrant, en schreef voor MC over financiële en politieke artsenzaken.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • W.J. Theuvenet

    Plastich Chirurg, Apeldoorn

    Beste Redactie,

    Betr: Artikel MC 06, 9 februari 2023

    “KLM heeft graag sneller weet van dokter aan boord”

    met een oproep aan (alle BIG geregistreerde) artsen om zich aan te melden bij de “Community of Doctors on Board.

    Het is me nu een... zestal keren overkomen dat aan boord van een KLM om de inbreng van een arts werd gevraagd.

    Hield er de volgende persoonlijke leerpunten aan over:

    · Menig hierin bekwame arts is graag bereid om aan boord medische bijstand bieden.

    · Er is een “verzegelde’ medicijnkist” aan boord; waarom is het onmogelijk om vooraf te weten te komen wat er in deze kist zit en wat de andere middelen voor diagnostiek , behandeling en intercollegiaal overleg met collega’s in Amsterdam zijn.

    · De situatie aan boord van een vliegtuig is wezenlijk anders dan op de grond, en langere tijd zul je moeten roeien met "de riemen die je hebt” gedurende de rest van de vlucht. Een voorbereiden op een hulpsituatie met een bijscholing door de genoemde “Airport Medical Services” spreekt aan en graag neem ik hier een dag vrij voor. Wat me treft is dat je voor zo een cursusdag dan alsnog Euro 435 moet betalen (en bespaar me svp het klantenspaarsysteem want je doet dan toch gewoon je plicht?))


    Ofwel; hoe graag wil de KLM de bijstand van een dokter aan boord?

    Met vriendelijke groeten,

    Wim Theuvenet



  • J.M. Keppel Hesselink

    farmacoloog-arts, Bosch en Duin

    Ik ken een collega die altijd meteen een cognacje neemt zodat hij niet kan helpen in de lucht. Waarom niet? Omdat de papierwinkel enorm is en de kans op misgrijpen groter dan op de grond, en je aangeklaagd kan worden, een rapport moet schrijven etc e...tc. Ik denk dat je beter al die rim ram kan afschaffen KLM, dan punten geven. Gewoon de arts aan boord is als hij ingrijpt onkwetsbaar voor de hand van de advocaten. Liever een arts in totale vrijheid die beschikbaar is, dan een arts die vanwege de situatie een cognacje drinkt. Ik bedoel maar. Dat is het echte probleem.

  • M. Termaat

    Huisarts , Groningen

    Ik heb op vakantie niet de behoefte een soort van oproep dokter te zijn. Ben niet voor niks op vakantie. Dat ouderwetse idee van altijd paraat is totaal niet aan mij besteed. Uitgezonderd noodsituaties, dat spreekt voor zich, dwz voor mij en schat ik... liever zelf in. Misschien kunnen fysio ‘s elektriciens koks beveiligers oppasouders etc ook op een lijstje zodat de steward (es) op het ipadje kunnen zien waar die zitten en gebruik van hun diensten kunnen maken. Natuurlijk tegen vergoeding van een paar spaarpunten. Best handig, voor de KLM dan.

  • J. Wind

    huisarts, Wijk en Aalburg

    Kijk 'ns aan: ook nog gratis KLM-spaarpunten. Zijn we gelukkig als dokters in de lucht ook nog lekker milieubewust bezig!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.