Alles voor jou als geneeskundestudent

Inloggen
Nieuws
Naomi Querido
3 minuten leestijd
Nieuws

‘Je zet klachten en beperkingen om in mogelijkheden’

Plaats een reactie

Bij de bedrijfsarts komt van alles voorbij

Ingrid Tichelaar-Kist is erg enthousiast over de bedrijfsgeneeskunde. ‘Je levert een echte bijdrage, zowel aan de persoon die weer aan het werk kan als aan de organisatie die wel vaart bij gezonde medewerkers.’

Naomi Querido

‘Ik ben als anios begonnen bij de Arbodienst – toen nog een stichting – en zo het vak ingerold. Gesteund door cursussen, ervaring en natuurlijk het overleg met collega’s heb ik het werk altijd goed kunnen doen.’ Toch besloot Ingrid vier jaar geleden alsnog de opleiding te volgen. ‘Ik vind het belangrijk om mijn registratie op zak te hebben. Ook omdat ik mijn werk zo ontzettend leuk vind. Het unieke van dit vak is dat je klachten en beperkingen omzet in mogelijkheden tot re-integratie en werk. Het komt niet vaak voor dat mensen alleen nog thuis kunnen zitten. Als bedrijfsarts adviseer en begeleid je mensen om op een zinvolle manier weer aan de slag te gaan. Daarnaast houd ik me bezig met interessante vraagstukken als: hoe zorg je dat mensen niet ‘omvallen’, en dat ze langer kunnen doorwerken? Je levert een bijdrage aan de persoon die weer aan het werk kan èn aan de organisatie die wel vaart bij gezonde medewerkers.’

Stevige arbeidsconflicten
Een groot deel van haar praktijk bestaat uit spreekuren. ‘Daar komt van alles voorbij. Mensen die ziek zijn, maar ook mensen die in hun maag zitten met een functie die opeens verandert. Of die een stevig arbeidsconflict hebben. Die variatie maakt het leuk, maar kan ook behoorlijk vermoeiend zijn. Bijvoorbeeld als jij degene bent die twee partijen om de tafel moet brengen.’ Van een negatief imago merkt Tichelaar niet veel. ‘Ik snap het wel: als iemand een oproep krijgt, moet hij komen, en het advies van de bedrijfsarts is ook redelijk dwingend. Maar ik ben niet in dienst van de organisatie en dat vertel ik ook altijd. Mijn doel is het welzijn van de medewerker. Mensen zijn vaak juist blij met begeleiding; ook door bijvoorbeeld een psycholoog, coach of mediator.’

Vroegtijdig signalen oppikken
Daarnaast overlegt Ingrid Tichelaar regelmatig met haar klanten: afdelingen P&O en leidinggevenden van zorg- en onderwijsinstellingen over de verwachtingen en prognoses van zieke werknemers. ‘In die overleggen richten we ons ook op preventie. Veel zieken, frequent verzuim, een op handen zijnde reorganisatie: het heeft allemaal zijn weerslag op mensen. We brengen dan eventuele problemen in kaart. Ook geef ik trainingen aan leidinggevenden over preventie en omgaan met ziekmeldingen. De Wet verbetering poortwachter legt namelijk veel verantwoordelijkheden bij werkgever en werknemer op het gebied van contact en werkhervatting. De bedrijfsarts begeleidt alleen. Dat betekent dus een verschuiving in mijn takenpakket. Het kan lastig zijn voor een manager om te vragen wat er echt aan de hand is als iemand zich ziek meldt. Zeker als hij het gevoel heeft dat er meer speelt.’

Wederzijdse meerwaarde
Tichelaar betreurt het dat haar opleiding inmiddels bijna is afgerond. ‘Naast meer kennis over thema’s en gesprekstechnieken, had ik het geluk dat ik in een heel leuke groep terechtkwam met mensen die al flink wat werkervaring hadden. Daar had ik veel aan; we bespraken samen casuïstiek. Sowieso merk ik dat het wederzijds meelopen van huisartsen en bedrijfsartsen een meerwaarde heeft. Je belt in je werk nu gemakkelijker met de huisarts en krijgt een beter beeld van iemands privésituatie. Dat kan meewegen in je oordeel. In de coschappen merk ik dat bedrijfsgeneeskunde nog een ondergeschoven kindje is. Studenten lopen nu twee weken mee. Het zou veel beter zijn als zij taken krijgen waarin ze zich kunnen bekwamen, om te weten wat het vak echt inhoudt. Ook al is het vaak je laatste coschap, zorg dat je er het maximale uithaalt want het is een vak met vele facetten!’

Lees ook:

Beeld: Thinkstock
Beeld: Thinkstock
Nieuws anios
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.