Nieuws
Nieuws

IGJ: ‘Begrip voor minder goede zorg in coronacrisis’

1 reactie

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) benadrukt vertrouwen te hebben in de afweging die zorgprofessionals maken als zij zich door corona gedwongen zien om zorg te leveren die van mindere kwaliteit is dan anders. De toezichthouder adviseert wel om gemaakte keuzes vast te leggen.

De KNMG noemt het bij monde van een woordvoerder ‘belangrijk dat artsen en zorgverleners steun en duidelijkheid krijgen van instanties’, nu het steeds moeilijker wordt om aan de reguliere kwaliteitseisen voor goede zorg te voldoen. De artsenfederatie is daarover ook in gesprek met partijen als de IGJ.

Begrip

Een woordvoerder laat weten dat de inspectie geen ‘100 procent blanco garantie vooraf’ kan geven dat ze artsen en andere zorgverleners niet voor de tuchtrechter zal brengen als ze door de toenemende coronadruk mindere zorg moeten leveren. Maar dat de toezichthouder wel ‘vertrouwen heeft in alle mensen in de zorg’ en ‘er begrip voor heeft dat er soms tot maatregelen moet worden gekomen waarbij wordt ingeboet op de kwaliteit van zorg’. ‘We proberen zover als mogelijk geruststelling te geven’, aldus de woordvoerder. ‘Maar 100 procent zekerheid bestaat niet in het leven, het hangt ook af van de situatie die zich voordoet.’

Inboeten

De IGJ wijst op alle plannen die in verschillende zorgsectoren en -regio’s zijn opgesteld voor hoe om te gaan met schaarste in de coronapandemie en hoe de zorg indien nodig af te schalen. ‘Die ademen de sfeer dat je nu soms op de kwaliteit moet inboeten’, aldus de woordvoerder. ‘Wij herhalen dat we daar ruimte voor bieden, door toe te staan dat zorgaanbieders zulke plannen met noodnormen opstellen. Standaardnormen zullen soms verlaten moeten worden door te handelen zoals in die plannen staat beschreven.’

Documenteren

De IGJ adviseert zorgbestuurders om in het geval dat zorgmedewerkers moeten afwijken van reguliere kwaliteitsnormen ‘te documenteren wat de af- en overwegingen zijn geweest’. ‘Leg dat vast, in een vergaderverslag of een besluitstuk met toelichting, zodat het duidelijk is. Niet zozeer om verantwoording af te leggen aan de IGJ, maar om, als er een klacht is, keuzes goed uit te kunnen leggen aan patiënten, cliënten en hun familie.’

De KNMG-woordvoerder laat weten ‘blij te zijn met steun vanuit deze hoek’.

Lees ook

Nieuws kwaliteit IGJ covid-19
  • Ilse Kleijne

    Ilse Kleijne-Thoonsen is journalist bij Medisch Contact, met een focus op opleiding, loopbaan en arbeidsmarkt.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Wind

    huisarts, Wijk en Aalburg

    Okay! Zullen we dan om te beginnen starten met het 'afschalen' van onnodige bureaucratie & rompslomp. Nog geen 5 minuten geleden namelijk krijg ik van de HAP, waar ik 1 week geleden dienst heb gedaan, het verzoek om 'een artsenverklaring' te tekenen ...omdat ik een immuunglobuline (tetanus) i.m. heb toegediend bij iemand die was toegetakeld door een hond. Gruwel, gruwel!!
    Nooit zo'n verklaring getekend; weer een 'fris' en prettig nieuwtje verzonnen door 1 of andere 'bureaudwaas' die nog nooit een hand aan of in een bed heeft uitgestoken waarschijnlijk...! Ik wil helemaal niet kwaliteit inleveren op 'mijn patiëntenzorg', maar wel heel graag op die onnodig- en onnozelheden zoals dit soort verklaringen. Die zijn - zie boven - een gruwel! Hou er eens mee op.
    Mooi dat de toezichthouder vertrouwen heeft! Andersom is dat maar de vraag? Voor mij is dit bericht '1 van de vele met een hoog wassen-neus gehalte'. Degene die dit verzint: doe een masker voor, zet een bril op, trek beschermkleding aan en handen (behandschoend) uit de mouwen!! Hopsakee!

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.