Nieuws
Nieuws

Huisarts twittert ‘toename verbale agressie in de spreekkamer’

9 reacties

Het moest huisarts Gerben Lochorn uit Hoogezand maar eens van het hart. ‘De bedreigingen door patiënten nemen toe, en dat is vervelend.’ Hij twitterde vorige week: ‘Vandaag voor de 3e keer in korte tijd bedreigd in de praktijk, politie erbij, man opgepakt. #dank voor de snelle reactie van onze #politie’.

De echte aanleiding voor deze, en andere, tweets was eigenlijk de ‘actieweek’ voor huisartsen in Den Haag. ‘Naar aanleiding van de huisartsenactieweek, die een beetje is ondergesneeuwd door de acties van de boeren, kreeg ik van een medehuisarts op Twitter het verzoek eens op het socialmediakanaal één dag verslag te doen van waar één werkdag uit bestaat’, vertelt Lochorn (53) tussen zijn spreekuur door. ‘Dat is samengevat: een boel onzinnig papierwerk én zeventig patiënten per dag. Vandaag zie ik er weer zeventig.’

Arrestatieteam

En te midden van die hoge werkbelasting kan het voorkomen dat een patiënt verbaal gaat dreigen, merkt de huisarts op, die bijna dertig jaar in het vak zit. Vorige week was een van hen een man die nog vóór het spreekuur begon, in de wachtkamer verbaal ‘losging’ op de dokter, in een gesprek met een andere patiënt. ‘Dat je nog naar hem toe gaat’, zei de een tegen de ander, ‘die dokter maakt mensen dood’, herhaalt Lochorn het gesprek dat hij hoorde. ‘Ik ben uit mijn spreekkamer gestapt en heb gevraagd waar dit “gedoe” over ging. Daarop kwam er een scheldkanonnade.’ Hij zegt het zelf: hij is niet van het de-escalerende type huisarts. ‘Ik heb hem de deur gewezen: eruit.’ Daarop werd de man pas echt boos, schopte van buiten tegen het raam, ‘vloekend en tierend’. De ingeschakelde politie kwam met een arrestatieteam en pakte de man op.

Een paar weken terug eiste een patiënt bij de assistenten een ‘sterkere anticonceptiepil’ voor zijn vriendin. ‘En toen hij zijn zin niet kreeg, begon hij over “die eikel van een dokter” en dat hij naar mijn huisadres zou rijden.’ Opnieuw werd de politie ingeschakeld. ‘Het bleek een pooier te zijn, en zijn vriendin een van zijn prostituees.’ En kort dáárvoor bedreigde een man hem op het spreekuur. ‘Het zijn over het algemeen minder sociaalvaardige, lager opgeleide mensen’, zegt de huisarts, ‘die al snel boos worden’.

Bedreigingen wereldkundig

Drie keer in korte tijd, ‘procentueel gezien valt het nog best mee’, relativeert Lochorn. Hij heeft drie huisartsenpraktijken in Hoogezand, Stad-Groningen en Siddeburen, waar zeven huisartsen in dienst zijn. Zij zien 14 duizend patiënten. ‘Als je het zo bekijkt, valt het mee. Maar het is erg vervelend, mijn dag is verpest en zo’n gebeurtenis heeft nog drie dagen effect. Waaróm nou, denk je dan. Ik heb het idee dat het geweld de laatste vijf, zes jaar is toegenomen. Soms denk ik: hoelang wil ik hiermee doorgaan?’

De Groninger praktijkhouder was juist weer na een jaar op Twitter actief omdat hij, zo meldt hij terzijde, een pauze had ingelast na onlinebedreigingen. ‘Ik wil eigenlijk geen negatief verhaal neerzetten, want ik vind het hartstikke leuk om huisarts te zijn, maar mensen die denken dat ze door dreigementen hun zin kunnen krijgen – daar heb ik grote moeite mee.’ Daarom is het belangrijk, denkt hij, om dit soort bedreigingen wereldkundig te maken. ‘Patiënten hebben soms geen idee wat we meemaken en waaróm we demonstreren voor goede huisartsenzorg, met méér tijd voor de patiënt. Hier dus voor. Wie weet, met meer tijd per patiënt, kun je als huisarts nét iets beter uitleggen en de angel eruit halen.’

Lees ook
Nieuws huisartsgeneeskunde
  • Marieke van Twillert

    Marieke van Twillert werkt als journalist voor Medisch Contact. Arbeidsmarkt, levenseinde en e-health hebben haar speciale aandacht.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J. Wind

    huisarts, Wijk en Aalburg

    Is Twitter niet een Social Media-activiteit waarbij ineens 'iets' met veel gewicht de wereld in wordt geslingerd? Met veelal 'slingerende' mannen achter het toetsenbordje? En waarbij de relativering nog wel 'ns ontbreekt? Dan moet je m.i. ook niet v...reemd opkijken als er ongenuanceerdheid terugkomt.

  • A. G?bel

    Huisarts, Amstelveen

    Beste Peter Leusink,

    Ik snap je punt maar het gaat me iets te ver om van verwaarlozing te spreken. Er zijn collega's die grote aantallen patiënten per dag zien en dat prima doen. Ik ben daar overigens niet een van, ik zie er 25 op een dag. met deze ...mensen een goed gesprek voeren met een kop en een staart, goed onderzoek en uitleg, vind ik al veel...

    Maar als je het vergelijkt met een drukke winkel: daar heb je als patiënt ook niet het recht om herrie te schoppen omdat het druk is of de verkoper weinig tijd heeft.
    Ik ben 25 jaar geleden - toen kwam dat dus ook al voor - ongelooflijk in elkaar geslagen door een patiënt, terwijl ik hem niet kende en alleen toevallig in de gang te woord stond en hij zich wilde afreageren. Over het algemeen zijn mensen heel aardig, maar ik heb wel steeds vaker het gevoel dat ik moet meebewegen om ze niet kwaad te maken, om ze niet het gevoel te geven dat ik lijk te vergeten wat Dr. Google zegt dat er gebeuren moet.
    Ik geloof dat we de helft van de tijd bezig zijn met het uitsluiten van ernstige dingen die er niet zijn, en de andere helft met uitleggen waarom we (voorlopig) niets doen. Dat is per definitie een situatie waarin we aan het onderhandelen zijn en de kans bestaat dat de patiënt niet instant tevreden is, hoe goed we ook communiceren.
    Ik durf van mezelf te zeggen dat ik goed uitleg, de tijd neem, aan shared design making doe en veel begrip heb, maar desondanks begeef ik me als dokter steeds meer op glad ijs. De wereld van wetenschap die achter onze beslissingen zit lijkt voor de patiënt steeds minder relevant en daardoor reageren zij steeds vaker ontevreden, geïrriteerd en zelfs agressief.

    Mijn zoon belde gisteren van zijn vakantieadres, omdat hij keelpijn had en kliertjes in de hals. Hij dacht meteen aan iets ernstigs en zei: als ik straks dood ben is het jouw schuld. Een grapje uiteraard, maar de ondertoon is die van snelle mensen die op google iets intoetsen en mij gaan vertellen wat er gebeuren moet. Dat was vroeger niet zo, de wereld is de laatste 20 jaar enorm veranderd en het verhaal van collega Lochorn is daar een gevolg van. Jouw visie snap ik, en deel ik gedeeltelijk, maar laten we ook erkennen dat sommige collega's de pech hebben tegen mensen aan te lopen die grof, agressief en onaardig zijn en dat we dat als beroepsgroep niet hoeven te pikken, wat je er ook tegenover stelt.

    [Reactie gewijzigd door G?bel op 26-07-2022 13:30]

    • P. Leusink

      huisarts, Utrecht

      Beste Arjen, eens, patient heeft zeker niet het recht om geweld te gebruiken. Propageer ik ook niet. Ik toon alleen begrip voor de gevoelens van de patienten die met deze huisarts geconfronteerd worden. We hebben een relatie met onze patienten en in ...die interactie gebeurt iets wederzijds. Uit de beschrijving lees ik geen situaties van pech, iemand op het verkeerde moment op het verkeerde tijdstip tegenkomen.

      • P.J. Mitra

        arts en jurist, medisch adviseur, Schaijk

        Natuurlijk, communicatie is altijd tweerichtingsverkeer, maar je moet met je poten van anderen en hun eigendommen afblijven en je agressie beteugelen, punt. Gevoelens mag je hebben, maar het onderscheid tussen ons en de dieren is dat we pretenderen o...ns niet te laten leiden door emoties.

        Filosofisch uitdiepen waar precies de angel en de omstandigheid zit bij de agressor en of hij als klein kind is geslagen of misbruikt doet mijns inziens niet ter zake. Het is geen excuus voor welk excessief gedrag dan ook, verbaal of non-verbaal en al helemaal niet rationeel te noemen, of te rationaliseren.

        [Reactie gewijzigd door Mitra, Peter John op 26-07-2022 14:34]

  • P. Leusink

    huisarts, Utrecht

    Beste collega, eerlijk gezegd snap ik die patienten wel als ik dit lees, ik zou mij ook verwaarloosd voelen: 70 patienten per dag! Hoe doe je dat? En dan je patienten verwijten dat ze zich niet gehoord voelen? Waarom 'moet' je 70 patienten zien per ...dag, heb je niet het idee dat je dit zelf kunt regelen? Overkomt je dit? Vind je dit prettig werken, geeft het je voldoening? En ik heb het idee dat het zo te keer gaan in de wachtkamer niet bij je past, dat dit niet iets is wat je voor ogen had toen je als huisarts begon. Tijd voor supervisie, wellicht voor jou en jouw patienten het beste? Niet alles ligt aan zorgverzekeraars, overheid, onzinnige zorg of laag-opgeleide patienten. De artsen-zonder-grenzen-heroiek kent ook zijn keerzijde. Lees ter ondersteuning https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/iedere-dokter-een-coach.htm. Sterkte!

    [Reactie gewijzigd door Leusink op 25-07-2022 19:00]

    • G.A. Lochorn

      Huisarts, Laren (Nh)

      Beste collega Leusink en alle anderen, die een reactie hebben gegeven. Het is jammer, dat zonder mij of mijn praktijkvoering te kennen er conclusies getrokken worden als zouden patienten verwaarloosd worden. Er wordt bij ons geen patient verwaarloosd... en laten we duidelijk zijn: ik zie ook geen 5 dagen per week 4 weken per maand 70 patienten per dag. Het komt weleens voor dat dat gebeurt en dat is mijns inziens ook helemaal niet erg als elke patient de aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft.
      Ik kan prima uitleggen hoe de ene patient in 2 minuten klaar is bij mij en de ander 45 minuten in mijn spreekkamer zit. Elke patient krijgt ook bij onze praktijken alle aandacht die nodig is. Ik vind de opmerking van u te kort door de bocht, maar past wel bij huisartsen, die altijd menen dat ze zelf de enige zijn die goede zorg leveren en een afschuw hebben van grote praktijken (die veel meer diversiteit en specialisatie leveren).
      Gelukkig lees ik van vele andere reactie meer nuance. Desalniettemin: mocht u toch eens de moeite nemen te kijken hoe een grote huisartsenpraktijk veel mensen adequaat kan helpen, dan leg ik u het graag eens uit.

      En zoals diverse andere collega's ook aangeven: er is geen enkel excuus op agressie tegen hulpverleners te hebben.

      • P. Leusink

        huisarts, Utrecht

        Beste Gerben, ik snap jouw punt, maar je zet zelf de toon met ‘Dat is samengevat: een boel onzinnig papierwerk én zeventig patiënten per dag. Vandaag zie ik er weer zeventig.’ En vervolgens weer over die hoge werkdruk.
        Dus je gaf zelf de voorzet. ...
        Ik wilde eens de andere kant van de medaille zoeken, weg van het geklaag en eens uitnodigend naar reflectie op ons eigen gedrag. Ik ben blij te horen dat het allemaal meevalt en dat het je patiënten goed gaat.
        En natuurlijk is er geen excuus voor agressie, was er iemand in dit forum die dat beweerde?

    • P.J. Mitra

      arts en jurist, medisch adviseur, Schaijk

      Collega Leusink, ik merk dat ik uw reactie toch wel erg kortzichtig vind. Géén enkele mate van zelfopoffering door collega Lochorn ten aanzien van patiëntenaantallen, hoe hoog ook, veronschuldigt patiënten om dit soort gedrag te vertonen.

      We zien... dit ook in andere settings, bijvoorbeeld jegens ambulancebroeders, aan het ziekenhuisbed, naar brandweer en politie toe, maar ook gewoon in winkels en naar ambtenaren toe. Dit is een zorgwekkende trend van de laatste jaren die zo snel mogelijk gekenterd moet worden.

      Immers, je hebt je maar te gedragen en van anderen en hun spullen af te blijven. Ik snap dan ook prima dat de politie daadkrachtig heeft geïntervenieerd.

      • P. Leusink

        huisarts, Utrecht

        Geheel met u eens. Ik schrijf ook nergens dat ik het gedrag van de patienten gerechtvaardigd vindt, ik schrijf dat ik begrip heb voor de gevoelens van de patienten. That's all.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.