Nieuws
Eva Kneepkens
Eva Kneepkens
5 minuten leestijd
Achter het nieuws

Goed voor het moreel: bespreek eens een ­positief incident

Een ‘pipje’ tegen je dipje

1 reactie

Meer werkplezier? Beter teamgevoel? Vaker glimlachen? ­Probeer eens te pimmen of pippen. Dat zeggen artsen die werken in zorginstellingen waar positieve feedback en elkaar complimenteren in het openbaar steeds meer gemeengoed worden. Drie uiteenlopende voorbeelden laten zien hoe zoiets uitpakt.

De Nederlandse grondlegger van het pimmen of pippen is oud-­kinderarts Paul Brand. In 2017 schreef hij in een blog voor Medisch Contact over een PIM-pilot in het Isala in Zwolle. Positieve Incidenten Melden (PIM) of Positieve Incidenten Patiënten­­­­­zorg (PIP) is de tegenhanger van het bekendere Veilig Incident Melden (VIM).

VERDER LEZEN?

U heeft gratis en volledig toegang als

  • Lid van een wetenschappelijke vereniging
  • Lid van De Geneeskundestudent
  • Abonnee
inloggen

Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?

registreren

Geen lid? Bekijk de abonnementen!

abonneren

    Cookies op Medisch Contact

    Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.