Nieuws
curriculum

Digitaal onderwijs

Plaats een reactie

Nieuwe toepassingen verrijken je opleiding

Voor wie eens niet in de boeken wil duiken, maar digitaal wil studeren, zijn er mogelijkheden te over. Het KNMG-studentenplatform zet een aantal interessante toepassingen op een rij. Maurits Buiten, Tom Brouwer, Fleur van den Heijkant

Digitale toepassingen hebben allang hun intrede gedaan in de studie geneeskunde. Zo ontkomt geen student nog aan het gebruik van computersystemen als Nestor of Blackboard.

Jongerejaars leren het lichamelijk onderzoek van een dvd.
Coassistenten maken gebruik van patiëntcontacten via internet en chirurgen in opleiding leren operaties tegenwoordig eerst op virtuele patiënten.

Onderzoek toont aan dat deze nieuwe vormen van onderwijs bijdragen aan beter opgeleide artsen.1 Om een indruk te geven van nog meer mogelijkheden op dit gebied, heeft het KNMG-studentenplatform een inventarisatie gemaakt.

Anekdotes

Hoe nuttig ook: digitaal leren is en blijft een aanvulling. Het rechtstreekse onderwijs van de specialisten, de hoorcolleges van artsen met jarenlange klinische ervaring en onuitputtelijke anekdotes over patiënten zijn onvervangbaar.

Zeker is wel dat met de voortgang in technische ontwikkelingen de sky the limit is en de toepassingen steeds complexer zullen worden.



Referentie

1. Sijstermans R, Jaspers MW, Bloemendaal PM, Schoonderwaldt EM. Training inter-physician communication using the Dynamic Patient Simulator. 1: Int J Med Inform. 2007 May-Jun; 76 (5-6): 336-43. Epub 2007 feb 28.



Serious gaming

Stel je zou even in de huid van een dokter kunnen stappen: een levensechte patiënt balanceert op het randje van de dood, zijn leven is in jouw handen… Gelukkig heb je het net gesaved. Serious gaming is een ander woord voor educatieve computerspellen. De mogelijkheden zijn enorm. Van een simpele kennisquiz tot levensechte simulaties van chirurgische handelingen. Praktische vaardigheden oefenen wordt leuker door het competitieve element van een spel. Ook kun je eindeloos eenzelfde patiënt opereren, iets wat een real life-patiënt je niet in dank zal afnemen. Naar verwachting zullen komend jaar de eerste grafisch superrealistische simulatiespellen uitkomen. Bij het trainen van chirurgen voor robotchirurgie wordt al langer gebruikgemaakt van computersimulaties. Het is dan ook een kwestie van tijd tot deze educatieve games verplicht studentenmateriaal worden. Voor meer informatie: zoek eens op ‘Triage trainer’, een van de games in ontwikkeling.




De PDA

Welke bijwerkingen heeft een bepaald medicijn? Welke differentiaaldiagnoses passen bij deze zeldzame klacht? Met je iPhone of PDA is het antwoord op deze vragen altijd binnen handbereik.

De PDA is dan wel geen directe vorm van onderwijs, maar wel ontzettend handig. Download de Merck manual voor een uitgebreid medisch woordenboek. De Diagnosaurus-applicatie zorgt ervoor dat het je nooit meer aan differentiaaldiagnoses ontbreekt. Met de PDA-applicatie van het Farmacotherapeutisch kompas heb je alle informatie over medicijnen binnen handbereik. De enige moeilijkheid is eigenlijk je begeleider ervan te overtuigen dat je niet aan het sms’en bent.

Zie ook www.iphonemedicalappreview.com



Consulttrainingen met dvd

Voor het oefenen van consultvoering met (simulatie)patiënten gebruiken alle faculteiten in Nederland dvd-opnames. Het is zeker een goede voorbereiding op het echte patiëntencontact tijdens je coschappen. Op deze manier hoeft niet de gehele tutorgroep in de spreekkamer te zitten en is een consult een stuk realistischer en komt de situatie beter tot zijn recht. Na het gesprek kun je vanachter je computer op zoek naar verbeterpunten. Je kunt de dvd ook voorleggen aan andere personen met de vraag om feedback over jouw gesprekstechnieken. Een relatief eenvoudige toepassing, die enorm kan bijdragen aan het verbeteren van je gespreksvaardigheden.



Patiëntenvideodagboek

Stel je kunt meebeleven wat een chronische patiënt meemaakt. Eens van dichtbij de beperkingen meemaken die voor de patiënt inmiddels heel normaal zijn. Dat is de insteek van het videodagboek.

Door video’s van dagdelen van de patiënt kunnen studenten theoretische kennis vertalen naar de realiteit van een patiënt. Daarnaast is de impact van een videodagboek veel groter dan de papieren casus. Het komt ineens heel dichtbij. Helaas wordt deze vorm van onderwijs nog niet overal aangeboden.



Digitale toetsing

Digitale toetsing vervangt het papieren toetsformulier door een toets die op de computer wordt ingevuld. Elke faculteit in Nederland maakt wel gebruik van een vorm van digitale toetsing. Het kan gaan om ingangstoetsen voor tutorgroepbijeenkomsten of practica. Deze dragen bij aan een betere voorbereiding op je onderwijs. Maar er zijn ook complete elektronische tentamens die de schriftelijke toetsing in het geheel vervangen. Een groot voordeel hiervan is dat tentamens efficiënter en dus sneller kunnen worden nagekeken. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om je gehele tentamen met vragen en antwoorden in je e-mailbox te ontvangen. Zodat je later nog eens naar je fouten kunt kijken om ervan te leren.



Beter onderwijs begint bij jezelf - doe mee met de enquête!

Wil jij jouw mening laten horen over het geneeskundeonderwijs? Vul dan de jaarlijkse enquête van het KNMG-studentenplatform in!

Dit jaar willen wij graag weten wat jij van jouw wetenschappelijke stage vindt of verwacht. Ook zijn we benieuwd naar jouw ervaring met keuzevakken. En welke onderwerpen vind JIJ dat meer aan bod moeten komen in de opleiding?

Laat weten hoe de geneeskundeopleiding er volgens jou moet uitzien. Alle studentleden van de KNMG ontvangen de uitnodiging van de enquête in hun mailbox.

Meer weten over het studentenplatform? Kijk op www.knmgstudentenplatform.nl.



Skills-trainingen

De functie van de docent wordt op een groot aantal faculteiten ondersteund door digitale leermiddelen. Zo kunnen de praktische vaardigheden die in een skillslab of ander vaardighedenonderwijs worden onderwezen van tevoren worden bekeken op Nestor of Blackboard.

Op deze manier kan iedereen goed zien hoe het onderzoek zou moeten gaan. Beelden met geluid zeggen nu eenmaal meer dan alleen een gesproken tekst. De basiskennis bij de start van de training ligt hiermee veel hoger en maakt de trainingen vele malen effectiever. Een mogelijk nadeel van deze vorm van onderwijs is dat je aan een video geen vragen kunt stellen. Een echte docent bij het vaardighedenonderwijs is gelukkig dan ook nog steeds onmisbaar.



Voor meer vormen van digitaal leren: kijk ook eens op de website www.medischonderwijs.nl. Hierop vind je allerlei handige oefenprogramma’s vanuit alle faculteiten in Nederland. Ook op www.artsinspe.nl zijn vaak leerzame zaken te vinden voor de geneeskundestudent.


PDF van dit artikel

curriculum
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.