Nieuws
Nannet Alkema
4 minuten leestijd
curriculum

‘Denk twee keer na voordat je een onderzoek aanvraagt’

Plaats een reactie
Jonathan Vos
Jonathan Vos

Meer focus op doelmatige zorg. Niet domweg protocollen volgen, maar kritisch zijn en afgewogen keuzes maken. Dat is het doel van derdejaarsstudenten Tanguy Dewaele en Anne Smits. Samen nemen ze het Maastrichtse curriculum onder de loep.

Anne en Tanguy zijn lid van STARS NL (STudenten en ARts-assistenten als ambaSsadeurs voor doelmatige zorg), een groep studenten en aiossen die – naar Canadees voorbeeld – doelmatige zorg lokaal, regionaal en landelijk op de agenda zet. STARS NL is een initiatief van het Bewustzijnsproject, een project van het College Geneeskundige Specialismen, uitgevoerd door de Universiteit Maastricht.

Waarom is doelmatigheid een belangrijk thema in de zorg?

Tanguy: ‘Het Nederlandse zorgbudget is beperkt. Als aankomend artsen moeten we dus goed op de kosten letten. Je kunt het geld immers maar één keer uitgeven. Maar het draait zeker niet alleen om de euro’s: doelmatige zorg is vooral kwalitatief goede zorg. Je wilt patiënten niet onnodig belasten. Doelmatige zorg betekent onder andere: twee keer nadenken voordat je een onderzoek aanvraagt.’

Het is belangrijk om kritisch te zijn en te blijven

Anne: ‘Van tevoren bedenken wat je wilt weten, dat is essentieel. Waaróm prik je bij een longcarcinoom altijd op hemoglobine en calcium? Naar welk antwoord ben je dan op zoek en met welk doel? Belangrijk is dat je blijft nadenken en niet zomaar alles aanneemt.’

Online course geeft zicht op de kosten

Hoe zit de financiering van de zorg in elkaar? Hoe werk je met dbc’s? Wat kun je als arts zelf doen om de zorg betaalbaar te houden? Al deze thema’s komen aan bod in de online course ‘Kennis van zorgkosten’ van het Bewustzijnsproject. Meedoen? Meld je aan via bewustzijnsproject.nl.

Wat houdt jullie werk voor STARS NL in?

Anne: ‘Wij bekijken waar in het curriculum nu aandacht is voor doelmatige zorg en waar het sterker kan. Het zit er wel in, maar nog te weinig expliciet. Wat ons betreft moet doelmatigheid concreter aan bod komen. Denk aan het onderwijs in het skillslab. Als je daar leert hoe je het hart beluistert, ben je als student vooral aan het stoeien met je stethoscoop, om ervoor te zorgen dat je hem op de juiste plek plaatst. Waaróm je het hart beluistert, wat je zou kunnen horen en wat dat zou kunnen betekenen, komt nog niet zo expliciet aan bod.’

Tanguy: ‘Nu ik als student steeds meer in de praktijk kom, merk ik dat medische keuzes door begeleidend artsen vrij summier worden toegelicht. Als je naar redenen achter een keuze vraagt, krijg je vaak te horen: “Dat staat in het protocol.” Dan is het zaak om door te vragen, want als student leer je juist enorm veel van de overwegingen achter de keuze.’

Leer doelmatige keuzes maken met Doctor Flow

Hoe kom je tot de juiste diagnose? Wat levert de behandeling de patiënt op? Wat kost het en is het de beste keuze? Leer doelmatig diagnosticeren met de serious game Doctor Flow! Download de gratis app in de App Store of Google Play Store. De game is ontwikkeld door de Onderwijs- en Opleidingsregio Zuidwest-Nederland, in samenwerking met het Bewustzijnsproject.

Wat is jullie ambitie?

Tanguy: ‘We willen dat studenten zo vroeg mogelijk meekrijgen hoe belangrijk het is om kritisch te zijn én te blijven. Hoe eerder je je van dat belang bewust wordt, hoe groter de kans dat doelmatigheid van zorg een normaal onderdeel wordt van je manier van denken, van je klinisch redeneren en van het beleid voor je patiënt.’

Wat raden jullie studenten aan?

Anne: ‘Wees nieuwsgierig. Sta stil bij wat je doet en gebruik je gezonde verstand.’ Tanguy: ‘Blijf vragen stellen! Dit is ons moment: als student kun je alles vragen wat je maar wilt weten.’

Worden artsen al die vragen van jullie ook weleens zat?

Tanguy, lachend: ‘Dat heb ik tot nu toe één keer meegemaakt. Na het antwoord ‘We doen het altijd zo’, vroeg ik door: ‘Maar waaróm doen jullie het dan altijd zo?’ Toen voelde ik wel even wat weerstand. Belangrijk is dat je intenties helder zijn. Je stelt die vragen met de beste bedoelingen, niet om de arts het vuur aan de schenen te leggen.’

Anne: ‘Het is vaak ook gewoon leuk om elkaar kritische vragen te stellen. Dat daagt zowel jou als je begeleidend arts uit om scherp te blijven.’

Zes zaken die je in twijfel moet trekken

‘Vermijd invasieve diagnostiek voordat je andere, minder invasieve opties hebt overwogen.’ Heb jij al een sticker met deze tekst voorbij zien komen? Met de stickers wil STARS NL doelmatig denken aanwakkeren. Er zijn zes verschillende stickers over ‘zaken die medisch studenten en coassistenten in twijfel zouden moeten trekken’. Waarschijnlijk kom je er binnenkort wel eentje tegen. Je kunt ook de bijbehorende flyers downloaden via bewustzijnsproject.nl/starsnl.

Zelf STAR worden?

Informeer naar de mogelijkheden via info@bewustzijnsproject.nl.

Download dit artikel (pdf)
KNMG curriculum
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.