Nieuws

Beter dan de rest!

Plaats een reactie

Geneeskunde in wedstrijdvorm

Debatwedstrijden, olympiades, kenniscontests. Steeds vaker worden kennis en vaardigheden ook op deze manier getoetst. Geeft de wedstrijdvorm meerwaarde aan het geneeskundig curriculum? Hanna van de Wetering en Henri Boersma

In Nederland is het een vrij recent fenomeen: geneeskunde in wedstrijdvorm. Terwijl disciplines als economie, rechten en het university college een lange traditie kennen van studiegerelateerde wedstrijdelementen, met debatwedstrijden en business courses als standaardonderdeel van de studie, zagen we soortgelijke contests bij geneeskunde tot voor kort enkel in het buitenland. Zo werd in Berlijn tussen 2000 en 2010 jaarlijks de Benjamin Franklin Contest georganiseerd, een prestigieuze kenniswedstrijd voor Duitse medische faculteiten. Een groep Maastrichtse studenten die hieraan deelnam, was zo enthousiast dat ze besloten het fenomeen naar Nederland te halen. Professor dr. Paul, voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Maastricht, stond als decaan van de faculteit geneeskunde van de Charité Universiteit in Berlijn aan de wieg van de Benjamin Franklin Contest. Hij steunde vanuit zijn jarenlange ervaring de studenten in Maastricht bij de Rosalind Franklin Contest, de Nederlandse equivalent die 12 mei jongstleden plaatsvond.

Snelle beslissingen
Volgens professor dr. Paul biedt een wedstrijd als de Rosalind Franklin Contest geen meerwaarde aan het geneeskundig curriculum. ‘Je leert wel om met een korte deadline snelle beslissingen te nemen, iets wat je later als arts goed kunt gebruiken. Maar dat is eigenlijk de enige toegevoegde waarde van een kenniswedstrijd als de Rosalind Franklin Contest die ik voor het artsenvak zie. Wedstrijden zijn een deel van de studentensamenleving. Het staat los van het curriculum, maar het is wel een heel leuke, speelse manier om kennis uit te wisselen en in contact te komen met studenten van andere faculteiten.’

Stimulerend
Betrokken studenten zien ook andere voordelen. ‘Door deel te nemen aan wedstrijden krijg je de mogelijkheid om je te profileren.’ Aan het woord is Thomas Schok, zesdejaars geneeskundestudent en penningmeester van de Rosalind Franklin Contest. ‘Zo’n wedstrijd haalt de meest gedreven studenten naar voren en geeft studenten de mogelijkheid er een label aan te hangen: “Ik heb deze wedstrijd, waaraan teams van alle faculteiten meedoen, met mijn team gewonnen.” Daarnaast wordt niet enkel je feitenkennis getoetst, maar ligt de focus van zo’n wedstrijd op zaken die veel minder aan bod komen in je curriculum. Tijdens de Rosalind Franklin Contest moet je bijvoorbeeld presteren in teamverband, samenwerken, en word je getest op snelheid en analytisch denkvermogen. Je moet presteren, functioneren onder druk. Dat werkt enorm stimulerend.’

Kampioen debatteren
Een initiatief als de Rosalind Franklin Contest staat niet op zichzelf; vanuit verschillende universiteiten worden de laatste jaren wedstrijden georganiseerd die geneeskundestudenten de mogelijkheid bieden op een andere manier dan gebruikelijk met hun studie bezig te zijn. Zo organiseerden twee geneeskundestudenten in het AMC afgelopen februari het Nederlands kampioenschap debatteren voor geneeskundestudenten, aangekondigd als de eerste editie van een jaarlijks terugkerende debatwedstrijd. Studenten van vijf verschillende universiteiten discussieerden over stellingen rond het thema ‘arts van de toekomst’. De organisatie stelt dat discussiëren over actuele maatschappelijke kwesties een verrijking kan zijn voor geneeskundestudenten. In het promotiefilmpje vult anatomist dr. R.L.A.W. Bleys aan dat het NK debatteren niet alleen een uitstekende gelegenheid is om na te denken over de toekomst en je vakgebied, maar ook om je vaardigheden in het bedenken van argumenten verder te ontwikkelen.

Geen competitie
Biedt het geneeskundig curriculum niet genoeg mogelijkheden om je te profileren? ‘De studie geneeskunde is heel veilig en individualistisch’, stelt Schok. ‘Je kunt alles doen, alles leren, maar er vindt helemaal geen competitie plaats. Als je eenmaal afgestudeerd bent en een opleidingsplaats zoekt of wilt publiceren, kom je in een heel andere wereld terecht. Een wereld waarin je je moet kunnen onderscheiden. Anders val je niet op, dan verdwijn je.’
Erol Nallayici, vijfdejaars geneeskundestudent aan het VUmc, herkent zich in dit beeld. Door gebrek aan uitdaging en competitie initieerde hij in 2009 de Geneeskunde Olympiade. Afgelopen december vond de tweede editie plaats, waarin studenten uit Nijmegen en het VUmc door middel van een kennistoets de strijd aangingen met elkaar. ‘Geneeskunde is een van de opleidingen waar de concurrentie bepalend is voor je toekomstperspectief. Ik denk dat de kracht van concurrentie in Nederland niet genoeg gebruik wordt’, zegt Nallayici. ‘Binnen de huidige opleiding bestaat er, behalve een Honours Programme, geen stimulans om beter te presteren. Studenten vinden vaak dat ze met een 6 gemiddeld ook arts kunnen worden. Door meer concurrentie in de studie te gooien, zullen studenten harder moeten leren en beter moeten presteren. Een concurrentiestrijd die ze ook moeten voeren om in opleiding te komen bij het specialisme van eerste keus. Zo’n kenniswedstrijd als de Geneeskunde Olympiade is een relatief makkelijke en effectieve manier om studenten naar een hoger niveau te tillen.’

Toekomst
Geneeskunde in wedstrijdvorm lijkt in Nederland nog in de kinderschoenen te staan. Professor dr. Paul verwacht niet dat het ooit een deel van het curriculum zal worden, omdat het iets is wat helemaal apart staat van de studie. Betrokken studenten zien echter een rooskleurige toekomst voor geneeskunde in wedstrijdvorm. Schok: ‘Heel ver vooruitkijkend is de Rosalind Franklin Contest ook geografisch goed gelegen, waardoor we in de toekomst zelfs naar de buurlanden kunnen gaan kijken. Ik durf het haast niet uit te spreken, maar het zou natuurlijk fantastisch zijn om in de toekomst een internationale kenniswedstrijd voor geneeskundestudenten te organiseren.’ 

Wat kun je verwachten tijdens een medische kennis-
wedstrijd? Drie vragen uit de Rosalind Franklin Contest:

1. Multiple choice
In welke hoofdbronchus komt aspiratie van een corpus alienum meestal voor?
a. linkerhoofdbronchus
b. rechterhoofdbronchus
c. beide evenveel

2. Vaardigheden
Je gaat op visite bij de 76-jarige meneer Jansen. Hij had eerder die dag naar de praktijk gebeld omdat hij zich niet lekker voelde. Mevrouw Jansen staat in paniek aan de deur omdat haar echtgenoot plots niet goed is geworden. Je loopt binnen en meneer Jansen ligt op de grond. Hij reageert niet op aanspreken.

Hoe ga je te werk?

3. Blikdiagnose
Bekijk het zoekplaatje rechts. Wat is je diagnose?

Hier lees je de antwoorden. Binnenkort zijn alle vragen uit de Rosalind Franklin Contest te vinden op de website van Arts in Spe.

beeld: Caroline Hogervorst
beeld: Caroline Hogervorst
beeld:RFC
Download hier de PDF van dit artikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.