Nieuws
Dewi van Deurssen
1 minuut leestijd
Nieuws

Beter behandelplan door les individualiseren

Plaats een reactie

Studenten die rekening leren houden met de leefomgeving van de patiënt, stellen vaker passende behandelplannen op.

Dat schrijven Amerikaanse onderzoekers in de onderwijsspecial van JAMA.

Klinische besluitvorming bestaat uit twee verschillende vaardigheden, stellen de auteurs. De eerste is het classificeren van de condities van de patiënt in diagnose- en behandelcategorieën. De tweede is het individualiseren of het contextualiseren. Als een arts geen rekening houdt met factoren uit de omgeving, zoals toegang tot zorg, religie en socio-economische status, kunnen contextuele fouten optreden.

Aan de studie van Alan Schwartz c.s. deden in totaal 124 coassistenten interne geneeskunde mee. De 65 studenten in de interventiegroep kregen les in het herkennen van voor de zorg belangrijke omgevingsfactoren aan de hand van zogenaamde rode vlaggen. De 59 studenten in de controlegroep kregen dat niet. Om informatiecontaminatie te voorkomen zaten de groepen in een ander ziekenhuis. Aan het einde van het coschap zagen de studenten vier verschillende patiënten volgens een gestandaardiseerde casus.

Studenten in de interventiegroep vroegen significant vaker naar contextuele factoren (90% versus 62%) en stelden significant vaker een passend behandelplan op (69% versus 22%) dan studenten in de controlegroep.

JAMA 2010; 304(11); 1191-7

Meer nieuws

Nieuws
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.